تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۶۱۲۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور:
برای اصلاح محیط زیست باید تفکر ما اصلاح شود
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به لزوم توجه به محیط زیست و اصلاح خطاهای گذشته، گفت: برای این کار باید اندیشه و تفکر ما نیز اصلاح شود و باید توجه داشته باشیم که هیاهو و همهمه می‌تواند به ضرر ما باشد. 

کاوه مدنی در همایش شیوه‌های نوین حفاظت محیط زیست که روز دوشنبه 30 بهمن‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم با گرفتن حق‌آبه محیط زیستی خوزستان شاهد بهبود وضعیت محیط زیست این استان باشیم. باید تلاش کنیم به شرایطی که در گذشته داشته‌ایم برسیم. برگزاری این همایش یک گام اساسی برای بازگشت به آن شرایط است.

وی افزود: اگر به اسناد بالادستی نگاه کنیم، می‌بینیم که از دهه 50، محیط زیست قرار بوده است بخشی از دروس دانشگاه‌ها باشد اما تا امروز این مسأله محقق نشده است. فجایع محیط زیستی زیادی رخ داده است تا ما بیاموزیم باید به محیط زیست اهمیت دهیم. برای این که محیط زیست سالم بماند باید اندیشه و تفکر ما نیز اصلاح شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: شاید تغییر تفکرات شکل گرفته بسیار مشکل باشد اما آنچه که می‌دانیم این است که جامعه باید از پایه اصلاح شود. اصلاح تفکر در مدارس در واقع یک سرمایه‌گذاری بزرگ است. این که یک کتاب در حوزه محیط زیست در آموزش و پرورش نوشته شده است، بسیار بااهمیت است و می‌تواند به کمک ما بهبود پیدا کند. در زمان درس خواندن ما آموزش و پرورش چنین مسائلی را آموزش نمی‌داد و ما با آزمون و خطا و هزینه‌های زیاد برای کشور یاد گرفتیم که محیط زیست تا چه حد بااهمیت است.

مدنی خاطر نشان کرد: نسل آینده قرار است سکان کشور را بر عهده گیرد. امیدواریم این افراد قدر محیط زیست را بدانند و به نسل قبل از خود نیز نشان دهند که محیط زیست تا چه اندازه اهمیت دارد. خوزستان یکی از استان‌هایی است که در زمینه آموزش در حوزه محیط زیست در سراسر کشور پیشرو بوده است. امیدواریم که سایر استان‌های کشور نیز بتوانند چنین آموزش‌هایی را انجام دهند.

وی گفت: از سال 91 تا کنون اداره کل محیط زیست خوزستان، طرح‌های زیادی را با تنوع مختلف در استان پیاده کرده است که در نتیجه آن‌ها 300 هزار نفر در حوزه محیط زیست آموزش دیده‌اند. سرمایه‌گذاری در بُعد آموزشی و پرورشی می‌تواند نسبت به کارهای فنی و مهندسی تاثیر بسیار بیشتری داشته باشد، چرا که هدف این نوع آموزش‌ها مغز انسان و نحوه فکر کردن و تصمیم‌گیری است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: ما خطا کرده‌ایم و باید این خطا را درست کنیم اما در این بازگشت باید توجه داشته باشیم که گم کردن مسیر، ایجاد هیاهو و همهمه نیز می‌تواند به ضرر ما باشد. برای حل مشکلات لازم است، مستند صحبت کرده و احساساتی نشویم و تصمیمات درست بگیریم وگرنه وضعیت به همین شکل ادامه پیدا می‌کند، در این راه باید تفکرمان را نیز اصلاح کنیم.

مدنی خاطر نشان کرد: نباید از جنگیدن و تلاش برای اصلاح محیط زیست غافل شویم. باید روی نسل آینده سرمایه‌گذاری کنیم اما این مسأله به تنهایی کافی نیست. باید بتوانیم فضای آموزش و پرورش و مدارس را محیط زیستی کنیم. دانش‌آموزان باید با محیط زیست عجین شده و نسبت به آن احساس تعلق خاطر داشته باشند.

وی افزود: به کارهایی که انجام داده‌ایم افتخار می‌کنیم اما نباید مغرور شویم، چرا که کارهای بسیار زیادی باقی مانده است که باید انجام دهیم. سازمان محیط زیست نیز تا جایی که بتواند در این راه از حمایت‌های مادی و معنوی دریغ نمی‌کند تا نسل آینده ما از نسل قبلی خود که محیط زیست را به این وضعیت در آورده‌اند بهتر باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار