تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۶۲۱۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاهده و ثبت ۵ گونه جدید پرنده و یک گونه گوشت‌خوار در دامنه رود کارون / تصاویر
در ماه گذشته ۵ گونه جدید پرنده در استان خوزستان مشاهده و به کمیته ثبت پرندگان ایران گزارش شد.

استان خوزستان زمانی بهشت حیات وحش بود. رودهای روان و خروشان، تالاب‌های زیبا، آبگیرهای فصلی فراوان، کوهستان، شنزار، جنگل‌های متنوع، علفزار، دریا، خور، هور و ساحل هر کدام اکوسیستم و زیست گاهی پر از حیات و زندگی بود که همه آنها در خوزستان جمع شده بودند.

اما امروز بسیاری از این زیستگاه‌ها یا نابود شدند و یا اینکه در حال نابودی هستند. جنگل های وسیع رودخانه، جنگل‌های کوهستانی، بیشه‌زارها و هر کدام بهشتی سرشار از زندگی بود که گونه‌های مختلف حیات وحش را در کنار هم قرار داده بود.

از گربه‌سانان مختلف مانند گربه جنگلی، گربه وحشی، گربه کاراکال، پلنگ تا شیر ایرانی و گوشت‌خواران دیگر مانند خرس قهوه‌ای، رودک (گورکن)، رودک عسل‌خوار، گرگ، انواع روباه، شغال و کفتار، خدنگ، شنگ و علفخواران چون  کل و بز کوهی، قوچ و میش‌های وحشی، آهوان زیبا تا گوزن زرد و انوع آبزیان و ماهیان و پرندگان که بسیاری از آنها جمعیتشان از  میان رفته و کاهش یافته و برخی به‌طور کامل  منقرض شده‌اند مانند شیر ایرانی  در خوزستان زیست می‌کردند.

امروزه خوزستان بسیاری از سرمایه‌های حیات وحش خود را از دست داده است اما با این وجود هنوز توجه به حیات وحش می‌تواند سبب احیا برخی گونه‌ها شود و با تحقیقات و نگاه ژرف گونه‌های جدید را یافت که با شرایط فعلی سازگاری دارند. در جوامع پیشرو  نگریستن طبیعت، طبیعت‌گردی، پرنده‌نگری، بوم‌گردی همه صنایع پر درآمدی شده‌اند که در راستای حفظ محیط زیست و بقای جوامع سنتی و محلی و توسعه پایدار است  و در کشور ما نیز استان خوزستان از ظرفیت بالایی برای این امر مهم برخوردرا است.

از سویی باید تلاش کرد تا جلوی عوامل مخرب طبیعت و محیط زیست مانند طرح‌های به ظاهر عمرانی بدون پیوست محیط زیست مانند انتقال آب های رودها، سدسازی‌های برقابی افراطی، افزایش استفاده از  آب‌های زیرزمینی، صنایع مخرب آب بر و یا اکتشافات بی ضابطه و افسارگسیخته معدنی  که با سرعت در حال نابودی منابع هستند را گرفت و به صورت معقول، منطقی، آهسته و سازگار با محیط زیست پیش رفت و از سوی دیگر ظرفیت‌های فراموش شده مرتبط با طبیعت را باز نگری و قدر دانست.

در این میان دیدن پرندگان و پرنده‌نگری  با توجه به اینکه خوزستان دارای پرندگان ارزشمندی است که به صورت همیشگی و یا مهاجر این استان را زیستگاه خود قرار دادند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید بدانیم که ما تنها ساکنان این منطقه جغرافیایی نیستیم و میلیون‌ها سال است که انواع جانداران حتی پیش از بشر در این سرزمین زیست کرده اند و این جا خانه و کاشانه آنها شده است.

زیستگاه‌های زیبا و متنوعی با شریان های حیات کارون، کرخه، دز، مارون و زهره  در خوزستان شکل گرفته است که باید قدر آن را دانست. در خوزستان بیش از 330 گونه پرنده را می توان مشاهده کرد که به صورت بومی و مهاجر این سرزمین را برای زندگی همیشگی یا گذراندن بخشی از زندگی و یا مسیر عبور انتخاب کرده‌اند و خوزستان از نظر رتبه بندی  کشوری ( Ranking provinces) که بر اساس تعداد ثبت مستند مشاهدات است در جایگاه" رتبه خوب " در کشور قرار دارد .

پرندگان در فصل زمستان بیشتر به خوزستان می آیند و از سرمای مناطق سردسیر  به این منطقه مهاجرت می‌کنند .در ماه گذشته 5 گونه جدید پرنده در خوزستان مشاهده و به کمیته ثبت پرندگان ایران گزارش شد. این پنج گونه جدید برای استان خوزستان  ثبت شد که تعداد گونه های پرندگان قابل مشاهده خوزستان از 329 به 334 افزایش یافت .

این پرندگان در اهواز  و در حاشیه رودخانه کارون برای اولین بار در خوزستان  با تصویر برداری به ثبت رسیدند که این پرندگان عبارتند از طوطی طوق صورتی، شاه طوطی، سنگ چشم پشت بلوطی، شهد خوار و مرغ مینا دو گونه طوطی به صورت وحشی در ایران زندگی می‌کند که هر دو در ماه‌های اخیر در اهواز مشاهده شد و از عکس این دو گونه ثبت شد، ثبت سنگ چشم پشت بلوطی هم برای اولین بار در خوزستان بود زیرا که این پرنده که پرنده ای سلاخ است و شکار خود را سلاخی می کند.

 زیستگاه این پرنده جنوب شرق کشور است و در آنجا ثبت شده بود و در  جنوب غرب ایران و خوزستان  این اولین بار بود که مشاهده و ثبت شد و مرغ مینا معمولی نیز که با مینای فراری از قفس متفاوت است برای اولین بار در بهمن ماه امسال در نوار ساحلی کارون در اهواز مشاهده و ثبت شد .

 ثبت جالب دیگرکورد و مشاهده پرنده شهدخوار است، پرنده ای حدود 5 سانتیمتری که از روی صدای و آواز متفاوتش جلب توجه می‌کند. پرنده شهد خوار همانطور که از نامش مشخص است از شهد گلها تغذیه می‌کند و بسیار فرز ، چالاک و کوچک  است و این پرنده جز کوچکترین پرندگان دنیا محسوب می‌شود  .

برای نخستین بار خدنگ بزرگ که از گوشت‌خواران است نیز در استان خوزستان به ثبت رسید، این در حالی است که تصور می‌شد که فقط خدنگ کوچک در خوزستان زیست می کند و با این ثبت استان خوزستان جز مناطق نادری به شمار می‌رود که هر دو گونه خدنگ کوچک و بزرگ را می‌توان مشاهده کرد.

مشاهده و ثبت ۵ گونه جدید پرنده و یک گونه گوشت‌خوار در دامنه رود کارون / تصاویر

طوطی طوق صورتی

مشاهده و ثبت ۵ گونه جدید پرنده و یک گونه گوشت‌خوار در دامنه رود کارون / تصاویر

مرغ شهد خوار

مشاهده و ثبت ۵ گونه جدید پرنده و یک گونه گوشت‌خوار در دامنه رود کارون / تصاویر

خدنگ بزرگ

مشاهده و ثبت ۵ گونه جدید پرنده و یک گونه گوشت‌خوار در دامنه رود کارون / تصاویر

شاه طوطی

مشاهده و ثبت ۵ گونه جدید پرنده و یک گونه گوشت‌خوار در دامنه رود کارون / تصاویر

مرغ مینا


مشاهده و ثبت ۵ گونه جدید پرنده و یک گونه گوشت‌خوار در دامنه رود کارون / تصاویر

سنگ چشم پشت بلوطی نابالغ

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
دادرس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
1
اگر يكي دوتا بودن بدبختها شايد مسير را اشتباه امدن . يا شايد هم از قفس فرار كردن .
خدنگ چيه ؟؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
1
با این فرهنگی که من از مردم میبینم همه قلع و قمع میشوند...
دوستدار کارون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
این پرندگان هیچکدام فراری از قفس نیستند؛مینا خاکستری از پرندگان فراری است قفس از است که وحشی شده و نوک قرمز دارد ؛ اما مینا که در این شکل است مینا بومی ایران و نوک زرد دارد اما بومی خوزستان نبوده و تا حالا در خوزستان ثبت نشده بود و در جنوب شرق در گذشته ثبت شد ؛همینطور دو گونه طوطی که در این گزارش آمده است هیچکدام قبلا در خوزستان ثبت نشده بودند ؛انواع سنگ چشم در خوزستان هست اما سنگ چشم پشت بلوطی برای اولین بار در خوزستان مشاهده و ثبت شده است و محل زندگی آن در گذشته تصور می شد فقط جنوب شرق کشور است و نه اهواز ؛ همینطور پرنده کوچک شهد خوار ؛ این ثبت ها همه توسط آقای کرامت حافظی دوستدار محیط زیست خوزستانی در یک ماه ثبت شده است؛اکوسیستم کارون و خوزستان اکوسیستم پویا و با ارزشی است که متاسفانه با اقدامات بشر از نابودی رودخانه تا تولید زباله و دام و شکار و ...در حال نابودی است ؛امید است با فرهنگ سازی این اکوسیستم زیبا که زمانی شیر ایرانی را داشته و اهواز و خوزستان سرزمین آهوان و گوزن زرد بوده است دوباره احیا شود
مختار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
خدا همچین موجوداتی رو زیاد کنه و به مردم ما بفمونه که اینها هم باید زندگی کنن و نگیرنشون و یا بکشنشون
چون وقعا با وجود اینهاست که زمین زمین میشه
:
:
:
آخرین اخبار