تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۶۱۸۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک استاد تاریخ و تمدن جهان:
احتمال افزایش قدمت تاریخی اندیمشک با کشف سفال های باستانی قوت گرفت
یک استاد تاریخ و تمدن جهان گفت:حفاری های اخیر خیابان پیروزی اندیمشک و اکتشافات جدید می تواند حلقه مفقوده تاریخی و نقاط تاریک تاریخ رازآلود شهرهای باستانی لور و اندامش را روشن سازد.

همایون حاتمیان افزود: گورها ، آثار و اشیاء اکتشافی از جمله سفال های متعدد یافت شده از حفاری در این گورستان کشف شده باستانی شهر لور اطلاعاتی از کیفیت تدفین بدست می دهد که منطبق بر سبک و سیاق اواخر دوره هخامنشی و دوره اشکانی می باشد.

وی افزود: در مطالعات تاریخ باستان اندیمشک همواره کیفیت تقارن تاریخی و نوع تعامل و چگونگی فراز و نشیب دو شهر مهم باستانی و همجوار لورو اندامش(گستره قلعه مختار تا حوالی کوی نیرو) برای تاریخ شناسان دارای ابهام بوده است.

وی گفت:شهر اندامش ساسانی از شهرهای همدوره جندی شاپور و شوشتر در دوره شاپور یکم طراحی می گردد و با توجه به وجود زندان و سایر مسائل مربوطه تاریخی اندامش را می توان یک شهر سیاسی در دوران ساسانی دانست.

این استاد دانشگاه گفت:شهر لور نیز بر اساس اطلاعات تاریخی و یافته های باستان شناسی در منطقه شمال اندیمشک در مسیر گذرگاه باستانی ایران-بین النهرین واقع شده است.

به گفته حاتمیان حال با یافته های گورستان شهر مدفون شده لور که دارای قبوری با تدفین هخامنشی - اشکانی و اسلامی است و شواهدی از تدفین ساسانی در آن بدست نیامده است ، این نظریه قوت می گیرد که با توجه به تقابل فرهنگی و اختلافات سیاسی ساسانیان و اشکانیان همزمان با احداث شهر اندامش ساسانی شهر لور مورد بی توجهی جدی قرار میگیرد و در دوره 450 ساله ساسانی در انزوا و خاموشی فرو می رود .

وی ادامه داد:اما در نهایت در دوره اسلامی با ورود مسلمانان به ایران شهر اندامش ساسانی رو به زوال و نابودی می‌نهد و لور مجددا به دست مسلمانان احیا و به حیات خود ادامه میدهد.

وی اظهار کرد: چنانکه در یکی از موارد یاقوت حموی جغرافیدان و تاریخ نویس قرن هفت از لور عبور کرده و ما مجددا آن را شهری فعال در مناسبات سیاسی این دوره میابیم.

وی خاطرنشان کرد:البته اظهار نظر دقیق تاریخی در این خصوص منوط به ارائه گزارش جامع باستان شناسان است تا بر اساس آن بتوانیم اظهار نظر دقیق کنیم.

این استاد تاریخ و تمدن جهان گفت: اگر باستان شناسان روی محوطه های مسکونی شهر لور بررسی های گسترده و سیستماتیک انجام دهند می توان از دیگر زوایا تاریخ این شهر مرزی ایران باستان و مراودات ایران و بین النهرین را آشکار ساخت.

وی اظهار کرد:با توجه به آنچه می بینیم می توانیم قدمت تاریخی شهر لور را بسیار بیشتر از 2300 سال تخمین کنونی بیابیم.

در شهریور ماه سال جاری در حین عملیات شرکت آب و فاضلاب اندیمشک، تعدادی آثار تاریخی مشاهده شد که با درخواست و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و حمایت شرکت آب و فاضلاب استان و به کمک کارشناسان بومی شهرستان اندیمشک و نیز کارشناسان خبره دوران تاریخی و بر اساس مجوز صادره از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی در آذر ماه سال جاری کاوش نجات‌بخشی در آن منطقه آغاز شد.

شهر اندیمشک در شمال استان خوزستان دارای آثار متعدد تاریخی است.با توجه به تحقیقات انجام شده این شهر دارای قدمتی در حدود 2 هزار سال است. لور و اندامش شهرهای باستانی اندیمشک هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار