تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۶۱۱۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرورش شتر؛ تبدیل بیابان های خوزستان از تهدید به فرصت
جمعیت جوان و جویای کارزیاد ،شرایط آب و هوایی و اقلیمی مناسب استان و کم هزینه وپربازده بودن پرورش شتر در خوزستان ظرفیت خوبی برای توسعه پرورش این حیوان فراهم کرده است.

شتر حیوانی است که به دلیل سیستم گوارش خاص خود از گیاهان بسیار خشن تغذیه می کند این حیوان به علوفه بسیار کم، آب محدود و عرصه وسیع بیابانی نیاز دارد؛ در مقابل بیماریها و همچنین نوسان دما بسیار مقاوم است ضمن آنکه از تمام اعضای این حیوان نیز می توان بهره اقتصادی برد. مجموع این شرایط سبب شده پرورش شتر به عنوان یک صنعت پرسود مطرح شود.

در کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس مشتریان بسیاری برای شتر وجود دارد چنانچه اگر به صنعت پرورش شتر توجه بیشتری شود ظرفیت تبدیل شدن به یک صنعت سودآور و اشتغالزا را دارد.

نگهداری و پرورش شتر بر سه اساس است، شترهای شیری، گوشتی، و سواری (جمال) که نژاد بیشتر شترهای استان خوزستان جمال است. 

یک پرورش دهنده شتر در استان خوزستان که کار خود را از پرورش 2 نفر شتر آغاز کرده گفت: در 2 سال گذشته موفق شدم با سرمایه شخصی این شترها را به 20 نفر افزایش دهم.

این فرد درخصوص مزیت های پرورش شتر در استان تصریح کرد: پیش از آغاز این کار، پرورش دام سنگین داشتم اما به دلیل 10 برابر شدن قیمت علوفه در 10 سال گذشته بسیاری از دامداران و پرورش دهندگان دچار مشکلات اقتصادی شدند از همین رو به دنبال پرورش دامی بودم که با شرایط آب و هوایی استان سازگار باشد وهزینه کمتری هم داشته باشد.

وی ادامه داد: در برخی نقاط استان مانند بیابانهای اطراف اهواز، خرمشهر، جفیر، آبادان و بستان گیاهانی مانند خارشتر، علف شور و علف کاکل به صورت خودرو رشد می کند که خوراک مناسبی برای شتر هستند.

**پرورش شتر در استان مغفول ماندده است

این پرورش دهنده با تاکید بر اینکه پرورش شتر یک حرفه مغفول مانده در خوزستان است یادآور شد: یکی از مزیت های پرورش شتر این است که به دلیل خودرو بودن گیاهان، نیازی به هزینه کردن برای خرید علوفه نیست، از سویی دیگر شتر به دلیل تغذیه از گیاهان به شدت خشن، رقیب سایر دام ها در علوفه نیست.

وی خاطر نشان کرد: در کنار گیاهان خشن، نی ها نیز در کانال های آب استان رشد خوبی دارند و شتر به دلیل شرایط فیزیولوژی بدن مانند گردن بلند قادر به تغذیه از آنها است.

این پروش دهنده شتر در خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: پرورش شتر یک صنعت دیربازده است به این معنا که پس از گذشت حداقل چهار سال، سرمایه گذار به صرفه اقتصادی می رسد اما به دلیل هزینه ناچیز برای خرید علوفه فشارهای اقتصادی کمتری به پرورش دهنده وارد می شود.

** خواص درمانی گوشت شتر 

وی درخصوص خواص گوشت شتر نیز گفت: گوشت شتر به دلیل طبع گرم در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. شیر این حیوان حلال گوشت نیز به دلیل خواص بسیار به ویژه در درمان کبد چرب، بیماری دیابت و مشکلات گوارشی به طلای سفید بیابان مشهور است.

این سرمایه گذار درزمینه حمایت جهاد کشاورزی از این صنعت ، توضیح داد: مسئولان بارها برای صدور پروانه و اعطای تسهیلات پیشنهاد داده اند اما ترجیح من آنست که از تسهیلات بانکی استفاده نکنم و با سرمایه شخصی به پرورش این حیوان بپردازم.

**رتبه نهم خوزستان در پرورش شتر

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی خوزستان نیز به رتبه نهم استان در پرورش شتر اشاره کرد و افزود: جمعیت شترهای استان حدود پنج هزار و 300 نفر هستند که بیشترین جمعیت شترها در شوش و هویزه قرار دارند. بیشتر شترهای موجود در خوزستان از نوع تک کوهانه یا جمال هستند.

محمد مشکورزاده با بیان اینکه پرورش شتر در بیشتر استان های کشور از جمله خوزستان به صورت سنتی انجام می شود گفت: در برخی استان ها مانند گلستان پرورش شتر به صورت متمرکز و با تعداد بالایی از جمعیت شترها هم انجام می شود.

وی یکی از دلایل سنتی بودن پرورش شتر در خوزستان را ذائقه مردم دانست و تصریح کرد: در استان هایی مانند خراسان ذائقه مردم بیشتر متمایل به مصرف گوشت شتر است از همین رو قصابی های ویژه ای برای فروش گوشت این حیوان اختصاص یافته است اما در استان ما گوشت شتر تنها چند شهرستان محدود مانند شوش و امیدیه بازار پسندی لازم را دارد.

مشکورزاده با بیان اینکه شترداران بیشتر از صادرات این حیوان منتفع می شوند گفت: صادرکنندگان از طریق سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر اقدام به صادرات شتر به کشورهای حوزه خلیج فارس می کنند.

وی با اشاره به صادرات 400 نفر شتر به کشورهای عربی درسال گذشته توضیح داد: برای حفظ توده ژنتیکی در صادرات شتر محدودیت هایی داریم به طوریکه تنها اجازه صادرات شترهای نر 3 یا 4 ساله و شترهای ماده 15 سال بیشتر داده می شود.

در شرایطی که استان خوزستان با خشکسالی های پیاپی، کم آبی، افزایش سطح بیابان ها و کاهش مراتع دست وپنجه نرم می کند باید به دنبال پرورش حیواناتی بود که با شرایط آب و هوایی استان سازگاری دارند. از سویی دیگر بیمارهای شایعی که بین دام های سبک و سنگین وجود دارد در این حیوان رایج نیست بنابراین پرورش شتر یک ظرفیت خوب برای اشتغال وگذران معیشت دراین استان به شمار می رود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار