تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۱۶۲۲۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر ارشاد: موسیقی شوشتر منحصر به فرد است
وزیر ارشاد: موسیقی شوشتر منحصر به فرد استوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های موسیقی شهرستان شوشتر خوزستان گفت: موسیقی این شهرستان که یک موسیقی ترکیبی است منحصر به فرد است.

سید عباس صالحی شامگاه جمعه در آیین نکوداشت ششمین سالگرد ثبت موسیقی مقامی شوشتر(24 مقُوم) با اشاره به این که شوشتر ترکیبی از دانش، ایمان و موسیقی است اظهار کرد: به نظر می رسد این ترکیب‌ها، شوشتر را به نمایه‌ای تبدیل کرده که گاهی تصور آن ناممکن به نظر می رسد.

وی با تاکید بر این که هویت ایران اسلامی ما، با این ترکیبها هم ساز شده است افزود: ایران اسلامی در چهارده قرن خود با این ترکیبها همزیستی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در واقع یکی از زیبایی های شوشتر ترکیب همین چند واژه ایمان، دانش و موسیقی است که در برخی از شهرها کمتر دیده می‌شود.

وی توضیح داد: شوشتر به عنوان شهر علم، ایمان و موسیقی توانسته است بزرگانی را از گذشته تاریخ تا حال در خود بپروراند.

صالحی یادآور شد: موسیقی شوشتر پرآوازه است و خشنودم که به اعتبار ثبت مقام این موسیقی و متقارن با سالگرد آن در این شهر حضور پیدا کرده ام.

وی ادامه داد: موسیقی شوشتر برخوردار از مقامات متنوعی است که فرصت‌های زیادی را برای دریچه‌های روحی انسانی باز می‌کند و در واقع این تنوع مقامات تنوع دریچه‌ها است چرا که از هر گوشه‌ای به آسمان پرواز کرد و از هر پنجره‌ای می‌توان آسمانی را گشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های موسیقی شوشتر خاطرنشان کرد: این موسیقی می‌تواند در مراسم سوگ، انسان را در خود فرو ببرد و در سرور، انسان را به پرواز درآورد.

وی اظهار کرد: موسیقی شوشتر فرصتی برای این است که انسان در غم ها راحت بگرید و در شادی راحت پرواز کند. 

وی گفت:موسیقی شوشتر به واسطه بستر قومیتی این اقلیم گوشه ای از موسیقی اقوام عرب، فارس، بختیاری و لر را با خود دارد و ترکیبی از موسیقی های مختلف را در خود هضم کرده است و عملا موسیقی ترکیبی اقوامی را در خود به همراه دارد.

وی با اشاره به فرصت وجود اقوام مختلف در استان بیان کرد: قومیت های مختلف در خوزستان با وجود همه تنوعی که دارند در عین تکثر به وحدت رسیده اند و این یکی از نکات مثبت خوزستان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه برای سفری سه روزه دیدار با اهالی فرهنگ و هنر استان وارد خوزستان شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار