تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۶۲۳۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهارشنبه سوری را به یک خاطره شیرین تبدیل کنیم
ایران کشوری با آیین های سنتی دیرینه است و بسیاری از آنها از زمان های قدیم همچنان در بین مردم حفظ شده که چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری از آن جمله است.

چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری یکی از آیین های سنتی ایرانیان است به صورتی که مردم با گرد هم آمدن و برافروختن آتش در یک مکان خاص از روی آن می پریدند و به استقبال نوروز می رفتند اما امروز حالت معکوس پیدا کرده و به روزی خطرساز و مشکل آفرین برای مردم تبدیل شده است.

چهارشنبه سوری یکی از آیین های زیبا و شادی آفرینی است که دچار تحریف و تغییر شده و این سالها همراه با خطر و خشونت انجام می شود.

برخی افراد به دلیل ایجاد هیجان های کاذب و حتی خطر آفرین این آیین را مخدوش کرده و آنرا به یک آیین آسیب رسان همراه با خاطرات تلخ تبدل کرده اند.

افرادی در این آیین با استفاده از وسایل آتش زا و خطرساز اتفاقات ناگواری را رقم می زنند و باعث آسیب جسمی و حتی مرگ افراد شده اند به گونه ای که مردم با نزدیک شدن به این روز، خاطره های تلخ و وحشت آوری را به یاد می آورند.

بسیاری از مردم برگزاری این آیین را ناخوشایند می دانند و حتی تمایل به برگزار نشدن آن دارند در صورتی که اگر به همان شکل زیبای قدیم بدون خطر و بدون خشونت و استفاده نکردن از وسایل خطرساز برگزار می شد خاطرات خوب و شادی برای مردم به همراه داشت. 

البته هنوز عده ای هستند که این آیین را به شکل صحیح و بدون خطر برگزار می کنند.

هر ساله به دلیل اشتباهات و استفاده از وسایل آتش زا شاهد اتفاقات ناگواری هستیم اما باید همه دست در دست هم اشتباهات گذشته را کناربگذارند و این آیین را به شکل صحیح و بدون خطر برگزار کنند تا شادی آن در دلها بماند. 

دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص گفت:جشن ها و آیین اجتماعی، فرهنگی می توانند نقش مهمی در شکل گیری شادمانی جمعی داشته باشد که یکی از آنها مراسم چهارشنبه سوری است که از زمان های دور تا امروز هر ساله در آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود.

دکتر سودابه بساک نژاد بیان کرد: چهارشنبه سوری با در آمیخته شدن با کلمه سور به معنی شادمانی و سرور است و هدف از این آیین کهن ایرانی، کنار هم بودن افراد، شادمانی کردن برای پایان زمستان سرد و آغاز بهار و رفع غم و اندوه بوده است.

وی افزود: هر جامعه ای با کمک این آیین ها و مراسم جمعی تلاش می کند تا حس تعلق پذیری و وابستگی گروهی را در اعضای جامعه خود شکل دهد.

بساک نژاد اضافه کرد: این آیین به ما کمک می کند تا بودن در کنار هم و مهربانی و شفقت نسبت به یکدیگر را به یاد آوریم، به هم شیرینی تعارف می کنیم، دور هم جمع می شویم و تحت عنوان قاشق زنی از هم دیگر از آشنا یا نا آشنا طلب دریافت شیرینی و آجیل می کنیم.

وی گفت: برگزاری تمام این آیین نشانه نشاط جمعی است پس بیاییم چهارشنبه آخر سال را به مراسمی برای درد و رنج و آزردگی و ترس تبدیل نکنیم.

دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: تصور این که یک مراسم زیبا و با نشاط اجتماعی می تواند با نگرانی و آزردگی و ترس جمعی همراه شود برای هیچ فردی خوشایند نیست پس با هم بودن و کنار هم زیستن به همراه نشاط جمعی را در این روز فراهم آوریم و زمینه برای آسایش و لذت گروهی را در این مراسمات خاص ایجاد کنیم. 

یک استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تلفات ناشی از خطاهای نیروی انسانی را دارد.

وی گفت: تعطیلات، مراسم مربوط به جشن ها و بزرگداشت آداب و سنن فرهنگی، رقابت های وزشی، و دیگر برنامه هایی از این قبیل، که اساسا برای تولید شادی و ذخیره انرژی های مثبت و سازنده طراحی شده اند در مملکت ما آبستن حوادث ناگوار و البته ناخواسته هستند.

دکتر مسعود صفایی مقدم افزود: تلخی ماجرا آنجاست که خانواده های آسیب دیده درست در جایی که انتظار شادی دارند به غم و ناگواری برایشان مبدل می شود. 

وی بیان کرد: باید پذیرفت که مسئولیت چنین وضعیتی متوجه همگان می شود ؛ هرچند می توان در تقسیم مسئولیت خطاها همه را یکسان ندید اما در هرحال به نظر می آید باید ریشه خطاها را در فقدان آموزش های لازم دید.

صفایی مقدم گفت: همانگونه که مادران با مدد از مهر و درک خداداد خود کودکان را دست گرفته و پا به پا می برند تا شیوه راه رفتن به آنها بیاموزند،ایجاد مهارت های پیچیده تر در کودکان و جوانان نیز مستلزم آموزش است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: شادی کردن به گونه ای که به شادی و نشاط دیگران آسیب وارد نکند و دوستی کردن و صلح خواهی مستلزم فراگیری آموزش های پیچیده است.

وی گفت: تمرین های سخت و مکرر نیز باید پشتوانه این آموزش ها باشد که برای همه این موارد باید یک برنامه مدون و صحیح داشته باشیم. 

صفایی مقدم افزود: نبود این برنامه های آموزشی نخستین خطای ماست که خود زاینده خطاهای بیشمار دیگر است. البته امر آموزش را نمی خواهیم منحصر به والدین کنیم بلکه نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی همه در این کار مسئولیت دارند. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: درهرحال یکی از این مراسم که همه ساله در ایام پیش از نوروز باعث نگرانی مردم و مسئولان می شود برگزاری جشن چهارشنبه سوری است.

وی گفت: این جشن نیز همانند دیگر جشن ها و سنت های فرهنگی به دنبال تولید شادی و انرژی مثبت و البته تقویت روابط اجتماعی است اما برخلاف واقعیت اولیه خود ظاهرا از زمان صفویه با آتش بازی همراه شد و به تدریج آتش بازی و پریدن از روی آتش جزو ارکان این مراسم شد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: رسم چهارشنبه سوری نیز مانند برخی دیگر از جشن ها در غیر صورت درست خود انجام می شود؛ رسمی که می تواند دستاوردهای فرهنگی زیادی داشته باشد به دلیل فقدان آگاهی های لازم در باره آن، درکنار عوامل دیگر، همه ساله آسیب های زیادی را به جامعه ما وارد می کند.

وی گفت: نقش گروههای مرجع، مانند دانشگاهیان، دانشجویان و سیاسیون، در تنویر افکار عمومی و اصلاح نگرش مردم در برگزاری درست این رسم برجسته است. 

صفایی مقدم بیان کرد: مسئولان باید همدلانه در یک فرآیند ارتباطی سالم و تعاملی با مردم و با واسطه گری گروههای مرجع به بهبود روند موجود که همه ساله شادی و نشاط را از برخی از خانواده ها گرفته و ناراحتی و پشیمانی دائم ایجاد می کند کمک کنند. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار