تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۱۶۲۳۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس پارک علم و فناوری خوزستان:
چشم‌انداز کشورهای توسعه‌یافته کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی است
رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به لزوم استفاده روزافزون از سوخت‌های تجدیدپذیر، گفت: چشم‌انداز کشورهای توسعه یافته، کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی است و ما باید به این سمت حرکت کنیم. 

چشم‌انداز کشورهای توسعه‌یافته کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی است

بابک مختاری در آیین رونمایی از محصول درخت خورشیدی شرکت الکترومکانیک فرپاک وابسته به پارک علم و فناوری خوزستان که ظهر امروز (یکشنبه) در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، اظهار کرد: با افزایش قیمت نفت، کشورهایی که مصرف بنزین بالایی داشتند شروع کردند به برنامه‌ریزی‌های متعدد برای کاهش استفاده از این انرژی که یکی از این برنامه‌ها کاهش مصرف سوخت بود و به مرور زمان مصرف سوخت اتومبیل‌ها را از 12 لیتر به 4 و 5 لیتر رساندند.
 
وی در این خصوص بیان کرد: در ادامه به مرور زمان بحثی که همیشه در بین دانشمندان وجود داشته این بوده که چرا ما از انرژی خورشیدی، این منبع انرژی خداوندی که تمام نشدنی هست استفاده نکنیم و این فرضیه باعث توجه جدی کشورهای توسعه یافته به منابع تجدیدپذیر شد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: یکی از فرضیه‌هایی که پشت افزایش قیمت نفت از سال 2006 تا 2014 بوده این است که غرب و کشورهایی که بیشترین مصرف انرژی را داشتند به دنبال این بودند که توسعه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصادی شود و بعد از گران شدن قیمت سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری در این بخش در دنیا افزایش یافت.

وی گفت: در حال حاضر آلمان برنامه دارد تا سال 2030 ماشینی با کارکرد سوخت‌های فسیلی نداشته باشد و هند نیز به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین، مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی همین برنامه را در سال 2030 دنبال می‌کند و خیلی از کشورهای دیگر نیز بنا را بر همین موضوع گذاشته‌اند و این موضوع ارزش نفت و مشتقات نفتی را در درازمدت، کم خواهد کرد.

وی افزود: ما باید این موضوع را در نظر بگیریم و یک آینده‌نگری برای کشور و به ویژه استان خوزستان در این حوزه داشته باشیم.

مختاری با اشاره به "درخت خورشیدی" محصول ساخته شده توسط "شرکت الکترو مکانیک فرپاک" آن را حاصل تلاش‌های خودشان دانست و گفت: با پول دولتی و وام با بهره بالا امکان ایجاد کار و اشتغال فراهم نیست مگر اینکه ارزش افزوده بالایی داشته باشد. ورود به حوزه انرژی‌های خورشیدی برای ما خیلی واجب است، با توجه به اینکه در کشور مزیت‌های خوبی در این حوزه داریم و باید ورود جدی به این حوزه داشته باشیم.
 
وی گفت: ابتدا ما باید با ادبیات این موضوع آشنا شویم؛ ادبیاتی که می‌گوید انرژی خورشیدی چه هست و چه کاری می‌توان با آن انجام داد؟ و بعد بیاییم و ضمن آشنایی با تجهیزات و تعمیر و نگهداری آن‌ها، به فعالیت در این حوزه بپردازیم. کسانی که وقت و سرمایه‌شان را در این حوزه صرف می‌کنند در آینده‌ای نزدیک به شیوه خوبی، هزینه آن‌ها برخواهد گشت.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با ارایه مثالی به گریزناپذیر بودن توسعه پرداخت و گفت: تا قبل از اینکه نفت استخراج شود روغن الئو به عنوان اصلی‌ترین منبع چراغ‌های روشنایی در آمریکا استفاده می‌شد. سپس زغال‌سنگ به عنوان منبع اصلی انرژی قرار گرفت و بعد هم با کشف نفت، زغال‌سنگ کنار رفت و نفت به عنوان منبع اصلی انرژی مورد استفاده قرار گرفت و حالا با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر باید شاهد افول دوران نفت باشیم.

 درخت خورشیدی یک محصول با قابلیت ذخیره انرژی خورشیدی و تولید برق است که با طراحی که دارد می‌تواند به عنوان یک المان شهری مورد استفاده قرار گیرد. این محصول علاوه بر تامین روشنایی، امکان شارژ موبایل را نیز دارا می‌باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار