تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۶۲۰۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان:
تصویر مناسبی از خوزستان در ذهن مردم ایران و کشورهای همسایه ایجاد نشده است
تاکنون موفق نشده‌ایم تصویر مناسبی از استان خوزستان در ذهن 80 میلیون ایرانی و مردم کشورهای همسایه آن ایجاد کنیم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان بابیان اینکه در خوزستان سیاست تبلیغی درستی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان ارائه نشده است، گفت: تاکنون موفق نشده‌ایم تصویر مناسبی از استان خوزستان در ذهن 80 میلیون ایرانی و مردم کشورهای همسایه آن ایجاد کنیم.

تصویر مناسبی از خوزستان در ذهن مردم ایران و کشورهای همسایه ایجاد نشده است

 علیرضا ایزدی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، با اشاره به اهمیت خوزستان اظهار کرد: خوزستان به دلیل اینکه در طول 8 سال دفاع مقدس هم اشرافت و غیرت ایرانی دفاع کرد و اینکه خوزستان مادر ایران و هویت و خواستگاه ایرانی‌ها است.

وی بابیان اینکه خوزستان به‌جز خاک نقاط قوت زیادی دارد، گفت: در خوزستان به دلیل مشکلات موجود ناامیدی موج می‌زند تا آنجایی که حتی مدیران استانی و رسانه‌ها نیز دچار همین نگاه منفی شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر لزوم تقویت تبلیغات در حوزه‌های فرهنگی بیان کرد: تبلیغات مثبت و رسانه‌ها سرمایه‌ای هستند که باید بر روی آن‌ها تمرکز کرد چراکه این دو مقوله بخش مهمی از تقاضای صنعت گردشگری را ایجاد می‌کنند.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته به‌منظور توسعه صنعت گردشگری برای برخی شهرها هویت‌سازی و برای این کار تبلیغات زیادی انجام شد تا تصویر مثبتی از آن شهرها در کشور ارائه شد و گردشگران زیای به همان شهرها جذب شد.

ایزدی با انتقاد از عملکرد منفی برخی رسانه‌ها در حوزه میراث داده بیان کرد: در شهرهایی مانند شوش و شوشتر صنعت سفال سازی قدمتی 6 هزار و 500 ساله و نقوشی ناب دارد اما در اهواز نمایشگاه سفال لالجین برگزار می‌شود و به‌راحتی از کنار فرهنگ بومی عبور می‌کنیم.

وی گفت: صنعت گردشگری یک علم و تخصص است که باید بر اساس برنامه‌ها و تکنیک‌های روز جهان برای پیشرفت آن برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان بابیان اینکه در خوزستان سیاست تبلیغی درستی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان ارائه نشده است، عنوان کرد: تاکنون موفق نشده‌ایم تصویر مناسبی از استان خوزستان در ذهن 80 میلیون ایرانی و مردم کشورهای همسایه آن ایجاد کنیم.

وی گفت: وجود تنوع قومی، موسیقی، خوراک، لباس و آداب‌ورسوم خاص در خوزستان فرصت و قدرت مناسبی برای توسعه پایدار گردشگری است که تاکنون موردتوجه قرار نگرفته است.

ایزدی با تأکید بر عدم تأثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد استان افزود: چغازنبیل، سواحل ماهشهر، حصیربافی، سفال سازی و ده‌ها مکان تاریخی و اثر دستی در استان وجود دارد که چنانچه متوقف شود هیچ تأثیری در اقتصاد، ثروت و اشتغال استان به وجود نمی‌آید.

 وی عنوان کرد: تا زمانی که جوامع محلی از محل گردشگری منتفع نشوند و در حوزه گردشگری دخالت داده نشوند به‌طور حتم توسعه واقعی در گردشگری حاصل نمی‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان افزود: جوامع محلی باید حافظ محوطه‌های تاریخی و فرهنگی باشند نه این‌که این احساس به آن‌ها القاء شود که با نزدیک شدن به این محوطه‌ها برای خود و خانواده‌هایشان ممکن است جرم محسوب شود.

وی بیان کرد: بزرگان روستاهای اطراف بناهای تاریخی نیز باید در بحث میراث فرهنگی ورود کنند چراکه ورود و مشارکت آن‌ها به حفظ و توسعه جوامع محلی میراث فرهنگی استان کمک می‌کند.

ایزدی در رابطه با ثبت «اسب» به‌عنوان میراث معنوی خوزستان عنوان کرد: کاملاً موافق هستم چراکه سبب برند سازی، رویداد سازی و خلق تصویر مثبت در اذهان می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر اهمیت خانه‌های در شهرهای تاریخی گفت: خانه مسافر و اقامت گاه بوم گردی باید در استان راه‌اندازی شود اما منافع هتل‌های استان نیز در نظر گرفته شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار