تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۱۶۱۲۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساختمان های موسسه جهاد نصر در ساحل راست رامشیر تحویل بهره برداران شد
پروژه های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که با ساخت و ساز و اجرای طرح ها در اراضی شروع شده است خاتمه آن از نظر ساخت با رفع نواقص و تحویل اموال و ساختمان هایی که در پیمان‌ها پیش بینی شده است انجام شود . اما همه ما می دانیم که بیش از ۷۰ درصد اهداف طرح را به بهره‌برداری این شبکه ها به دنبال دارد یعنی کل کارهایی که ما تاکنون در چهار سال اخیر صورت داده‌ایم به کنار و کار اصلی از این پس آغاز می شود .
ساختمان های موسسه جهاد نصر در ساحل راست رامشیر تحویل بهره برداران شد

 خوزنیوز:
آیین آغاز تحویل تجهیزات اداری و ساختمان های موسسه جهاد نصر در ناحیه یک ساحل راست رامشیر به دستگاه های بهره بردار صبح امروز و با حضور تنی چند از مسوولان موسسه جهاد نصر، اداره کل جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون روستایی خوزستان در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خوزنیوز، قیسی پور؛ مسئول کارگروه اجتماعی موسسه جهاد نصر در استان خوزستان در این آیین گفت: پروژه های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که با ساخت و ساز و اجرای طرح ها در اراضی شروع شده است خاتمه آن از نظر ساخت با رفع نواقص و تحویل اموال و ساختمان هایی که در پیمان‌ها پیش بینی شده است انجام شود . اما همه ما می دانیم که بیش از ۷۰ درصد اهداف طرح را به بهره‌برداری این شبکه ها به دنبال دارد یعنی کل کارهایی که ما تاکنون در چهار سال اخیر صورت داده‌ایم به کنار و کار اصلی از این پس آغاز می شود .

وی ادامه داد: در حوزه رامشیر ۴ تشکل از قبل تشکیل شده‌اند و هم اکنون کار ساماندهی و ارتباط بیشتر در طول اجرای پروژه انجام شده است. این تشکل ها وظیفه راهبری و هدایت قریب به ۲۲ هزار هکتار از اراضی احیا شده در منطقه را که کار شبکه اصلی و فرعی آن اجرا شده است بر عهده دارند. پس از تحویل اراضی و شبکه ها چند اصل مهم وجود دارد یکی از اصول مهم ی توانمندسازی تشکل‌های کشاورزان است. در همین باره یکی از موضوعاتی که پیش‌بینی شده است ساختمانهای و امکاناتی است که می بایست برای شروع کار در اختیار این تشکل ها قرار گیرد.

قیسی پور گفت: قطعاً این کشاورزان پیش از اجرای طرح و پیاده سازی شبکه های آبیاری جایگاهی و مکانی که در خور شان آنها بوده است را نداشتند و لذا در تعداد زیادی از پروژه های ما و به خصوص پروژه هایی که پس از سال دوم کلید خورد ساختمانهای پیش بینی شد تا در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد تا بتوانند این بهره‌برداران در آن ساختمان‌ها مستقر شوند و ایت اسختمان ها محلی باشند برای رجوع و ارائه خدمات به سایر کشاورزان و بخش نگهداری شبکه اجرا شده.

وی تاکید کرد: ساختمان و امکاناتی که هم اکنون موجود است برای تعاونی موردنظر پیش‌بینی شده است که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت . هرچند که این کار در حوزه‌های دیگر آغاز شده است اما ما امروز برای آغاز تحویل ساختمان این مراسم را فراهم کرده‌ایم تا در حضور همه مسئولان این مراسم را به عنوان مراسم نمادین آغاز رسمی تحویل ساختمان ها به تشکل‌ها داشته باشیم.

مسئول کارگروه اجتماعی موسسه جهاد نصر در استان خوزستان گفت: ممکن است به ما ایراد بگیرند که چرا این کار با سرعت در حال انجام است این اما همانگونه که می‌دانید ماموریت موسسه جهاد نصر اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ظرف مدت سه سال بوده است و قطعاً در این سه سال فراز و نشیب بسیار زیادی داشتیم و سختی های بسیاری را پشت سر گذاشتیم.

 وی ادامه داد: بهسازهای حدود ۲۹۵ هزار هکتار در مدت زمان ۳ سال کار بسیار سخت و سنگین است و یک سال نیز با مجوز مقام معظم رهبری به مدت ۴ سال خاتمه خواهد یافت. اما آنچه که دولت تاکید دارد و مورد تمدید نیز واقع نخواهد شد این است که سازه ها می بایست تا پایان سال مالی ۹۶ خاتمه یابد و بنابراین هرچند که کار سنگین است ما ناچاریم که این ساختمان ها و امکاناتی که ایجاد شده است را تا پایان تیرماه ۹۷ تحویل دهیم و نواقص کار را نیز برطرف سازیم .

قیسی پور گفت: مایک سال نیز دوره بهره‌برداری داریم و همچنین کارهای اضافی بر رفع نواقص احتمالی را نیز در پیش داریم. براساس آنچه که پیش‌بینی شده است یک سال دوره بهره‌برداری ما دفتری را در محل پروإه ها خواهیم داشت و برای رسیدگی به امور لازم پاسخگو خواهیم بود. اگر نیاز به امکانات خاصی بود از ظرفیت‌های پیمانکاران موجود و یا پیمانکاران محلی بهره گیری خواهیم کرد.

 وی افزود: از آنجایی که ما می باید بهره‌برداران را در منطقه مستقر کنیم و امکانات و شرایط لازم را در اختیار آنان قرار دهیم که بتوانند کار را آغاز کنند و به کار دل گرم شوند ما در کنار واگذاری ساختمان ها کار آموزش، هدایت، راهبری و نگهداری سیستم ها را می باید ارائه دهیم. ما باید از این سیستم حفاظت کنیم

مسئول کارگروه اجتماعی موسسه جهاد نصر در استان خوزستان گفت: بر اساس پیش بینی ها و برنامه ریزی ها سیستم های آبیاری و شبکه های پیاده شده در این اراضی برای سی سال آینده پاسخگوی نیاز خواهد بود و کارایی خواهند داشت . هرچند که در سایر مناطق طرح های اجرا شده ما در بهبهان که عمر آن بیش از ۲۸ سال می گذرد شبکه ها همچنان کارایی دارند و در آینده نیز کار خواهند داد.

وی در پایان گفت: سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی در بخش کشاورزی و تشکلها مسئولیت را برعهده دارد. ما امیدواریم با تحویل این امکانات به سازمان بهره بردار و با تشخیص آنها این امکانات در اختیار بهره‌برداران اصلی که کشاورزان هستند قرار گیرد و اهداف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با تلاش آنان محقق شود.

ساختمان های موسسه جهاد نصر در ساحل راست رامشیر تحویل بهره برداران شد
مهدی صیاحی مدیر کل تعاون روستایی خوزستان در این مراسم گفت: فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در حال اتمام است و ما بحث تحویل و تحول شبکه ها را بر اساس نیاز سنجی های منطقه در دست داریم و می بایست تشکلهای تولید را در منطقه تشکیل بدهیم .

 صیاحی گفت: این اولین برنامه است که ما ساختمان‌های را که بر اساس تفاهم نامه های منعقد میانه تعاون روستایی و جهاد نصر بوده تحویل گرفته و به تشکل ها تحویل می‌دهیم. هدف اصلی ما این است که طرح 550 هزار هکتاری همراه با بهره وری بهتر و صرفه جویی در مصرف آب باشد. قطعاً برنامه‌ریزی ما برای این است که این تشکل های تولید بتوانند آب را به صورت حجمی در اختیار کشاورزان قرار دهند تا هم صرفه‌جویی شود و هم افزایش تولید را داشته باشیم.

وی یادآور شد: تا هم اکنون ۳۱ شرکت قدیمی را ساماندهی کردیم و ۱۷ شرکت جدید ثبت نام شده و مدیرعامل آنها مشخص شده است و ۱۴ شرکت دیگر نیز مجامع آنها تشکیل شده است پیگیر آن هستیم که این شرکت‌ها را نیز ثبت کنیم و بر اساس نیاز سنجی های ایجاد شده طرح‌ها را به تشکل ها تحویل بدهیم.

مدیر کل تعاون روستایی خوزستان گفت: در حوزه رامشیر ۴ شرکت داریم. از گذشته شبکه‌های اصلی در این منطقه انجام شده و جهاد نصر نیز شبکه های فرعی را ایجاد کرده است. اولین ساختمان اداری را تحویل شرکت سبزه کاران می‌دهیم و ساختمان دیگر نیز به مرور تحویل تعاونی‌ها خواهند شد. با تشکیل شرکتها و هیئت مدیره این شرکت ها در آینده می‌توانند کار توزیع آب،توزیع نهاده ها توزیع کود را بر عهده بگیرند و خودکار و کشت و و پیاده سازی الگوی کشت را مدیریت کنند. اساس طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در این است که الگوی کشت را بر اساس ظرفیت ها برای کشاورزی تعیین کنیم. یکی از برنامه‌های ما این است تعاونی های تولید را بر اساس الگوی کشت آموزش دهیم تا بتوانند درست آبیاری و کشورهای صنعتی را بر عهده بگیرند.

 وی درمورد مزایای اجرای طرح 550 هزار هکتاری و نتایج آن در معیشت مردم خوزستان گفت: اگر ما بخواهیم ارزش زمین‌ها را پیش از انجام و پس از انجام طرح بررسی کنیم می‌بینیم که زمینی که در گذشته حدود ۱۰ میلیون تومان ارزش داشته است هم اکنون ۵ برابر قیمت پیدا کرده و حدود ۵۰ میلیون ارزش گذاری می شود این ارزش افزوده که مستقیماً در اختیار کشاورز قرار گرفته است که با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری ایجاد شده است و از سوی دیگر محصولات کشاورزی نیز افزایش چشمگیری داشته است.

نوروزی نماینده اداره کل جهاد کشاورزی نیز با اشاره به سابقه اجرای طرح های کشاورزی در منطقه رامشیر گفت: کار شبکه اصلی انجام سال ۸۴ اغاز شد. ما در ان سال خوشحال بودیم که شبکه های اصلی اجرا شدند اما در سه سال اول به این جمع بندی رسیدم که به علت افزایش زهاب ها به زمین ها شور و غیر قابل کشت شدند .

وی ادامه داد: یکی از ارزوی های ما این بود که زه کشی های زیرزمینی و شستشوی خاک صورت بگیرد که با عنایت مقام معظم رهبری استارت این کار زده شد که با اجرای آن تحول بزرگی در این امر صورت می گیرد و قطعا بهره وری اب و پس از ان افزایش تولید را داشت باشیم شستشوی خاک مطمینا زمانبر و تدریجی است و تا به حداکثر تولید برسیم و امیدوایم با پایان کار افزایش ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی را داشته باشیم.

نوروزی گفت: در بحث تشکل ها باید از جهاد نصر، جهاد کشاورزی ، تعاون روستایی و مسوولان محلی باید تقدیر کرد چرا که همه دست به دست هم دادند تا مسایل اجتماعی حل شوند و اگر این همدلی نبود پروژه به سرانجام نمی رسید

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش و نگهداری از کارهای انجام شده گفت: نظام بهر برداری پس از اجرا بسیار مهم است تا تولید و الگوی کشت را هدایت کنیم و بر اساس مقتضیات کشور تولید والگوی کشت را پیاده کنیم و این کار سخت با کمک نظام های بهره بردار و تشکل های بهره برداری میسر خواهد بود

نوروزی تاکید کرد: پول مملکت در این طرح هزینه شده و تشکل ها باید در امر حفاظت از سیستم ، اموزش مداوم و مستمر بهره برداران کوشا باشند. اگر این اتفاق نیفتد بهترین کشاورزان نیز موفق نخواهد بود. انتظار ما از تشکل ها و نظام های بهره بردار پیاده سازی الگوهای کشت پیش بینی شده در طرح و بر اساس مقتضیات کشور است.

 نوروزی نماینده اداره کل جهاد کشاورزی در این حوزه گفت: این طرح موجب بهتر شدن وضعیت معیشت کشاورزان و افزایش تولید خواهد شد. طرح550 هزار هکتاری یک پروژه بزرگ است و یقینا ایراداتی نیز دارد و و انتظار ما رفع این نقایص است و مجموعه بهره بردار از مجریان پروژه رفع نواقص را بخواهند تا بتوانیم شبکه ابیاری ایده‌آل را داشته باشیم تا انتظارات مقام معظم رهبری دولت و بهره برداران را براورده کنیم.

شیرازی نماینده فرمانداری و رییس شورای کشاورزی شهرستان رامشیر نیز در این مراسم گفت: نظام شهرستان رامشیر مبتنی بر کشاورزی است و معیشت خانواده های این شهرستان توسط بخش کشاورزی تامین شود. از سوی دیگر ما به عنوان بخشی از جامعه کشاورزی ایران، ما امنیت غذایی کشور را تامین می کنیم

وی گفت: با بهره برداری از طرح عملکرد اراضی در واحد سطح افزایش می یابد . همه این فعالیت ها برای کشاورزان انجام شده و از این رو توانمند سازی بهره برداران و اموزش های لازم بسیار ضروری است. و ما زحماتی که عزیزان ما در موسسه جهادنصر تقبل کردند تقدیر کنیم و چرا که آنها همواره پاسخگو بوده اند .

شیرازی ادامه داد: پیش از این بسیاری از زمین های غیر قابل کشت شده بوده و اگر بحث اموزش و نگهداری انجام نشود این اراضی دوباره به حالت قبل بازخواهد گشت. تحویل ساختمان ها اقدامات پسندیده ای است و نیاز داریم با آموزشهای تدوین شده در راستای حفظ و صیانت از تاسیسات مستقر شده پیش برویم تا حداکثر بهره برداری از این اقدامات برده باشیم.


برچسب ها: جهاد نصر 96
:
:
:
آخرین اخبار