تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۶۲۳۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با اصرار نمایندگان مجلس؛
تعیین تکلیف موضوع استرداد اراضی واگذار شده از سال 60 به مجمع تشخیص واگذار شد
نمایندگان مردم در خانه ملت تعیین تکلیف موضوع استرداد اراضی واگذار شده از سال 60 را که در اهداف غیر اصلی خود استفاده شده به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند الحاقی 2 تبصره 11 این لایحه با 121 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از 228 نماینده حاضر در جلسه بر نظر قبلی خود اصرار ورزیده و این موضوع جهت تصمیم گیری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

لازم به ذکر است که در بند الحاقی 2 تبصره 11 که برای تصمیم گیری به مجمع تشخیص ارجاع شده آمده است که وزارتخانه های جهادکشاورزی و راه و شهرسازی مکلفند برای آن دسته از اراضی واقع در محدوده شهرها و اراضی منابع طبیعی خارج از شهرها که از سال 1360 به بعد به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی واگذار و در راستای اهداف و کاربری های تعیین شده مورد استفاده قرار نگرفتند اقدامات زیر را به عمل آورند.  

اراضی که در موارد غیر از اهداف و کاربری تعیین شده مورد استفاده قرار گرفته اند اعم از اینکه مستحدثات داشته باشند یا نداشته باشند به طور کامل مسترد می گردد.
آن بخش از اراضی واگذار شده که در راستای اهداف وکاربری تعیین شده مورد استفاده قرار نگرفته به دولت مسترد می گردد.
مراجع قضایی ذی ربط بر اجرای این بند و استرداد اراضی موضوع این بند نظارت خواهند کرد.

استرداد اراضی مذکور در این بند با اخذ نمایندگی از دادستان یا کسی که عهده دار مسئولیت دادستان است امکان پذیر است در صورتی که افراد حقیقی و حقوقی که اراضی مذکور به آن ها واگذار شده نسبت به دریافت سند مالکیت اقدام کرده باشند اسناد مذکور باطل و از درجه اعتبار ساقط است و سازمان ثبت اسناد و املاک با اعلام دادستان بطلان آن ها را در دفاتر املاک ثبت خواهد کرد.

دولت موظف است اراضی مسترد شده ای که طبق قانون حق فروش آن را دارد به قیمت روز به فروش رسانده و درآمد حاصله تا سقف ده هزار  میلیارد ریال را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل واریز نماید.

50 درصد مبلغ واریزی تا سقف 5 هزار میلیارد ریال از محل ردیف 37- 550000 صرف همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری موضوع بند ج تبصره 12 این قانون می شود.
:
:
:
آخرین اخبار