تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۶۲۳۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در سالی که گذشت
استان خوزستان در سال 96 شاهد رویدادهای تلخ و شیرین بسیاری بود که هرکدام تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خاص خود را برجای گذاشت.

خوزستان نیز مانند سایر نقاط کشور از ابتدای سال 96 در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری و منتخبین شورای شهر بود. 

درکنار مساله ای همچون گرد و خاک که همواره پای ثابت اتفاقات استان است رویدادهای مهمی از حوزه ورزش گرفته تا اقتصاد در خوزستان رخ داد که به گزیده ای از آنها اشاره می شود. 

**سفر رییس جمهور به خوزستان

اردیبهشت ماه امسال حجت الاسلام حسن روحانی با سفر به اهواز یکی از اولویت های مهم دولت دوازدهم را رفع مشکلات زیست محیطی خوزستان عنوان کرد و گفت: ایجاد اشتغال پایدار، وحدت بین اقوام، تامین آب خوزستان و اجرای طرح احیای 550هزار هکتاری اراضی از برنامه های مهمی است که به دنبال تحقق آن هستیم.

این سفر که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برگزار شد با استقبال پرشور مردم خوزستان از حجت الاسلام روحانی و سر دادن شعارهایی همچون ' ما که هوا نداریم، اما هواتو داریم' همراه شد.

فروردین ماه امسال نیز معاون اول رئیس جمهوری حضور در خوزستان را فرصتی برای روند کارها و طرح های در دست اجرا در این استان برشمرد و اظهار کرد: خوزستان به عنوان کانون اصلی کشور از اهمیت و ظرفیت های بسیاری برخوردار است. 

**سایه گسترده خاک بر سر مردم خوزستان

امسال نیز همانند سال های قبل مردم استان با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم کردند. در سال تحصیلی جاری دانش آموزان حدود 16 روز به علت آلودگی هوا تعطیل شدند که بیشتر آن ناشی از بروز پدیده گرد و غبار بود.

یکی از مطالبات جدی شهروندان و فعالان محیط زیست در یکسال گذشته نیز به حل مساله ریزگردها معطوف شده بود و چندین تجمع اعتراضی هم در این خصوص برگزار شد.

سابقه ایجاد این پدیده به بیش از 15 سال پیش باز می گردد که رفته رفته با گسترش پدیده خشکسالی و بیابان زایی عرصه های استان بر دامنه پدیده گرد و غبار افزوده شد تا جایی که در سال 95 به زیرساخت های استان خسارت های جدی وارد و شبکه برق، آب و مخابرات را دچار اشکالات جدی کرد. 

اما در یکسال گذشته با اقدامات انجام شده مانند مقره شویی گسترده در سطح استان آمادگی دستگاه ها برای مقابله با این پدیده افزایش یافت.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با گرد و غبارهای داخلی، مهار بیابان ها از طریق مالچ پاشی، قرق آب و نهال کاری بوده است. 

از بهمن ماه سال گذشته تاکنون در بیش از یازده هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی جنوب شرق اهواز نهال کاشته شده است. 

وزیر کشاورزی در سال 96 دست کم پنج بار برای پیگیری طرح های مقابله با گرد و غبار به استان سفر کرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در 2 سفر خود به استان خواستار سرعت عمل در طرح های نهال کاری توسط مسئولان مربوطه شد.

**پاییز تلخ ساکنین منبع آب و کوی رمضان

اوایل صبح مهرماه امسال سقوط یک صخره باعث تخریب صد در صدی 2 باب منزل، خسارت به چندین واحد مسکونی و البته کشته شدن 2 کودک 6 و چهار ساله شد.

این خبر باعث شد تا حساسیت ها نسبت به سکونتگاه های غیر رسمی چند برابر شود؛ اگرچه وعده های بسیاری برای تسهیل انتقال این خانواده ها به 2 شهرک تازه تاسیس رامین و شیرین شهر داده شد اما عملا اقدام شاخصی در این خصوص صورت نگرفت.

یک هفته پس از این حادثه تلخ انفجار گاز در کوی رمضان (حوالی منبع آب) باعث کششه شدن چهار نفر و زخمی شدن پنج تن دیگر شد.

کمبود امکاناتی نظیر آب شرب، سیستم دفع فاضلاب، گازکشی، خدمات شهری و آسفالت از مطالبات همیشگی ساکنین مناطق حاشیه نشین بوده است.

**شاخص ترین فعالیت های اقتصادی سال 

بازگشت 85 واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید، افتتاح فاز نخست مجتمع فولاد روهینا جنوب به عنوان بزرگترین کارخانه فولاد شمال استان خوزستان باحضور معاون اول رییس جمهوری، افتتاح کارخانه شکر قهوه ای، راه اندازی خط کشتیرانی بندرخرمشهر - صحار عمان، صدور روادید برای شهروندان 180 کشور در فرودگاه اهواز، افتتاح کارخانه فولاد کاوه اروند خرمشهر بخشی از مهم ترین رویدادهای شاخص اقتصادی خوزستان در سال جاری بوده است.

**خوزستان بر مدار اشتغال

طبق آمارهای موجود نرخ بیکاری خوزستان از 25.7 درصد در سال 90 به 14.3 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

دستگاه های اجرایی استان موظف به ایجاد اشتغال برای 16هزار و 650 نفر بودند اما میزان اشتغال این دستگاه ها به بیش از 19هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خوزستان از ابتدای امسال تا کنون 58 واحد صنعتی و تولیدی راکد به چرخه تولید برگشتند و برای 805 نفر نیز فرصت شغلی ایجاد شد، این واحدهای صنعتی در بخش های مختلفی از جمله صنایع غذایی و شیمیایی فعال شدند.

اما در این سال کارکنان برخی شرکت ها و سازمان ها همچون گروه ملی صنعتی فولاد ایران، نیشکرهفت تپه، نیشکر کارون، کارکنان فضای سبز شهرداری ها، قبول شدگان آزمون استخدامی آتش نشانی شهرداری های استان و بازنشستگان صنایع فولاد خوزستان نیز بارها برای مسائل مختلفی نظیر پرداخت نشدن مطالبات و پیگیری استخدام خود مقابل سازمان های مربوطه و استانداری تجمع کردند که همین امر نشان می دهد خوزستان تا دستیابی به شرایط پایدار اشتغال راهی طولانی دارد.

**رکورد زنی گرمای اهواز در تابستان96

اهواز که تا کنون 2 بار لقب آلوده ترین شهر جهان را کسب کرده، تابستان امسال عنوان گرم ترین شهر جهان را نیز دریافت کرده است.

هشتم تیرماه امسال دمای هوا در شهر اهواز به 54درجه سانتیگراد رسید که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان گرمترین دمای ثبت شده در تاریخ جهان یاد کردند.

گرمای هوا علاوه بر آنکه مشکلات بسیاری برای شهروندان از جمله گرمازدگی ایجاد کرد باعث مرگ سه کارگر نیز شد.

هفتم مرداد ماه امسال یک کارگر 55 ساله در کارخانه آلومینیوم سازی مسجدسلیمان ساعت 16 هنگام کار در اوج گرما به دلیل توقف عملکرد قلب و ریه جان خود را از دست داد.

یک کارگر 31 ساله نیز تیر ماه امسال براثر گرمازدگی در یک کوره آجرپزی در حاشیه شهر کوت عبدالله شهرستان کارون در جنوب اهواز کشته شد.

گرمای هوا همچنین خسارت هایی به محصولات کشاورزی و باغبانی استان خوزستان وارد کرد.

** تجمع مکرر سپرده گذاران موسسه آرمان 

سپرده گذاران موسسه آرمان در سال 96 با برپایی تجمع های اعتراضی مقابل استانداری و شعب این موسسه ، نسبت به مسدود شدن حساب های آنان در این موسسه واکنش شدید نشان داده و خواستار دریافت همه سپرده ها خود شدند.

قرار بود سپرده گذاران به ترتیب میزان سپرده های خود در این موسسه و با اعلام بانک مطالبات خود را دریافت کنند اما تاکنون حجم بالایی از این بدهی ها پرداخت نشده است.

در اهواز چهار شعبه موسسه ملل وجود دارد.

خوزستان 34 شعبه تعاونی وحدت (آرمان سابق) دارد که در اهواز 14 شعبه این تعاونی وجود دارد.

**درخشش خوزستان در مسابقات ورزشی ملی و بین المللی

حضور اولین بانوی وزنه بردار در مسابقات بین المللی جام فجر اهواز، میزبانی مسابقات کشتی جام تختی و نایب قهرمانی محمد مردانی در وزن 69 کیلوگرم، کسب نشان طلا مصطفی صالحی زاده در مسابقات کشتی قهرمانی آسیا، قهرمانی تیم نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر جودو کشور برای اولین بار، برگزاری اردوی تیم ملی دوچرخه سواری در اهواز و کسب مدال برنز احسان خادمی در مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی آسیا از مهمترین رخدادهای ورزشی خوزستان در سال 96 بوده است.

برگزاری رقابت های بین المللی شطرنج جام کارون با حضور 300 شطرنج باز از 17 کشور جهان در اهواز، قهرمانی تیم نونهالان و جوانان فولاد خوزستان در لیگ برتر کشور، برگزاری مسابقات بین المللی کاراته با حضور 13 کشور خارجی و قهرمانی تیم خوزستان به عنوان نماینده ایران در این مسابقات، قهرمانی تیم خوزستان در مسابقات کشوری گلف یادواره مرحوم شهباز حسین پور و برگزاری مسابقات وزنه برداری جام فجر در اهواز و قهرمانی تیم خوزستان به عنوان نماینده ایران در این پیکارها تنها بخشی از رویدادهای ورزشی استان در سال 96 بود.

بنابراین گزارش، سال 1396 با تمام رویدادهای مهم و تلخی و شیرینی ها روزهای آخر خود را سپری می کنند و مردم خوزستان نیز امیدوارتر از هر زمان دیگر به آینده ای بهتر در سال 97 چشم دوخته اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار