تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۱۶۲۰۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان: زهاب هاي نيشكر بستري براي رونق اشتغال در خوزستان/ مهار كانون هاي ريزگرد با استفاده از زهاب نيشكر
ما زهاب هاي زيادي داريم كه از طرح هاي مختلف كشاورزي خصوصا توسعه نيشكر توليد شده و به تالاب ها هدايت مي شود و ما مي توانيم با اين زهاب ها كه شوري چنداني ندارد كشت هاي جديد انجام دهيم و ايجاد اشتغال كنيم و درنهايت بهره وري را افزايش دهيم.
استاندار خوزستان: زهاب هاي نيشكر بستري براي رونق اشتغال در خوزستان/ مهار كانون هاي ريزگرد با استفاده از زهاب نيشكر
 غلامرضا شريعتي در حاشيه بازديد از زهاب های توسعه نیشکر در جنوب خوزستان  با بيان اينكه دنيا با بحران آب ، گرمايش زمين و بحران هاي زيست محيطي مواجه است و استان خوزستان نيز همانند ساير نقاط  درگير اين معضلات مي باشد، گفت: آورد آب رودخانه هاي استان از٣٠ميليارد متر مكعب، به ١٦ميليارد مترمكعب رسيده است . در اين شرايط يا ما بايد دست روي دست بگذاريم و اجازه دهيم شرايط به همين صورت مديريت شود و يا اينكه تصميم هاي بهتري براي بهبود وضع موجود گرفته شود.

وي با بيان اينكه در همه نقاط دنيا چنين بحران هايي مديريت مي شوند، گفت: بهره وري  مناسب از منابع آبي ، كاهش سطح زير كشت و بالابردن راندمان از راهكارهايي است كه در هنگام مواجه با بحران هاي آبي مورد استفاده قرار مي گيرد.

شريعتي با اشاره به زهاب هاي توليد شده توسط شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي، تصريح كرد: ما زهاب هاي زيادي داريم كه از طرح هاي مختلف كشاورزي خصوصا توسعه  نيشكر توليد شده و به تالاب ها هدايت مي شود و ما مي توانيم با اين زهاب ها كه شوري چنداني ندارد كشت هاي جديد انجام دهيم و ايجاد اشتغال كنيم و درنهايت بهره وري را افزايش دهيم.

وي با اظهار تاسف از اينكه تا كنون اين كار صورت نگرفته است، گفت: با عدم انجام اين كار شهرهايي مثل خرمشهر را به دليل جمع شدن اين زهاب ها در معرض آسيب قرار داده ايم.

استاندار خوزستان گفت: طرحي ارائه شده است مبني بر استفاده بهينه از زهاب ها تا ضمن هدايت آنها به مزارع براي بالا بردن توليد،  محصولات مختلف ايجاد شود و براي رسيدن به خودكفايي اقدامات لازم صورت پذيرد .


وي با اشاره به اينكه براي انجام اين كار جلساتي گرفته شده است، افزود: همه موافق چنين طرحي هستند، از اين رو انجام آن به توسعه نيشكر سپرده شد و مقرر شد اين شركت به همراه ٧ كشت و صنعت تابعه، با انجام يك مطالعه سه ماهه، متولي اجراي اين طرح باشد.

شريعتي گفت: دانشكده علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز در اين خصوص در حال بررسي و مطالعات گسترده اي است كه اميدواريم تا پايان ارديبهشت ماه نتيجه اين مطالعات اعلام شود و مورد نقد و بررسي قرار بگيرد.

استاندار خوزستان با اظهار اينكه كانون شماره ٢ريزگردها نيز در اين منطقه قرار دارد، گفت: اين زهاب ها از كنار حدود ٣٧هزار هكتار از كانون هاي ريزگرد در خوزستان عبورمي كنند كه مي توانيم با پوشش اين كانون ها به وسيله زهاب هاي نيشكر ، از ايجاد آسيب توسط اين كانون ها در استان جلوگيري كرد و به جاي كانون ريزگرد ، كانوني براي اشتغال ايجاد كرد.

شريعتي گفت: استفاده بهينه از زهاب هاي نيشكر با ارزش ترين كار در كشور است و تا كنون چنين فعاليت با عظمتي انجام نشده است. اما انجام اين كار نيازمند يك همت بلند است و كساني كه مديريت دستگاه هاي بزرگ را بر عهده دارند بايد براي موفقيت اين طرح به ما كمك كنند.

وي گفت: از تجارب ارزشمند مديران و همراهي ، همفكري و همياري دانشگاه و صنعت بايد در اين راستا بهره برد تا بسترهاي انجام اين كار از دانشگاه تا توسعه نيشكر فراهم شود و اشتغالي موثر و با تعداد بالا براي جوانان اين استان توليد شود.همچنين توليد ملي و بهره وري افزايش يابد. و انجام اين پروژه به عنوان يك پايلوت براي كل كشور مورد استفاده قرار بگيرد.


شريعتي گفت: در عين حال ما با بهره گيري از يك برنامه مطالعاتي گسترده  براي بازنگري در حوزه آب، كشاورزي و محيط زيست در خوزستان  تصميمي جدي داريم و در صدد هستيم تا  پساب ها را در استان مديريت كنيم تا خوزستان  از شرايطي كه طي ده سال اخير در آن قرار گرفته خارج شده و دوباره احيا شود.
:
:
:
آخرین اخبار