معاون گردشگری خوزستان با بیان این که استان خوزستان قابلیت مطرح شدن بیشتر در حوزه گردشگری را داراست، گفت: این امر مستلزم آن است که تشکلهای صنفی گردشگری که به صورت مستقیم با گردشگران در ارتباط هستند، بستر و امکانات را فراهم آورند.
محمدعلی خلیلی در نشست هماندیشی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اعضاء تشکلهای گردشگری استان که ظهر امروز (شنبه 12 اسفند 96) در سالن کنفرانس هتل پارس اهواز برگزار شد، با اشاره به اینکه هیج مقصدگردشگری در دنیا رونق پیدا نخواهد کرد مگر آنکه همه عوامل جامعه میزبان با تعامل و همپوشانی، بتوانند ارائه خوب و مثبتی از ظرفیتهای گردشگری داشته باشند، افزود: جامعه میزبان شامل بخش دولتی، بخش خصوصی، بخش عمومی و بخش مردمی است.
او با بیان اینکه وظیفه اصلی بخش دولتی، سیاستگذاری، برنامهریزی، سازماندهی و نظارت بر اوضاع صنعت گردشگری است، گفت: باتوجه به ماهیت چندوجهی صنعت گردشگری، وقتی نام بخش دولتی به میان میآید، منظور تنها ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست چراکه گردشگری با محیطهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و زیستمحیطی در ارتباط است و تمام دستگاههایی که در این حوزهها فعالیت میکنند، به نوعی بر صنعت گردشگری تأثیرگذار هستند.
معاون گردشگری خوزستان اضافه کرد: چنانچه بخش دولتی وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، زمینه و بستر برای فعالیت بهتر و مؤثرتر حوزه تصدیگری در بخش گردشگری فرآهم میآید.
او تصریح کرد: با درایت مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و باتوجه به اینکه ما در استان دارای شهرهای برخوردار خوبی همانند دزفول، شوش، شوشتر، اهواز و ماهشهر در زمینه ظرفیتهای گردشگری شهری هستیم، چنانچه بتوانیم توانمندیها و امکانات شهرداریها را به این حوزه معطوف کنیم، بخشهای عمومی خواهند توانست خدمات مطلوبی را به خصوص در ایام نوروز به گردشگران ارائه دهند.
خلیلی بخشهای مردمی را شامل یک سری انجمنها، سمنها و تولیدکنندگان کالا و خدمات که به صورت حرفهای فعالیت میکنند، عنوان کرد و افزود: باید جامعه میزبان نگاه واحدی به حوزه صنعت گردشگری در قالب همپوشانی، تعامل، همفکری و همراهی داشته باشد تا آن جامعه را به عنوان یک مقصد گردشگری رونق دهد.
او خاطرنشان کرد: استان خوزستان باتوجه به ظرفیتهای بیبدیلی که در زمینه آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تنوع اقوام دارد میتواند بیش از اینها در حوزه گردشگری مطرح شود تا از قافله برخی استانها عقب نماند و این مستلزم آن است که تشکلهای صنفی گردشگری که به صورت مستقیم با گردشگران در ارتباط هستند، بستر و امکانات را فرآهم آورند.
معاون گردشگری خوزستان با تأکید بر استفاده از فرصت نوروز برای معرفی بهتر خوزستان به گردشگران نوروزی در راستای رونق صنعت گردشگری در استان گفت: باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان در جنوب غربی کشور، استان در ایام نوروز بیشترین حجم تردد سفرهای داخلی را دارا است و براساس ارزیابیهای سالهای گذشته میانگین اقامت هر گردشگر نوروزی بین 5/2 تا 3 شبانهروز است که این فرصت مناسبی است تا فعالان حوزه گردشگری استان بتوانند در کنار یکدیگر و با ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران، به نوعی آنها را به عنوان یک پیک درنظر بگیرند تا با جلب رضایت نسبی آنها موجبات سفر دوباره آنها را در نیمسال دوم فرآهم آورند.