تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۶۲۳۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شاخص رشد سواد آموزی خوزستان 2.8درصد است
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه رتبه این استان در شاخص رشد سواد آموزی کشور 12 است گفت: این شاخص از سال 91 تا 95 به 2.8 درصد رسید
 معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه رتبه این استان در شاخص رشد سواد آموزی کشور 12 است گفت: این شاخص از سال 91 تا 95 به 2.8 درصد رسید.

موسی شیخی روز شنبه در شورای سواد آموزی خوزستان در سراسری استانداری بیان کرد: رشد سواد آموزی در بازه زمانی سال 85 تا 90 بالغ بر 0.6 درصد بود. 

وی با اشاره به اینکه در طرح سواد آموزی شناسایی و جذب بیسوادان در گروه سنی 10 تا 49 سال در برنامه کاری آموزش و پرورش است افزود:نرخ سواد در خوزستان بر اساس سرشماری سال 95 در گروه سنی 10 تا 49 سال 92.4 درصد و از 6سال به بالا 83.3 درصد عنوان شده است.

شیخی گفت: عوامل مختلفی از جمله معلولیت، مسایل اقتصادی و اجتماعی باعث می شود تا برخی افراد بیسواد در جامعه وجود داشته باشند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: پیش بینی می شد امسال 36 هزار بیسواد در خوزستان زیر پوشش طرح سواد آموزی قرار گیرند که 34 هزار نفر از این تعداد در حدود 98 درصد جامعه هدف زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین پیش بینی شده بود که 30 هزار بیسواد در خوزستان نیز در برنامه های مکمل زیر پوشش این طرح قرار بگیرند که از این تعداد 29 هزار نفر زیر پوشش این طرح قرار گرفتند؛ برنامه های مکمل شامل سواد آموزی زندانیان، اتباع خارجی و اولیای بیسواد دانش آموزان است.

شیخی درادامه با اشاره به اینکه محتوای آموزش در طرح سواد آموزی برای افراد بر اساس شغل و جایگاهی که در جامعه دارند متفاوت است بیان کرد: به عنوان مثال محتوای آموزشی برای کارگران و کشاورزان و زندانیان و زنان و مردان متفاوت است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان درادامه با اشاره به جذب نوجوانان و جوانان در سنین 10 تا 20 سال برای سواد آموزی افزود: هر ساله 2 هزار نوجوان و جوان 10 تا 20 سال در خوزستان زیرپوشش طرح سواد آموزی قرار می گیرند که سواد آموزی این افراد می تواند از گرایش آنها به آسیب های اجتماعی جلوگیری، و آنها را برای ورود به بازار کار آماده کند.

وی همچنین گفت:مراکز یادگیری محلی در اهواز، بهبهان و شوش راه اندازی شده که در این مراکز بیسودان در کنار سواد آموزی با مهارت های زندگی و فنی آشنا می شوند.

شیخی یکی از طرح های سواد آموزی در برخی روستاهای خوزستان را آموزش با تبلت عنوان کرد و افزود: این طرح به صورت آزمایشی در چند روستا به صورت موفق انجام شد و مقرر شده این روش آموزش در تمامی روستاهای خوزستان انجام شود.

وی اظهارکرد: 95 درصد از طرح سواد آموزی توسط بخش خصوصی اجرا شده است و 30 سازمان و نهاد اجتماعی در این کار مشارکت دارند.

شیخی گفت: باسواد کردن سربازان بیسواد از دیگر طرح های باسوادی است و سربازانی که در دوره خدمت خود باسواد نشوند کارت پایان خدمت برای آنها صادر نمی شود.

وی استقبال نکردن بیسوادان و ترک تحصیل این افراد را از مهم ترین مشکلات طرح سواد آموزی عنوان کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار