تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۶۲۴۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بین بانک مرکزی و چین صورت گرفت
مذاکره برای تامین سرمایه فاز ۲ توسعه پالایشگاه آبادان
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از انجام مذاکره برای تامین سرمایه موردنیاز فاز ۲ توسعه پالایشگاه آبادان بین بانک مرکزی و چین خبر داد و گفت:امیدواریم تا پایان ماه جاری مراحل آن به اتمام رسیده و توافق بین طرفین انجام شود. در صورت توافق دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو فاینانس که کل سرمایه موردنیاز این پروژه است، تحقق خواهد یافت.

حمید شریف رازی  با اشاره به فاز دوم پالایشگاه آبادان، اظهار کرد: فاز دوم این پالایشگاه از طریق یک کنسرسیوم ایرانی و چینی در حال انجام است. هدف فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان احداث یک پالایشگاه جدید با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه است که جدیدترین بخش پالایشگاه آبادان محسوب می‌شود زیرا پالایشگاه آبادان واحدهایی دارد که مربوط به ۷۰ تا ۸۰ سال پیش است.

وی افزود: جدیدترین واحد پالایشگاه آبادان بنچ ۸۵ است که احتمالا سال ۱۹۷۵ یا ۱۹۷۶ وارد سرویس شده است. البته این واحد یکبار مورد بازسازی قرار گرفته و تغییراتی در آن داده شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ادامه داد:۱۵۰ هزار بشکه ظرفیت این واحد است که با پالایشگاه ۲۱۰ هزار بشکه‌ای که ساخته خواهد شد یک پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه‌ای می‌شود و خوراک پالایشگاه که در حال حاضر ۴۰۰ هزار بشکه است کاهش داده خواهد شد و فرآورده‌های بیشتر و باکیفیت‌تری تولید می‌شود. میزان نفت کوره پالایشگاه کاهش خواهد یافت و از ۴۰ درصد به حدود ۲۶ درصد می‌رسد.

شریف رازی با تاکید بر اینکه تولید نفت کوره به پالایشگاه ضرر می‌رساند، گفت: پالایشگاه آبادان با انجام طرح توسعه به یک پالایشگاه نو و جدید تبدیل می‌شود، اما هنوز حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد تولید نفت کوره خواهد داشت که در این راستا فاز ۴ برای کاهش تولید نفت کوره در این پالایشگاه در نظر گرفته شده و قرار است در این فاز میزان نفت کوره پالایشگاه به زیر ۱۰ درصد برسد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر مطالعات اجرای فاز ۴ توسط یک شرکت مشاور ایرانی - چینی برای تعیین بهترین فرآیند در حال انجام است، اظهار کرد:امیدواریم تا خردادماه سال آینده بتوانیم فرآیند موردنظر را که شامل بهترین گزینه اقتصادی است انتخاب کنیم. پس از انتخاب فرآیند موردنظر مطالعات پایه انجام خواهد شد و بعد از مطالعات پایه که ۹ ماه تا یک سال طول می‌کشد پروژه اجرا می‌شود. اجرای پروژه احتمالا از طریق مناقصه و به صورت واگذاری کار به یک مشارکت صورت بگیرد. البته بستگی دارد پالایشگاه آبادان در آن زمان چه تصمیمی در این مورد بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به سرمایه دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی برای توسعه پالایشگاه آبادان، گفت: بخش اول سرمایه که یک میلیارد یورو است تامین شده است، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر هم در پالایشگاه آبادان مشغول به کار هستند. طراحی و سفارشات کالاهای پروژه نیز در حال انجام است. برای فاز دوم هم امیدواریم تا پایان ماه جاری مراحل آن به اتمام برسد و توافق بین بانک مرکزی و طرف چینی انجام شود.

شریف رازی ادامه داد:اگر این توافق صورت بگیرد دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو فاینانس که کل سرمایه موردنیاز این پروژه است تحقق خواهد یافت. LC یک میلیارد آن نافذ شده و امیدواریم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یوروی دیگر تا پایان این ماه محقق شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان این‌که قرار است پالایشگاه آبادان در چهار فاز توسعه یابد، توضیح داد: فاز اول آن که ارتقای واحد تقطیر است توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان انجام شده است. فاز سوم آن که احداث واحد FCC بود توسط پالایشگاه ظرف سال‌های گذشته انجام شد. بخشی که در حال انجام است فاز دوم توسعه پالایشگاه محسوب می‌شود که هزینه فاز دوم در دو مرحله تامین شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار