تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۷۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«طبیب» در شوشتر پذیرای گردشگران می‎شود
«طبیب» در شوشتر پذیرای گردشگران می‎شودبهره‎بردار خانه طبیب شوشتر گفت: این خانه تاریخی با کسب بالاترین درجه پروانه بهره‎برداری مرکز اقامتی، آماده میزبانی از مهمانان و گردشگران نوروزی شده است.

علی‌رضا طبیب‎شوشتری با اشاره به این‎که خانه تاریخی طبیب، یکی از مجموعه خانه‎های افضل است افزود: این خانه که به زبان محلی از آن به عنوان "حوش گپ" (خانه بزرگ) یاد می‎شود، متعلق به حاج نورعلی افضلان بوده که هم در آن سکونت می‎کرد و هم محل تجارت وی در قدیم بوده است. 

او با بیان این‎که قدمت این خانه تاریخی بیش از 200 سال تخمین زده شده است، اضافه کرد: اگرچه تاریخچه این خانه به دوره قاجار بازمی‎گردد، اما حین مرمت آن شواهدی به دست آمد که حاکی از تعلق برخی قسمت‎های این بنا به دوره‎های قبل‎تر از قاجار بود. 

بهره‎بردار خانه تاریخی طبیب شوشتر عنوان کرد: باتوجه به کارشناسی‎های صورت گرفته این بنا در چهارم تیرماه 1393 با شماره ثبت 31086 در فهرست آثار ملی قرار گرفت. 

او با بیان این‎که پیش از ثبت ملی شدن این اثر، اقدامات مرمتی روی بنا آغاز شده بود، گفت: این خانه در اواسط دهه 50 در حالی که چندین سال خالی بود، توسط پدرم خریداری شد و بلافاصله مرمتی کامل و اساسی طی یکسال در آن انجام گرفت؛ ضمن این‎که طی این مرمت، هیچ دخل و تصرفی در اصل معماری بنا صورت نمی‎گیرد و فقط در قسمتی از حیاط یک درب ورودی ماشین‎رو اضافه می‎شود. 

طبیب ‎شوشتری عنوان کرد: این خانه، بیش از ده سال خالی از سکنه بود و خود خاندان افضل نیز از آن استفاده نمی‎کردند؛ اما از زمانی که خاندان طبیب و پدرم که یکی از بزرگان محل و مسجد محل بود در آن‎جا سکونت پیدا کردند، مراسم‎ سنتی که سال‎های دور توسط خانواده افضل درآن جا برگزار می‎شد، احیا شد تا جایی که در دهه اول محرم علیرغم هتل بودن مکان، همچنان مراسم روضه‎خانی در آن‎جا برگزار می‎شود که همین مسائل باعث شد این خانه به خانه طبیب مشهور شود.

او بیان کرد: از اوایل دهه 90 نیز با رایزنی‎ با اداره میراث فرهنگی شوشتر، پیشنهاد مرمت دوباره خانه طبیب را مطرح کردیم که یک سری اقدامات نیز صورت گرفت تا در نهایت در سال 1393 این خانه ثبت ملی شد و متعاقب آن نیز اقدامات مرمتی بعدی زیرنظر اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان روی بنا صورت گرفت. 

مالک خانه طبیب خاطرنشان کرد: از آن‎جا که هدف ما حفظ معماری شوشتریِ بنا بود، سعی کردیم از استادکاران محلی و بومی استفاده کنیم تا مرمت هرگوشه از این خانه با حفظ سبک و سیاق سابق بنا صورت گیرد.

«طبیب» در شوشتر پذیرای گردشگران می‎شود

او از آمادگی این خانه برای پذیرای از مهمانان نوروزی به عنوان یک مرکز اقامتی جدید در شوشتر خبر داد و گفت: خانه طبیب دارای چهار طبقه (شوادون، شبستون، طبقه همکف و طبقه اول) است که طبقه اول شامل چهارده اتاق می‎باشد که از این تعداد ده اتاق با ظرفیت کلی 39 نفر به عنوان ظرفیت اقامتی آماده پذیرایی از مهمانان در نوروز است. 

بهره‎بردار خانه تاریخی طبیب افزود: اگرچه اصل و سبک معماری اتاق‎ها حفظ شده است، سعی کردیم امکانات استانداردِ روز هتلی را نیز برای اتاق‎ها پیش‎بینی کنیم. 

طبیب‎شوشتری تصریح کرد: با افتتاح این مرکز اقامتی، ده نفر به صورت مستقیم وارد فضای کسب‎وکار شده‎اند؛ ضمن این ‎که برای پانزده نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است که این افراد در فصول مختلف باتوجه به درخواست‎هایی که ارائه می‎شود، مشغول به فعالیت می‌شوند. 

او با اشاره به این‎که در تاریخ دهم دی ‎ماه 96 پروانه بهره‎برداری با درجه یک اقامتگاه سنتی (بالاترین درجه مرکز اقامتی) برای خانه طبیب صادر شد، تأکید کرد: این مکان درایام نوروز آماده پذیرایی از گردشگران است اما درصدد هستیم تا در اردیبهشت‎ماه و همزمان با هفته میراث فرهنگی، مراسم افتتاحیه رسمی را با حضور مسئولان شهرستان و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان برای خانه طبیب ترتیب دهیم.

«طبیب» در شوشتر پذیرای گردشگران می‎شود

مالک خانه طبیب با اشاره به موقعیت مکانی این خانه تاریخی افزود: خانه طبیب با مساحت عرصه 540 متر و زیربنای بیش از 1200 متر در قلب بافت تاریخی شوشتر، چهارراه امام خمینی، کوچه سنگ‎فرش و در کنار مجموعه افضل واقع شده و به لحاظ دسترسی دارای بهترین شرایط است.

او درخصوص سرویس‎دهی در این خانه تاریخی نیز اظهار داشت: هنوز چیزی به عنوان رستوران در این خانه به بهره‎برداری نرسیده است اما فضای آن موجود می‎باشد و سعی بر آن است که در ایام نوروز سرویس صبحانه، چای‎خانه سنتی و غذاهای محلی را برای مسافران فراهم کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار