تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۶۱۲۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش پنج برابری قیمت زمین های کشاورزی طرح 550هزار هکتاری خوزستان
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: قیمت زمین های کشاورزی که در گام نخست طرح 550هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب در خوزستان تجهیز، نوسازی و زهکشی شده اند تا پنج برابر افزایش یافته است.

مهدی صیاحی با بیان اینکه افزایش قیمت این زمین ها ، سبب تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به ویژه روستاهای مرزی استان به شهرها شده افزود: قیمت هر هکتار زمین کشاورزی از 100میلیون ریال پیش از اجرای طرح به 500 میلیون ریال پس از اجرای طرح رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تولید محصول در زمین های نوسازی شده به سه برابر نیز افزایش یافته گفت: با ارزش افزوده بالای این زمین ها،انگیزه کار در کشاورزان نسبت به گذشته بسیاربیشتر شده است.

صیاحی با بیان اینکه از همه تجارب گام نخست طرح 550هزار هکتاری کشاورزی، در گام دوم استفاده خواهد شد تا نواقص و کاستی ها برطرف شود افزود:کشاورزان خوزستان از اجرای این طرح زیربنایی که بخش کشاورزی استان را به کلی متحول خواهد کرد استقبال می کنند.

وی افزایش بهره وری از زمین کشاورزی با افزایش تولیدات و بهره گیری سامانه های نوین آبیاری که در شرایط خشکسالی سبب صرفه جویی در مصرف آب شده را از دیگر مزیت های این زمین ها بیان کرد و اظهارکرد: طرح 550هزار هکتاری کشاورزی رهبرمعظم انقلاب، تولیدات سالانه کشاورزی خوزستان را از 16 میلیون تن فعلی به 25 میلیون تن افزایش خواهد داد.

صیاحی گفت: یکی از اقداماتی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد سپردن زمین به افراد دلسوز و خبره است و اینکه کشاورزانی که عهده دار کشت و زراعت در این زمین ها می شوند باید با توجه به شرایط خشکسالی روی مسایل آبیاری زمین خود و رفع نواقص بسیار حساس باشند و الگوی کشت را نیز رعایت کنند.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان بیان داشت: با توجه به تفاهم نامه ای که بین جهاد نصر و تعاون روستایی منعقد شده قرار است بخشی از اعتباراتی که برای گام دوم این طرح در اختیار جهاد نصر قرار می گیرد به تعاون روستایی اختصاص یابد تا بتوانیم تشکل ها را ساماندهی و سپس به موضوع آموزش روی آوریم تا ضمن آموزش لازم به کشاورزان شاهد خروج از کشاورزی سنتی باشیم.

در گام نخست طرح 550هزار هکتاری کشاورزی خوزستان، 275هزار هکتار از زمین های کم بازده خوزستان نوسازی و تجهیز شده و قرار است تا تیر 1397 این زمین ها به طور کامل به بهره برداران بومی واگذار شود.

گام دوم این طرح از سال آینده با تخصیص سه میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی یا فاینانس در مدت چهار سال به طور کامل به پایان برسد.

طرح 550هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب در جریان سفر ایشان به خوزستان در سال 1375 به تصویب رسید. در سال 1392 مبلغ 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای شتاب بخشی به این طرح اختصاص یافت.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: جهاد نصر 96
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مجتبی
|
United States of America
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
خدا کنه بشینن تو زمین هاشون حالا کار کنن
نه اینکه بشه بساط دلال بازی و خردی و فروش به این و اون
نادرباوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
باسلام واحترام سالهاي سال كه اين مرىم غيور ىراين زمین امرارمعیشت میکنندونان حلال بدون منت هیچ مسول برای خانواده هایشان تقدیم میکندوطرح ابیاری را باید خیلی وقت به این زمین ها کشیده شده تااین ملت غیور واصیل خوزستان این خاک ها رانخورنند...وسلام علی من تبع الهدی
:
:
:
آخرین اخبار