تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۶۲۲۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح ویژه مرمتی برای دزفول در نظر گرفته می‎شود
طی صحبتی که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم بنا شد شهرستان دزفول با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یک طرح ویژه دیده شود و اقدامات مرمتی در برخی محلات از جمله لوریان به صورت پایلوت انجام شود
معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: طی صحبتی که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم بنا شد شهرستان دزفول با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یک طرح ویژه دیده شود و اقدامات مرمتی در برخی محلات از جمله لوریان به صورت پایلوت انجام شود.

محمدحسن طالبیان در بازدید از روند عملیات اجرایی پروژه برداشت پل روگذر و همچنین انجام کاوش در محوطه تاریخی شوش اظهار داشت: چنانچه احداث مسیر کمربندی شوش به فوریت مصوب شود بسیاری از معضلات شهرستان شوش نیز به تبع آن برطرف خواهد شد. 

او افزود: تا زمانی که ورود ماشین‎های سنگین ممنوع و حجم ترافیک ترانزیتی از محل برداشته نشود ایمنی لازم در محل ایجاد نخواهد شد. 

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با تأکید بر این ‎که ایجاد ایمنی در محل در سایه احداث جاده کمربندی اتفاق خواهد افتاد افزود: خوشبخاتنه طی بازدید متوجه شدیم که مسیرهایی وجود دارند که با کمترین معارضی می‎توان از آن‎ها استفاده کرد.

وی گفت: قرار بر این شد که کارشناسان اداره‎کل راه و شهرسازی استان کل اطلاعات در این زمینه را آماده کنند و آن‎ها را در اختیار کمیته فنی تهران برای اقدامات مقتضی قرار دهند.

طالبیان با اشاره به سفر به شهرستان دزفول و بازدید از محله لوریان این شهرستان تصریح کرد: لوریان یکی از محله‎هایی است که دارای بیشترین اثر تاریخی ثبت ‎ملی شده است. با این‎ حال، موضوعی که آن بناهای این محله را تهدید می‎کند فرونشست‎هایی است که به دلیل عبور فاضلاب‎ها و چاه‎ها درحال رخ دادن است.

او تأکید کرد: سازمان آب و فاضلاب باید با مطالعه جدی در پی راه‎کار در خصوص عبور این فاضلاب‎ها و چاه‎ها باشد. ضمن آن‎ که در بحث نشست زمین در این محله نیز باید مطالعات زمین‌شناسی برای تثبیت زمین انجام شود و خانه‎هایی که دچار ترک و نشست شده‎اند را به سرعت با کار مهندسی مقاوم‎سازی و مرمت نهایی کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: در این بازدید و طی صحبتی که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم بنا شد شهرستان دزفول با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یک طرح ویژه دیده شود و اقدامات مرمتی در برخی محلات از جمله لوریان به صورت پایلوت انجام شود. 

او افزود: هفته آینده نیز جلسه‎ای را با مسئولان شهرستان و کارشناسان حوزه میراث و راه برگزار خواهیم کرد و در خصوص نتایج این بازدید و مطالعات اولیه تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد. 

طالبیان درباره سفر به شوشتر و بازدید از اقدامات مرمت سازه‎های تاریخی این شهرستان نیز گفت: تعدادی کارهای مرمتی در شهرستان شوشتر در حال اجرا است اما به دلیل نرسیدن اعتبار روند کند پیش رفته است. تا به امروز هنوز اعتبارات تملک دارایی را دریافت نکرده‎ایم.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به موضوع جداره و بدنه سازه‌های آبی شوشتر بیان کرد: این مشکل از گذشته وجود داشته و اکنون کمی حادتر شده است و حل آن یک کار مهندسی در رشته‎های مختلف می‎طلبد. خوشبختانه اطلاعات نقشه‎ها و زمین‎شناسی در باب این موضوع در حال آماده شدن است. ضمن این‎ که یک گروه آلمانی نیز قول همکاری در راستای تثبیت این جداره را داده‎اند. 

او خاطرنشان کرد: بالای این جداره‎ها، مجموعه‎ها و خانه‎هایی وجود دارند که هم خود ناایمن هستند و هم برای جداره ایجاد ناامنی می‎کنند و باید وضعیت تملک آن‎ها را در وهله اول مشخص کرد. 

معاون میراث فرهنگی کشور و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در سفر یک روزه پس از شوشتر از پروژه در حال ساخت موزه منطقه‌ای در اهواز دیدن و پیشرفت کار و مسایل فنی آن را از نزدیک بررسی کردند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار