تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۶۲۰۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
45 پرونده قتل با تلاش شورای حل اختلاف خوزستان به صلح انجامید
مدیر کل شورای حل اختلاف خوزستان گفت:طی امسال 45 پرونده قتل با تلاش شورای حل اختلاف این استان به صلح و سازش منجر شد.

عبدالعباس زبیدی نیا روز دوشنبه در همایش منطقه ای ترویج فرهنگ صلح و سازش و تجلیل از فعالان و منادیان صلح در دزفول با بیان اینکه در استان خوزستان به واسطه مشکلات فراوان اقتصادی،کشاورزی،صنعتی آمار پرونده های ورودی به دستگاه قضایی بالاست بیان داشت:یک چهارم پرونده های ورودی به دادگستری در شورای حل اختلاف بررسی می شوند.

وی افزود:در 6 سال گذشته 130 مورد پرونده قتل با تلاش شورای حل اختلاف استان خوزستان به صلح و سازش منتهی شد ضمن اینکه امسال نیز 45 پرونده قتل با پیگیری اعضای شورای حل اختلاف استان به صلح انجامید.

زبیدی نیا ضمن قرائت پیام رئیس دادگستری استان خوزستان در این همایش موقعیت شوراهای حل اختلاف استان را بسیار رفیع دانست و ضمن تقدیر از تلاش کارکنان،اعضا و قضات شورای حل اختلاف استان خوزستان بر برتری صلح بر حکم تاکید کرد.

مدیر کل شورای حل اختلاف استان خوزستان اساس وجودی قوه قضائیه را صلح دانست و گفت:شورای حل اختلاف یکی از پایه های ستاد صبر است که طبق این ستاد بر فراگیری آموزه های صلح به شخصیت ها،نخبگان،سران عشایر،قبایل ،سادات ،روحانیون و چهره های فرهنگی ،هنری تاکید شده است.

وی اضافه کرد:باید فرهنگ صلح و سازش در جامعه نهادینه شود تا جامعه با آرامش و امنیت برسد و شاهد کاهش پرونده های ورودی به دادگستری باشیم .

زبیدی نیا با اشاره به اینکه فرهنگ صلح و سازش نیازمند آسیب شناسی است بیان داشت :باید از ظرفیت اشخاص و چهره های مطرح در نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش استفاده کرد.

بررسی 15 هزار پرونده در شورای حل اختلاف دزفول 

رئیس دادگستری دزفول نیز در این همایش گفت:طی امسال 15 هزار پرونده از سوی شورای حل اختلاف این شهرستان بررسی شده که سه هزار پرونده با تلاش صورت گرفته به صلح و سازش منجر شده است. 

محمدیار ممبینی افزود:صلح وسازش آثار فراوانی در جامعه دارد ولی تاکنون آثار پیشگیری از وقوع جرم و ورود پرونده ها به دادگستری بررسی نشده است که نیازمند بررسی است. 

وی با بیان اینکه شورای حل اختلاف دزفول از بدو تاسیس جزو شوراهای بنام کشور از نظر تعداد پرونده ها و بررسی ها بوده است گفت:در حال حاضر پرونده های کیفری و مالی سنگینی در شوراهای حل اختلاف دزفول به راحتی پیگیری و رسیدگی می شود. 

ممبینی اضافه کرد:در حال حاضر رسیدگی به پرونده ها در شورای حل اختلاف دزفول بصورت الکترونیکی انجام می شود و در تلاش هستیم در روستاهای تابعه نیز روند کار بصورت الکترونیکی انجام شود. 

امام جمعه دزفول نیز در این همایش صلح و سازش را در آموزه های دینی بسیار مهم دانست و گفت:بعثت پیامبر اکرم(ص) بر پایه صلح و سازش بوده ،پایه اسلام و نهاد نوپای اسلام بر پایه صلح بوده است.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی بهترین راهکار قوام نظام را برقراری صلح و سازش در جامعه عنوان کرد و گفت:اختلاف باعث می شود جامعه از عزت به ذلت برسد لذا باید با برطرف کردن اختلافات زمینه رشد و تعالی جامعه را فراهم کرد. 

وی ادامه داد:طرح شورای حل اختلاف توانسته پرونده های نفس گیر و پیچیده دادگستری را به سازش ختم کند لذا اعضای شورای حل اختلاف باید با هنر،صبر و بردباری در رفع اختلافات تلاش کنند . 

امام جمعه دزفول رفع اختلاف را سیره بزرگان دین دانست و خواستار بازخوانی و آسیب شناسی در شورای حل اختلاف شد و گفت:باید با بیان نقاط ضعف و قوت شوراها در کمیته های تخصصی آئین نامه ها بر اساس آسیب شناسی تنظیم شوند. 

افزایش حقوق ،مطالبه اعضای شورای حل اختلاف شمال خوزستان 

علی مروت خادمی به نمایندگی از اعضای شورای حل اختلاف شمال خوزستان نیز در این همایش خواستار پرداخت حقوق ،مزایا و بیمه اعضای شوراهای حل اختلاف شد . 

یکی از اعضای شورای حل اختلاف دزفول نیز گفت:حقوق و مزایایی که در شورای حل اختلاف پرداخت می شود ناچیز است ضمن اینکه افرادی که امسال در این شوراها بکار گرفته شده اند هنوز مشکل بیمه آنها حل نشده است . 

مدیر کل شورای حل اختلاف استان خوزستان نیز گفت:در 2 سال گذشته وضعیت بودجه ای دستگاه قضایی ناچیز بوده ولی تلاش شده با استفاده حداکثری از بودجه تجهیزات و امکاناتی در حد معقول فراهم شود. 

عبدالعباس زبیدی نیا افزود:تلاش برای گرفتن حقوق و مزایای شورای حل اختلاف از طریق مسئولان کشوری در دست انجام است ضمن اینکه قرار شده بیمه از حالت اختیاری به اجباری تبدیل شود و در کنار آن بیمه تکمیلی نیز برای اعضای شوراها در نظر گرفته شود. 

وی اضافه کرد:ما به دنبال افزایش شعبه های حل اختلاف هستیم ولی پرداخت مزایا و پاداش با افزایش تعداد شعب با مشکل مواجه می شود و اکنون نیز مشکل ساز شده است . 

در این همایش که با حضور روسای دادگستری،دادستان ها و اعضای شورای حل اختلاف شهرهای دزفول،شوش ،شوشتر،گتوند،الوار گرمسیری و اندیمشک برگزار شد از شوراهای حل اختلاف فعال این شهرستان ها که طی امسال بیشترین صلح را در پرونده ها داشتند تقدیر شد. 

همایش منطقه ای ترویج فرهنگ صلح و سازش و تجلیل از فعالان و منادیان صلح شمال خوزستان با حضور روسای دادگستری،دادستان ها و اعضای شورای حل اختلاف شهرهای دزفول، شوش، شوشتر، گتوند، اندیمشک و الوارگرمسیری در سالن مهستان دزفول برگزار شد و از شعب نمونه این شهرها که امسال بیشترین آمار صلح و سازش را داشته اند تجلیل به عمل آمد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار