تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۶۱۶۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارش باران و نبود سیستم دفع آبهای سطحی در اهواز دردسرساز شد
مشکل اصلی وجود مشکلاتی که کلانشهر اهواز بعد از بارندگی دچار آن می‌شودنبود سیستم دفع آبهای سطحی است
بارش نم نم  اما مداوم رحمت الهی سبب شد گرد و غباری که از اواخر دی‌ماه تا روزهای ابتدایی اسفندماه زندگی شهروندان این شهر را درگیر کرده بود، را شسته و جان دیگری را به استان خوزستان بدهد. قطرات نم نم باران با نشستن بر روی برگ‌های آلوده و تیره درختان، طراوت و شادابی را بار دیگر برای خوزستان به ارمغان آورد و ریه‌ها پر از استشمام هوای پاک و سالمی شد که روزهای گذشته به یک آرزوی واهی برای شهروندان تبدیل شده بود.

شیرینی بارش باران در خوزستان به ویژه در کلانشهر اهواز تنها در ساعات ابتدایی بارش مسرت بخش است و بعد از آن جز گله و شکایت چیزی به دنبال ندارد، ضعف در زیر ساخت‌های شهری سبب شده که شهروندان نتوانند به خوبی از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

مهمترین مشکل روزهای بارانی در اهواز ضعف در زیر ساخت‌های شهری است

غافلگیر شدن شهرداری، آبگرفتگی معابر و فاضلاب‌های شهری، ایجاد بی نظمی، ترافیک و سخت شدن تردد برای شهروندان از جمله معضلاتی هستند که هرسال از همان ساعات ابتدایی بارش باران سبب ایجاد نارضایتی شهروندان از دستگاه‌های متولی شهری از جمله شهرداری می‌شود.

محمد خواجه در این باره اظهار داشت: از فصل بهار تا زمستان در کلانشهر اهواز به عنوان یکی از هشت کلانشهر اهواز یک روز خوش را ندیده است و اگر در بهار و تابستان و پاییز با معضل ریزگردها خانه نشین می‌شویم در فصل زمستان با بارش باران دچار معضلاتی از قبیل آبگرفتگی معابرو فاضلاب‌ها هستیم.

وی افزود: امسال در کلانشهر اهواز بارش مداومی نداشتیم و دو روز گذشته برای ساعاتی متمادی خداوند لطفی را به این نقطه عنایت کرد که آن هم  به علت ضعف در زیر ساخت‌ها سبب تعطیلی شهر و خانه نشین شدن مردم شده است.

بیش از 10 سال اهواز با تکراری ترین مشکل در حال جنگیدن است

سارا منجم دیگر شهروندی اهوازی نیز درباره معضلات پس از بارش باران در کلانشهر اهواز گفت: بیش از 10 سال است که سیستم دفع آبهای سطحی اهواز مشکل دارد و هر سال نسبت به سال گذشته نه تنها مطلوبیتی مشاهده نمی‌کنیم بلکه با انبوهی از مشکلات مواجه می‌شویم.

وی افزود: به دلیل آبگرفتی معابر تاکسی‌ها حاضر به تردد نیستند و اگر تاکسی هم بخواهد مسافر سوار کند هزینه‌ای بیش از هزینه روزهای عادی دریافت می‌کند و وقتی دلیل را جویا می‌شویم معتقدند که آبگرفتگی معابر در کار آن‌ها اخلال ایجاد کرده و نمی‌توانند مانند روزهای عادی کسب درآمد کنند.

در هر منطقه از اهواز تقریبا 80 نفر نیرو در حال دفع آبهای سطحی است

سعید ابراهیمی مدیر دفع آبهای سطحی شهرداری اهواز اظهار داشت: حدود 1600 متر برای دفع آب‌های سطحی لوله گذاری انجام شده و در هر منطقه پمپ‌هایی برای پمپاژ و مکیدن آب‌های سطحی جانمایی شده که همه آن‌ها فعال هستند.

وی با بیان اینکه شرکت آبفا نیز پمپ‌هایی برای مکیدن آب‌های سطحی دارند که به صورت مشارکتی در حال دفع آب‌های سطحی هستیم، افزود: در برخی از نقاط اهواز وضعیت معابر و خیابان‌ها حالت قاشقی هستند و آب جمع می‌شود که در این صورت پمپاژ آب نمی‌توان انجام داد در نتیجه با استقرار نیروهای خدمات شهری در حال هدایت آب به سمت حوزچه‌های جمع آوری آب هستیم.

مدیر دفع آبهای سطحی شهرداری اهواز تصریح‌کرد: در هر منطقه‌ای تقریبا 80 نفر نیرو اعم از خدمات شهری و فضای سبز، 4 الی 5 ماشین مکنده، 2 پمپ اس‌پی، تیم‌ها امداد رسان برای جمع آوری آب‌های سطحی در خیابان‌ها و مناطق مستقر است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا هر سال اهواز با بارش یک ساعت مداوم باران دچار آبگرفتگی معابر می‌شود، گفت: مشکل اصلی وجود مشکلاتی که بعد از بارندگی دچار آن می‌شویم نبود سیستم دفع آبهای سطحی بوده و در برخی از مناطق مانند منطقه 6 که این سیستم با نام پروژه 68 متری اجرا شده که متاسفانه آب و فاضلاب به این سیستم وصل شده است.

ابراهیمی با اشاره به لایروبی کانال‌ها برای تسریع در امر دفع آب‌های سطحی افزود: در مناطق 6 و 7 و یک که کانال‌های روباز وجود دارد هر ماه لایروبی می‌شوند و این بخش از سیستم دفع آب‌های سطحی نیز توسط سازمان آب و فاضلاب نیز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه به صورت مشارکتی با شرکت آبفا در حال رفع مشکلات هستیم، عنوان کرد: امسال از طرف شهرداری مبلغی به آبفا پرداخت می‌شود که کار لایروبی را انجام دهند و تقریبا از تیرماه امر لایروبی انجام شده و هنوز ادامه دارد و هر هفته دو اکیپ در مناطق در حال کار هستند. 

 معضل دفع آبهای سطحی مشکل یک روز و دو روز نیست بلکه سال‌های متمادی است که کلانشهر اهواز با کوچکترین بارش‌هایی دچار آبگرفتگی و تعطیلی می‌شود. در واقع نبود زیر ساخت‌های شهری در کلانشهر اهواز به یک موضوع عادی تبدیل شده است و این موضوع نه تنها برای شهروندان جای تعجب ندارد بلکه آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که زندگی خود را مطابق با زیرساخت‌های ضعیف شهری هماهنگ کنند.

 به طوری که در روزهای گرد و خاکی در خانه حبس و در روزهای بارانی نیز با استفاده از پارو و سطل آب از فاضلابهای برگشته به منازل و آبهای سطحی جمع شده جلوی منازل به مسئولان کمک می‌کنند. بنابراین شهروندان همچنان منتظر هستند تاببینند که در ساختمان قرمز رنگ شورای شهر چه تصمیماتی برای رفع و ریشه کن کردن این مشکل چندین ساله اهواز گرفته می‌شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار