تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۶۲۴۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به علت نبود آب و بارندگی؛
82هزار هکتار از گندمزارهای خوزستان از بین رفت
در سال زراعی 97-96 حدود 82هزار هکتار از گندمزارهای آبی این استان به علت نبود آب و کاهش شدید بارندگی از بین رفت
82هزار هکتار از گندمزارهای خوزستان به علت نبود آب و بارندگی از بین رفترئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی 97-96 حدود 82هزار هکتار از گندمزارهای آبی این استان به علت نبود آب و کاهش شدید بارندگی از بین رفت.

کیخسرو چنگلوایی افزود: این میزان مزارع گندم که در حوضه های زهره ، مارون و خیرآباد در شرق و جنوب شرق استان واقع اند به کلی نابود شده و امکان برداشت محصول از آنان وجود ندارد.

وی گفت: با نابودی این گندمزارها ، امکان تولید دست کم 240هزار تن محصول از بین رفت و کشاورزان این مناطق دچار خسارت سنگین شدند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با بیان اینکه محصول گندم در برخی از حوضه های دیگر استان همچون دز و کارون دچار تنش شدید آبی هستند اظهار داشت: در بسیاری از این حوضه ها، آبیاری کامل به علت ناکافی آب و نبود بارش صورت نگرفته است ، بنابراین در این حوضه ها نیز با کاهش تولید محصول رو به رو خواهیم بود.

چنگلوایی در باره کمک دولت به کشاورزانی که سرمایه خود را به علت خشکسالی بی سابقه از دست داده اند اظهار داشت: امکان کمک به کشاورزانی که اراضی خود را بیمه کرده اند از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان وجود دارد ولی برای کشاورزانی که محصول خود را در برابر حوادث قهری و طبیعی بیمه نکرده اند امکان کمک دولتی به صورت بلاعوض وجود ندارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان به شدت از ناحیه خشکسالی و کمبود بارندگی آسیب دیده است ابراز امیدواری کرد در ماه های باقی مانده (اسفند ، فروردین و اردیبهشت) با نزول رحمت الهی بخشی از نگرانی کشاورزان استان خوزستان برطرف شود و وضعیت مخازن سدهای استان بهبود یابد.

امسال حدود 380هزار هکتار از اراضی استان خوزستان زیرکشت گندم آبی رفته است.

در سال زراعی گذشته حدود 1.7میلیون تن گندم در استان خوزستان تولید که از این میزان حدود یک میلیون و 350هزار تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

پیش بینی های اولیه کارشناسان کشاورزی ، از کاهش میزان تولید گندم در استان به میزان 35درصد حکایت می کند ولی در صورت ادامه کاهش بارندگی ها ، امکان کاهش بیشتر تولید گندم وجود دارد.

استان خوزستان برای سومین سال متوالی است که مقام نخست تولید گندم را در کشور به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان در بسیاری از مناطق غربی و مرکزی استان میزان بارش ها در مقایسه با سال گذشته آبی حدود 85درصد کاهش نشان می دهد که این میزان در 50سال گذشته بی سابقه است.

بر اساس آمار رسمی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، مجموع تولیدات سالانه کشاورزی و باغی استان 15.8 میلیون تن است که از این حیث مقام نخست کشور را داراست.

طبق برنامه قرار است با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری ، میزان تولیدات کشاورزی و باغی استان به رقم 25میلیون تن برسد و حدود 300هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند.

در استان خوزستان که 1.2 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد بیش از 120نوع محصول زراعی و باغی تولید می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار