تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۶۲۳۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیرکل شبکه دانشگاه های جاده ابریشم:
ارزش های فرهنگی جاده ابریشم باید زنده شود
ارزش های فرهنگی جاده ابریشم باید زنده شوددبیرکل شبکه دانشگاه های جاده ابریشم (SUN) گفت: ارزش های فرهنگی و تاریخی جاده ابریشم که شرق به غرب آسیا را به هم متصل می کرد باید زنده و حفظ شود.

پروفسور سانگ دون هوانگ (Sang Doon Huang) روز شنبه در همایش دیپلماسی میراث با محوریت برپایی روابط فرهنگی در منطقه جاده های ابریشم در اهواز اظهار کرد: باید تلاش کنیم جاده ابریشم را در مسیر واقعی و صحیح خود قرار دهیم و طیف عظیم فرهنگی آن را بازسازی کنیم. 

وی افزود: میراث فرهنگی یک کشور، فقط متعلق به آن کشور نیست بلکه شاهدی برای کرامت انسانی است و متعلق به همه ماست که باید آنها را نگهداری و برای آن احترام قایل باشیم. 

دون هوانگ اظهارکرد: تمام ارزش های جاده ابریشم را باید قدر بدانیم و با تمام مردم در سراسر جهان سهیم باشیم و این ارزش ها به نسل های آینده نیز منتقل شود.

دبیرکل شبکه دانشگاه های جاده ابریشم (SUN) در خصوص فعالیت های این شبکه گفت: حمایت از فعالیت های پژوهشی مانند برگزاری همایش ها، انجام پژوهش های مشترک و تبادل دانشجو و اساتید دانشگاه و برگزاری فستیوال برای دانشجویان از جمله این فعالیت ها است. 

وی ادامه داد: شبکه دانشگاه های جاده ابریشم (SUN) در سال 2015 در کره جنوبی تاسیس شد و هم اکنون 31 عضو موسس از جمله دانشگاه علامه طباطبایی را دارد و امید است در آینده نزدیک، دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به عضویت این شبکه درآید.

دون هوانگ اظهارکرد: این شبکه دانشگاهی برای زنده نگهداشتن میراث جاده ابریشم ایجاد شده است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در حاشیه برگزاری این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: همایش دیپلماسی میراث به پیشنهاد دانشگاه علامه طباطبایی و همکاری دانشگاه دیکن استرالیا به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز، از سه ماه گذشته برنامه ریزی شد و از مجموع مقالات رسیده به این همایش 15مقاله در آن ارایه می شود.

کریم لویمی مطلق افزود: اساتید شرکت کننده از دانشگاه های استرالیا، کره جنوبی و ژاپن در این همایش حضور دارند که روز جمعه در یک تور سیاحتی به شوش، شوشتر و چغازنبیل سفر کردند.
وی در خصوص جاده ابریشم اظهار کرد: جاده ابریشم شرق را به غرب متصل می کرد و برای اهداف اقتصادی استفاده می شد و بعدها به عنوان کانالی برای ارتباط فرهنگی اقوام مختلف و انتقال فرهنگ ها و آداب و رسوم مورد استفاده قرار گرفت.

لویمی مطلق اضافه کرد: از جمله اهداف برگزاری این همایش، احیای رابطه فرهنگی بین تمام کشورهایی که جاده ابریشم از آنها عبور کرده، و نیز کاهش تنش های سیاسی برخی فرهنگ ها است به صورتی که با یادآوری گذشته پر از صلح و دوستی، زندگی سرشار از آرامشی در کنار هم داشته باشند.

وی ادامه داد: در این همایش تفاهم نامه ای بین دبیرخانه این همایش و کمیته شبکه دانشگاه های جاده ابریشم (SUN) برای ادامه برگزاری این نوع همایش ها منعقد شد.

همایش دیپلماسی میراث با محوریت برپایی روابط فرهنگی در منطقه جاده های ابریشم 19 اسفند با محورهایی از جمله جاده های ابریشم زمینی و دریایی، الهام گیری از گذشته برای تجسم آینده نوین، بازیگران فرهنگی، تعامل بین المللی و تجدید حیات گذشته، گذر کردن، تاثیرگذاری و بازنمایی مرزها در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

تاریخچه تاثیر فرهنگی، عادات و رسوم، زبان و ادبیات، مسافرت و گردشگری از جمله موضوعات همایش بود.

بر اساس این گزارش نخستین مجمع عمومی شبکه دانشگاه های جاده ابریشم سال 2015 با حضور 800 نفر از 32 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی از 21 کشور سراسر جهان در شهر گیانگجو کره به منظور پایه ریزی شبکه دانشگاه های جاده ابریشم برگزار شد.

این مجمع، چهار موسسه شامل شبکه اتحادیه روسای دانشگاه های جاده ابریشم، انجمن بین المللی جاده ابریشم، شبکه اتحادیه دانشجویان دانشگاه های جاده ابریشم و ارکستر سمفونی (silkroadia) را تاسیس کرده است.

جاده ابریشم، شبکه راه های به هم پیوسته با هدف بازرگانی در آسیا بود که شرق، غرب و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و شرق اروپا پیوند می داد. 

این مسیر تا قرن پانزدهم میلادی به مدت یک هزار و 700 سال، بزرگترین شبکه بازرگانی و ارتباطی دنیا بود.

با توجه به تحول های علمی و اقتصادی در شرق، اهمیت جاده ابریشم در تحول اقتصادی کشورهای آسیایی و عضویت دانشگاه های برجسته کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، یونان و روسیه در شبکه دانشگاه های جاده ابریشم (SUN ) و عضویت در این شبکه گام موثری در همکاری های علمی و دانشگاهی و گسترش مبادلات فرهنگی و اقتصادی بین ایران و دیگر کشورها در مسیر تاریخی جاده ابریشم می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار