تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۶۲۴۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایذه با شرکت ترکیه‌ای امضا شد
تفاهم نامه سرمایه گذاری پتروشیمی شهرستان ایذه بین استانداری خوزستان و شرکت گامای ترکیه روز دوشنبه امضا شد.

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایذه با شرکت ترکیه‌ای امضا شد

نماینده و مشاور مستقیم مدیرعامل شرکت گاما در این جلسه که در استانداری خوزستان برگزار شد با ابراز تمایل از سرمایه گذاری در استان خوزستان اظهار کرد: یکسال و نیم از آغاز فعالیت این شرکت در کشور ایران می گذرد و در این مدت به دنبال سرمایه گذاری در یک پروژه اقتصادی بزرگ بودیم.

دوندارف کنجال از پتروشیمی شهرستان ایذه به عنوان یک پروژه مهم یاد کرد و افزود: باتوجه به جدیت مسئولان استان و سودآور بودن این پروژه امیدواریم در این مسیر موفق شویم.

استاندار خوزستان در این جلسه با اطمینان خاطر به سرمایه گذار ترکیه ای درخصوص تضمین سپرده و سود آنها گفت: مجوز احداث شرکت در شهرستان ایذه صادر شده و امیدواریم به زودی در شورای اقتصاد به تصویب برسد. 

غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی و خط تولید پرو پرپلین نخستین صنعت بزرگ شهرستان ایذه خواهد بود افزود: امیدواریم با کمک همدیگر این پروژه را به سرانجام برسانیم.

وی با تاکید بر تسریع در تکمیل زیرساخت های این شهرستان تصریح کرد: در اواخر فروردین ماه عملیات اجرایی آبرسانی برای شرب و کشاورزی این منطقه با اعتبار 406 میلیون دلار به صورت فاینانس آغاز می شود.

شریعتی تکمیل آزادراه اهواز- لردگان – اصفهان را در توسعه شهرستان ایذه موثر خواند و یادآور شد: در این خصوص با یک شرکت سرمایه گذاری چینی درحال رایزنی هستیم.

وی درخصوص خط راه آهن اهواز - ایذه- اصفهان نیز گفت: از ویژگی های این پروژه 2خطه بودن مسیر و قطارهای برقی است که به سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری نیاز دارد.

بنابراین گزارش، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز طرح پتروشیمی ایذه یکهزار و 200 میلیون دلار بوده و سرمایه گذار خارجی آن یک شرکت آلمانی –ترکیه ای است که 1050 میلیون دلار در این طرح سرمایه گذاری خواهد کرد.

خوراک اولیه طرح فقط گاز طبیعی است که 98 درصد آن به محصول تبدیل می شود؛ بنابراین، پسماند طرح بسیار کم است. از دیگر مزیت های طرح امکان ایجاد 100 واحد میان دستی و پایین دستی سودآور است که اشتغال بیش از 25000 نفر را امکانپذیر می کند.

در این طرح از تکنولوژی GTTP استفاده شده که دراین تکنولوژی گاز طبیعی به متانول تبدیل شده و متانول به پرپلین وسپس پرپلین به پرو پرپلین تبدیل می شود و از بالاترین سطح کیفیت و ملاحظات زیست محیطی برخوردار است.

برای این طرح اشتغال سه هزار نفر بطور مستقیم و هفتهزار نفر غیر مستقیم پیش بینی شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار