تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازدید 6 هزار گردشگر خارجی از موزه دفاع مقدس خرمشهر
رییس مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر گفت:از ابتدای امسال تاکنون، 6هزار گردشگر خارجی از موزه دفاع مقدس این شهر دیدن کرده اند.

سرهنگ ثامر چنعانی جمعه در گفت و گو با ایرنا بیشترین آمار دیدارکنندگان خارجی از مرکز فرهنگی دفاع مقدس را در این مدت، اعضای کاروان های راهیان نور طلاب خارجی مشغول به تحصیل در حوزه های علمیه قم و مشهد عنوان کرد و افزود: علاوه بر این کاروان های زیارتی کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر حضور یافتند. 

وی با بیان اینکه این گردشگران معمولا به صورت کاروانی، گروهی، خانوادگی، جشنواره ای یا انفرادی در موزه جنگ و مرکز فرهنگی حضور یافتند، گفت: برخی از گردشگران خارجی به صورت انفرادی و به همراه خانواده از کشورهای حوزه آمریکای لاتین، فرانسه، استرالیا، آلمان، مالزی، آفریقا، هلند، چین و عراق ضمن حضور در یادمان های شهدای شلمچه و علقمه، از مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر نیز دیدن کردند.

رییس مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر ادامه داد: گردشگران خارجی همچنین از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در خوزستان نظیر یادمان های ' دهلاویه، هویزه، والفجر 8 اروندکنار، مسجد جامع خرمشهر نیز دیدن کردند.

سرهنگ چنعانی ، اوج بازدید کنندگان خارجی را در ماه های اسفند و فروردین بیان کرد و گفت: پارسال بیش از 2 میلیون نفر بازدید کننده اعم از کاروان های راهیان نور دانش آموزی، دانشجویی و خانوادگی از مرکز فرهنگی دفاع مقدس دیدن کردند که از این تعداد پنج هزار گردشگر خارجی بودند.

ساختمان فعلی موزه جنگ و مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر در سال 1309ساخته شد و تا پایان جنگ تحمیلی به عنوان بخش ادا4ری شرکت نفت استفاده می شد. 
در دوران جنگ تحمیلی این ساختمان به عنوان محل دیده بانی نیروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفت. 

با بازسازی گوشه ای از ساختمان اداری شرکت نفت، در سال 1375 این مکان به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس گشایش یافت. 

مرکز فرهنگی دفاع مقدس در مساحتی به وسعت 2 هزار و 400 متر مربع، دارای کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سرسرای نمایش فیلم، آرامگاه سه شهید گمنام که در نوروز سال 85 در این مکان دفن شدند، است. 

با توجه به اینکه این مرکز محل دیده بانی دشمن در دوران جنگ تحمیلی بوده، دست نوشته های اشغالگران عراقی بر روی دیوارهای ساختمان به جای مانده است، که یکی از دست نوشته ها، جمله ' آمده ایم تا بمانیم ' بوده که در این مرکز، خودنمایی می کند. 

مرکز فرهنگی خرمشهر دارای چهار سرسرای مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر است ، که در هر بخش گوشه هایی از حماسه آن دوران را نشان می دهد. 

همچنین در این مرکز فرهنگی، آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سیدمحمدعلی جهان آرا و سیدعبدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است. 

کریدور محوطه بیرون موزه جنگ سنگر فرماندهی عملیات بیت المقدس و تمثال رزمندگان دوران دفاع مقدس در آن طراحی شده و همچنین در محوطه بیرون موزه جنگ، ادوات جنگی و نمایی از آثار خودروهای سواری به جا مانده از جنگ تحمیلی که عراق در مناطقی از خرمشهر برای جلوگیری از فرود بالگردهای ایرانی به صورت عمودی نصب کرده بود، در این موزه به معرض نمایش گذاشته شده است.

هر ساله بازدیدکنندگان زیادی به ویژه تعطیلات عید نوروز با توجه به حضور کاروان های راهیان نور در خرمشهر، از این مرکز فرهنگی دیدن می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار