تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۶۱۱۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون فرماندار گتوند:
کشت و صنعت کارون در صورت برون سپاری به اهالی محلی واگذار شود
معاون فرماندار گتوند گفت:در صورت برون سپاری و واگذاری شرکت کشت و صنعت کارون به بخش خصوصی اهالی محلی و همجوار این شرکت باید در اولویت قرار گیرند.

پرویز رضایی معاون فرماندار گتوند با اشاره به اصل 44 قانون اساسی در خصوص برون سپاری و واگذاری شرکت ها،گفت: در صورتی که شرکت کشت و صنعت کارون را بخواهند برون سپاری کنند، باید به مردم مناطق اطراف آن واگذار شود.

وی به فلسفه وجود شرکت کشت و صنعت کارون اشاره کرد و گفت:هدف از ایجاد این کشت و صنعت اشتغال و رونق کشاورزی، تولید و رفاه مردم منطقه بود و شرکت کشت و صنعت کارون پیش از این که به بهره برداری برسد و مسایل و مشکلات رفع شوند، با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد و بسیاری از کارها و بخش های مختلف شرکت به صورت نیمه تمام رها شد و به بهره برداری کامل نرسید.

معاون فرماندار گتوند با اشاره به مشکلات پیش آمده برای اهالی محلی همجوار این شرکت در سالهای گذشته اظهار کرد:اهالی محلی اطراف این شرکت نیز پس از این حوادث سرگردان شدند و خانه و کاشانه آن ها به تملک شرکت درآمد و روانه صالح شهر گتوند و شرافت شوشتر و نیز دیگر روستاهای منطقه شدند.

رضایی گفت: متاسفانه این شهرک ها که اهالی در آنها ساکن شده اند، فاقد امکانات زیرساختی بوده و مشکلات زیادی برای اهالی این شهرک ها بوجود آمد و با گذشت 40سال از پیروزی انقلاب هنوز مردم صالح شهر گتوند از کمبود امکانات بهداشتی، فضای فرهنگی ، توسعه و عمران شهری رنج می برند و حتی برای دفن اموات خود با این شرکت مشکل دارند.

وی افزود: با وجود جوانان تحصیلکرده در صالح شهر، شرکت کشت و صنعت کارون در جذب نیروی کار خود نیز در بخش های مختلف خواسته های مردم این شهر را برآورده نکرده و به مطالبه اهالی توجهی نکرده است.

معاون فرماندار گتوند در ادامه گفت: با پیگیری سهراب گیلانی و پاپی زاده نمایندگان مردم شوشتر و گتوند و دزفول گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مسایل و مشکلات شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر از شهرهای شوشتر ، گتوند و دزفول بازدید کردند و اواخر هفته گذشته نشستی با حضور گروه تحقیق و تفحص مجلس، شهرداران گتوند و صالح شهر، برخی اهالی گتوند، شوراها و اهالی روستاهای تجمیع شده درصالح شهر و مالکان زمین روستاهای دهستان دیمچه قدیم و دیگر اهالی که اراضی کشاورزی آنها در محدوده کشت و صنعت کارون واقع شده است در سالن اجتماعات فرمانداری گتوند برگزارشد.

رضایی افزود: در این جلسه گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نظرات مردم این مناطق را بدون واسطه جویا شد و پس از مطرح شدن مسایل و مشکلات ، اهالی این مناطق اظهارکردند در صورتی که کشت و صنعت کارون بخواهد برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار شود، باید به مردم این مناطق واگذار شود.

وی افزود: مشکل عمده ای که توسط کشت و صنعت کارون برای مردم شهرستان های شوشتر و گتوند ایجاد کرده، پس از برداشت محصول نیشکر و آتش زدن باقیمانده مزارع رخ داده و آلودگی هوای منطقه ساکنان منطقه را با مشکل جدی مواجه می کند. ضمن اینکه حق آلایندگی که طبق قانون به شهرداری های صالح شهر و گتوند تعلق می گیرد نیز پرداخت نشده اس لذا پرداخت حق آلایندگی از سوی شرکت کشت و صنعت کارون به این شهرداری ها ضروری است.

 اعضای گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی به صورت میدانی از شرکت کشت و صنعت کارون و روستاهای اطراف آن بازدید کردند.

شرکت کشت و صنعت بزرگ‌ ترین کارخانه تولید شکر خاورمیانه است که در بین شهرستان های شوشتر و گتوند واقع شده است.

شرکت خوراک دام کارون،شرکت فورفورال،شرکت نئوپان کارون،شرکت پرورش ماهی کارون،شرکت کاغذسازی کارون از صنایع جانبی کشت و صنعت کارون به شمار می آیند.

ظرفیت اسمی این کارخانه 200هزار تن شکر در سال است و منبع آب مزارع آن از پشت سد تنظیمی گتوند تامین می‌شود.

شهرستان گتوند با 74 هزار نفر جمعیت در شمال استان خوزستان واقع شده است و دارای دو بخش مرکزی و عقیلی و پنج شهر گتوند ، صالح شهر ، ترکالکی ، سماله ، جنت مکان و نیز 45روستا می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار