تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۱۶۲۲۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نشت‌آب علت تخریب خانه‌تاریخی فیروزی دزفول اعلام شد
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: علت تخریب خانه تاریخی فیروزی نشت آب و فرونشست زمین بوده است.

خانه تاریخی فیروزی واقع در بافت قدیم دزفول که به ثبت ملی رسیده عصر پنجشنبه فرو ریخت.

نشت‌آب علت تخریب خانه‌تاریخی فیروزی دزفول اعلام شد

حجت اله آریایی روز شنبه در جریان بازدید از خانه فیروزی دزفول افزود: خانه تاریخی فیروزی(آرامش ) پارسال از سوی سازمان نوسازی شهرداری و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مرمت شد ولی از پنج سال پیش خالی از سکنه بوده و مالک آن را برای فروش گذاشته بود.

وی افزود:طبق شواهد از چند روز پیش شیر آب این خانه تاریخی باز مانده یا دچار شکستگی شده بود و نفوذ جریان آب موجب خیس شدن پی این بنا و فرونشست زمین شده و در نهایت به ریزش این بنای تاریخی منجر شد.

وی با بیان اینکه تاکنون در تخریب این خانه عمدی اثبات نشده است گفت:علاوه بر تخریب کامل خانه فیروزی سه یا چهار خانه اطراف آن نیز تخریب شده و یا دچار خسارت شده اند.

آریایی اضافه کرد:طبق نظر کارشناسان ، مرمت خانه تاریخی فیروزی که پارسال انجام شده یکی از اصولی ترین مرمت ها بوده ولی در منطقه مذکور نشست زمین سابقه داشته و از قبل مشکل ساز شده است بطوری که خانه های نوساز این منطقه نیز بعلت نشست زمین دچار مشکلاتی شده و در برخی خانه های این منطقه به سختی باز و بسته می شود. 

خانه تایخی فیروزی در دزفول با شماره 7819 در لیست آثار ملی ثبت شده است.

در حدود 270 هکتار بافت قدیم دزفول بناهای تاریخی ارزشمندی شناسایی شده که تاکنون 154 اثر ثبت و بیش از 200 اثر در شرف ثبت ملی هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار