تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمار بیکاری در بین قشر تحصیل کرده خوزستان بالاست
معاون منابع انسانی استاندار خوزستان با اشاره به بالا بودن آمار بیکاری در بین افراد تحصیل کرده گفت: به دلیل عدم تناسب رشته های دانشگاهی با بازار کار شاهد بالا بودن آمار بیکاری در قشر تحصیل کرده هستیم.

جمال عالمی نیسی سه شنبه در شورای هماهنگی مدیران حوزه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استانداری خوزستان افزود: دانشگاه ها باید به سمت آموزش رشته های متناسب با بازار کار و وضعیت اقتصادی جامعه سوق پیدا کنند در غیر این صورت مشکلات و پیامدهای بیشتری برای قشر تحصیل کرده ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: توانمندسازی و حرفه آموزی در بین تمام اقشار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی در کاهش آمار بیکاری نقش بسزایی دارد.

عالمی نیسی با تصریح به اینکه اگر افراد فارغ التحصیل نتوانند باری از مشکلات جامعه را بردارند تحصیل آنها ثمری ندارد خاطر نشان کرد: ورود اداره کل آموزش و فنی و حرفه ای برای توانمدسازی دانشجویان راهی برای کاهش بیکاری است.

**ایجاد 20هزار و 538 فرصت شغلی از طریق سامانه رصد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان نیز در این نشست در خصوص تعداد اشتغال ایجاد شده توسط سامانه رصد تصریح کرد: تعهد دستگاه های مختلف برای ایجاد اشتغال از طریق سامانه رصد حدود 16هزار و 650 نفر بود که در سال جاری حدود 20هزار و 538 فرصت شغلی از این طریق ایجاد شد. 

سید نور محمدپور با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین دغدغه های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری است گفت: در راستای اجرای طرح فراگیر، بند الف و ب تبصره 18 قانون بودجه و مشاغل روستایی باید 6هزار و 700 فرصت شغلی در خوزستان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سه هزار و 600 فرصت شغلی نیز در بخش مشاغل خانگی ایجاد شد گفت: در 27 شهرستان کارگروه های ویژه ای با حضور استاندار خوزستان، ائمه جمعه، فرماندار شهرستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه اعتبار تخصیص یافته باید منجر به اشتغال پایدار و واقعی شود تصریح کرد: تجربیات گذشته نشان می دهد که اعتبار تخصیص یافته به طور صد درصدی منجر به تولید اشتغال نشده است.

محمد پور با اشاره به اینکه کمیته های فنی و نظارت بر طرح های پیشنهادی نظارت می کنند افزود: تاکنون 35 کمیته فنی برای بررسی طرح ها تشکیل شده و از شرکت ها و واحدهای مختلف برای ارائه برنامه کاری و تعهد اشتغال نیز دعوت شده است.

وی افزود: تاکنون هفت هزار و 200 طرح در سامانه اشتغال روستایی ثبت شده که یکهزار و 55 طرح در کمیته فنی بررسی شده است.

محمدپور ادامه داد: 444 طرح به بانک ها معرفی شده اند که قابلیت ایجاد سه هزار و 750 فرصت شغل برای متقاضیان را دارند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: سه هزار و 230 میلیارد ریال اعتبار به مشاغل خانگی تخصیص یافت که نسبت به سال قبل حدود هفت برابر شده است. 

وی درخصوص تسهیلات اختصاص یافته به آموزش یادآور شد: 12هزار و 370 میلیارد ریال اعتبار فراگیر و چهار هزار و 480 میلیارد ریال اعتبار روستایی تخصیص یافته که قابلیت ایجاد 50هزار فرصت شغلی دارد.

به گزارش ایرنا یکی از برنامه های مهم اشتغال در کشور که از سوی دولت پیگیری می شود، طرح اشتغال فراگیر است که مبتنی بر تجربیات جهانی است و کارشناسانی که این برنامه را تدوین کرده در حال پیاده سازی آن با تکیه بر تجارب عملی آن هستند.

اشتغال فراگیر گروه های مختلف اجتماعی از قبیل زنان، جوانان دانش آموخته، جوانانی که دارای تحصیلات متوسطه هستند، روستاییان و حتی زنان و مردانی که با تکیه بر تجربه می خواهند در خانه یک فعالیت اقتصادی را راه اندازی کنند را دربرمی گیرد.

نرخ بیکاری در استان خوزستان 12.7 درصد است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار