تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۶۲۴۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار خرمشهر:
دستگاه‌های‌درگیر با گردشگری‌آبی قوانین خود را تسهیل کنند
فرماندار خرمشهر گفت: با توجه به پیش رو بودن تعطیلات نوروزی، دستگاه‌های درگیر امر آب‌ها همچون امور آب و برق مقررات خود را در امر گردشگری آبی تسهیل کنند.

ولی اله حیاتی روز دوشنبه در نخستین جلسه کمیته راهبردی گردشگری اروند و کارون در اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار کرد: امر گردشگری آبی با هدف تلفیق با معیشت مردم دنبال می‌شود و هدف این است که از طریق گردشگری رونقی در سطح زندگی مردم منطقه ایجاد شود و بر همین اساس همه باید در این راستا تسهیلگر باشند و قوانین سختگیرانه اعمال نکنند.

وی با بیان اینکه نوروز سال قبل، ۲۳۰ گردشگری از ظرفیت گردشگری آبی خرمشهر استفاده کردند بر لزوم فراهم‌سازی شرایط برای افزایش این تعداد تأکید کرد و گفت: شهرداری خرمشهر تا ۱۵ اسفند باید مصوبات جلسه پیشین در خصوص گردشگری آبی نوروز که شامل تهیه بخشی از جلیقه‌های نجات، هماهنگی با نیروی انتظامی و بسترسازی‌های دیگر بود را انجام می‌داد که طبق گزارش رسیده از برنامه زمان‌بندی‌شده عقب‌مانده و باید تا چهارشنبه این هفته نسبت به اجرای مصوبات اقدام کند.

فرماندار خرمشهر همچنین بر ساماندهی صیادان برای جلوگیری از حرکت شناورهای گردشگری در تعطیلات آغاز سال نو تأکید کرد و متذکر شد: برخورد با صیادان نباید به نحوی انجام شود که مانع ارتزاق آن‌ها شود بلکه باید به‌نوعی عمل کرد که با تعیین کریدورهای مشخص و با نظارت نیروهای انتظامی و مرزبانی در کارون و اروند مزاحمتی برای گردشگری آبی ایجاد نشود.

وی همچنین خواستار فراهم‌سازی زمینه استفاده کاروان‌های راهیان نور از ظرفیت گردشگری دریایی شد و افزود: با فراهم شدن شرایط حضور راهیان نور بر آب‌ها، می‌توان بخش‌های مربوط به جنگ در آب‌ها نیز توسط روایان روایتگری شود.

حیاتی در ادامه به اعلام آمادگی بندر خرمشهر برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری دریایی اشاره و بیان کرد: این اعطای تسهیلات باید به‌صورت عمومی اطلاع‌رسانی شود و مدیرکل بندر خرمشهر به‌عنوان متولی گردشگری دریایی نیز در نزدیک‌ترین جلسه کارگروه اشتغال حاضر شده و موارد مصرف این تسهیلات را رصد کند.

وی از جذب ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در استان خوزستان خبر داد و بیان کرد: در سال ۹۶ استان خوزستان ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری و صنعتی جذب شده که خرمشهر در رتبه مطلوبی قرار دارد.

احداث ۶ اسکله در خرمشهر/ اعطای تسهیلات بدون سقف به سرمایه گذاران

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از دریافت مجوزهای لازم به منظور احداث ۶ اسکله و اعطای تسهیلات آسان و بدون سقف با هدف توسعه گردشگری دریایی در این شهرستان خبر داد.

محمد محسنی قلعه قاضی در نخستین جلسه کمیته راهبردی گردشگری اروند و کارون اظهار کرد: بر اساس ابلاغ سازمان بنادر و دریانوردی کشور، مجوز احداث ۶ اسکله در بندر خرمشهر صادر شده و از سال آینده جانمایی و احداث این اسکله ها در دو طرف دیواره کارون آغاز خواهند شد.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی این شهرستان از هرگونه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی با اعطای تسهیلات بدون سود و در کوتاه ترین زمان ممکن حمایت می کند.

محسنی قلعه قاضی به تهیه نقشه جامع برای جذب و ساماندهی سرمایه گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: نقشه راهی برای فعالیت های توسعه ای با محوریت دریا تهیه شده، در همین راستا پروژه های ارائه شده در این خصوص با دقت فراوانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین تا کنون ۲۶ تا ۳۰ حرفه و صنف در این حوزه شناسایی و تا یک ماه آینده آماده و اعلام عمومی خواهد شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر هدف از تهیه این نقشه جامع را افزایش اطلاعات علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دانست و در ادامه افزود: در همین راستا یک مرکز آموزشی در حوزه گردشگری افتتاح خواهد شد، این آموزشگاه در کوی آریا واقع در خرمشهر قرار گرفته و در اولین گام فعالیت این مرکز، از میان یک صد نفر متقاضیان بومی ۳۰ نفر برای آموزش انتخاب شدند.

وی همچنین از انعقاد تفاهنمامه ای برای جذب شناورهای گردشگری عراقی در رودخانه های کارون و اروند خبر داد و گفت: بر اساس یک تفاهمنامه، چهار شناور گردشگری دریایی عراقی به شناورهای موجود در بندر خرمشهر اضافه خواهند شد؛ در مجموعه ۵۲۰ صندلی سفر استاندارد برای گردشگرهای دریایی در کارون و اروند فراهم می شود.

مهاجرت شناورهای صیادی از بندر خرمشهر /جانمایی نامناسب اسکله
 
رئیس اداره شیلات خرمشهر گفت: در سال های گذشته ۱۵۰ شناور صیادی در بندر این شهرستان فعالیت می کردند که در این زمان تنها ۵۰ تا ۶۰ شناور از آنها باقی مانده است.

احمد علی پناه در نخستین جلسه کمیته راهبردی گردشکری کارون و اروند عنوان کرد: در گذشته ۱۵۰ شناور صیادی در آب های خرمشهر به صید ماهی مشغول بودند اما به دلیل مشکلات موجود، تعداد بسیاری از آنها به آبادان رفتند؛ در این زمان تنها ۵۰ تا ۶۰ شناور از آنها باقی مانده است. یکی از مهم ترین دلایل چنین مهاجرتی، جانمایی نامناسب اسکله شیلات خرمشهر است.

وی گفت: اسکله صیادی فعلی در زمان بازسازی خرمشهر احداث شده و به دلیل اینکه در آن زمان دسترسی به آبها دشوار بود، جانمایی در محل نامناسب انجام گرفت. اکنون که برنامه احداث اسکله های جدید در خرمشهر وجود دارد، می توان این اسکله را به محلی دیگر منتقل کرد.

رئیس اداره شیلات خرمشهر افزود: محل کنونی اسکله صیادی و شیلات خرمشهر فاصله زیادی تا شهر دارد؛ در صورت جانمایی محل دیگری به این منظور در نزدیکی شهر، بعد مسافت کم می شود و دسترسی مردم به اسکله نیز آسان تر خواهد شد.

علی پناه با تاکید بر اینکه صید ماهی یکی از راه های ارتزاق ساکنین بومی و عاملی مهم در جذب گردشگری است، تصریح کرد: صید ماهی صبور در بستر کارون ممنوع شده است. این ماهی در اثر تور ریزی و صید بی رویه در خطر جدی انقراض قرار گرفته است. مجوز صید این ماهی در رودخانه کارون، تنها از سوی اداره محیط زیست شهرستان صادر می شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار