تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۶۲۳۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
100 بنای تاریخی در دزفول ثبت ملی شده است
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول تعداد بناهای تاریخی ثبت ملی در این شهرستان را 100 اثر عنوان کرد.

حجت اله آریایی یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود:تعداد 88 خانه تاریخی در دزفول ثبت ملی شده است که همراه با گذرهای تاریخی تعداد بناهای تاریخی ثبت ملی شده دزفول به بیش از 100 اثر می رسد.

وی با بیان اینکه 200 اثر تاریخی دیگر در دزفول نیز در شرف ثبت ملی قرار دارند گفت:در کنگره جندی شاپور که با حضور مسوولان کشوری برگزار شد خرید سالانه 6 خانه تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد شد که معاون میراث فرهنگی کشور نیز موافقت کرد ولی تاکنون هیچ اعتباری در این رابطه تامین نشده است.

وی همچنین بیان داشت:در نشستی که با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد با ثبت ملی 2 خانه تاریخی قلقچی و سهرابی در دزفول موافقت شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول همچنین در خصوص صنایع دستی این شهرستان گفت:در گذشته بیش از 100 رشته صنایع دستی در دزفول وجود داشته که الان تعداد آنها به کمتر از 10 رشته رسیده و در حال حاضر برجسته ترین صنایع دستی دزفول کپوبافی است ضمن اینکه کارگاه های خراطی، مسگری ،گلیم و احرام بافی نیز هنوز فعال است .

**روستاهای طبیعی دزفول هدف گردشگران است

رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت:دزفول با دارا بودن افزون بر15 روستای گردشگری از جمله پامنار،اسلام آباد،دریاچه دز،دره توبیرون،آبشار شوی ،کول خرسان ،لیوس ،نورآباد و بیشه حمیدآباد و طبیعت منحصربفردشان آماده حضور گردشگران و مسافران نوروزی است.

وی افزود:روستای لیوس یکی از روستاهای هدف گردشگری خوزستان است که با دارابودن معماری خاص در گذشته محل تولید چوقا بوده است .

**نظارت بر تورهای گردشگری برای جلوگیری از بروز حادثه

آریایی افزود:با توجه به حادثه پارسال در چال کندی که منجر به غرق شدن تعدادی از گردشگران شد اکنون مسیر حرکت گردشگران و تورهای گردشگری محدود شده تا مشکلی برای گردشگران ایجاد نشود.

وی اضافه کرد:11 آژانس گردشگری در دزفول وجود دارد که زیرنظر میراث فرهنگی فعالیت می کنند و موظف شده اند مسیر،لیدر ، زمان و دیگر اطلاعات تور را گزارش کنند ضمن اینکه حرکت و فعالیت آنها تحت نظارت اداره میراث فرهنگی و اماکن انجام می شود.

وی آبشار شوی را یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی دزفول دانست و گفت:تقاضای چندین اقامتگاه برای ارائه خدمات اسکان و دیگر خدمات در آبشار شوی داده شده که در دست پیگیری است.

آریایی افزود:تورهای بافت گردی دزفول نیز از یکم تا 15 فروردین ماه فعال خواهند بود که با 2 دستگاه اتوبوس گردشگری بافت گردی رایگان را انجام خواهند داد.

وی اظهار کرد:پارسال در ایام تعطیلات نوروز حدود یک میلیون و 700مسافر نوروزی به دزفول سفر کرده و در این شهرستان اقامت کردند که در باغ ویلاها،پارک ها و کمپ های نوروزی و مدارس اسکان یافتند.

**آماده سازی 100 ویلاباغ در دزفول 

وی در خصوص ویلاباغ های دزفول نیز گفت:100 ویلا باغ در دزفول وجود دارد که بیشتر آنها در شمس آباد و بن جعفر واقع شده اند و اجاره یک شب این ویلاها بین 2 میلیون ریال تا15 میلیون ریال می باشد.

آریایی ظرفیت این ویلاباغ ها را یکهزار تخت دانست و گفت:علاوه بر این باغ ویلاها 140 تخت هتل در دزفول به مسافران خدمات رسانی می کنند.

وی افزود:کمپ اسکان و نمایشگاه گردشگری در پارک جنگلی لاله و دولت نیز راه اندازی خواهد شد .

آریایی در خاتمه در خصوص تخریب خانه فیروزی نیز گفت:فاضلاب بافت قدیم مشکل دارد و پیش از اینکه بخش های دیگری از بافت قدیم دچار ریزش شوند باید برای آنها چاره اندیشی کرد .

وی افزود:بیشترین آسیب به بافت قدیم به علت دفع ناقص فاضلاب، عدم آگاهی اهالی و مشکل فاضلاب می باشد که باید به صورت ویژه بررسی و جهت رفع آن اقدام کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار