تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۶۲۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا می‌خواهند در "تالاب بندون" ایذه ناحیه صنعتی بسازند؟
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با بیان اینکه در حال حاضر تالاب بندون ایذه به یک کانون ریزگرد تبدیل شده، اولین قدم برای احیای این تالاب را بازگرداندن مالکیت تالاب بندون از اداره‌کل راه و شهرسازی به مجموعه منابع طبیعی دانست. 

عباس سلطانی در خصوص آخرین وضعیت تالاب بندون اظهار کرد: تالاب بندون دارای عرصه قدیم و جدید است که عرصه قدیمی حدود 1300 هکتار و عرصه جدید که به نوعی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، حدود 55 هزار هکتار است. در واقع عرصه اکولوژیکی تالاب را در حال حاضر حدود 55 هزار هکتار می‌دانیم.

وی ادامه داد: متأسفانه تالاب بندون حدود 10 سال قبل از منابع طبیعی به اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان واگذار شد و در واقع با این واگذاری، سند نابودی تالاب بندون امضا شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با اشاره به برنامه اجرای طرح‌های متعدد ساخت و ساز در عرصه قدیم تالاب بندون از جمله طرح ایجاد ناحیه صنعتی کلدوزخ تصریح کرد: مجوز زیست محیطی ناحیه صنعتی کلدوزخ بیش از هفت سال پیش صادر شده که با عرصه اکولوژیکی تالاب فاصله دارد. 

سلطانی افزود: به هر ترتیب تا زمانی که مالکیت تالاب بندون با اداره‌کل راه و شهرسازی است، این اداره می‌تواند بنا بر اختیارات قانونی خود، عرصه تالاب را برای اجرای هر طرحی که می‌خواهد واگذار کند که می‌دانیم این کار را نیز انجام می‌دهد. باید پرسید که چرا این خیانت انجام شد و عرصه یک تالاب را به راه و شهرسازی واگذار کردند؟ و چرا این مالکیت بازگردانده نمی‌شود؟ 

وی با اشاره به خشکی شدید تالاب بندون در اکثر ماه‌های سال عنوان کرد: تالاب بندون مدت‌ها است که به تالاب فصلی تبدیل شده و فقط در سال‌هایی که بارش داریم، در فصل پاییز یا زمستان برای مدتی بسیار کوتاه، بخش کوچکی از این تالاب و حدود یک‌دهم عرصه اکولوژیکی آن آبگیری و یک ماه یا دو ماه بعد دوباره خشک می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه ادامه داد: در حال حاضر تالاب بندون ایذه به یک کانون ریزگرد تبدیل شده و چاه‌های متعددی که پیرامون این تالاب حفر شد و همچنین انحراف مسیرهای سیلابی که قبلا به این تالاب سرازیر می‌شدند، علاوه بر شرایط خشکسالی، تالاب بندون را به وضعیت کنونی رسانده است.

سلطانی اولین قدم برای احیای تالاب بندون را بازگرداندن مالکیت تالاب به منابع طبیعی دانست و افزود: دوستداران محیط زیست، NGOها و رسانه‌ها و مجموعه‌های دولتی باید تمام تلاش خود را کنند تا مالکیت این تالاب از راه و شهرسازی برگردانده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست، تنها زیستگاه تالاب بندون که حدود 55 هزار هکتار است را به نوعی تحت مدیریت خود دارد و اجازه نمی‌دهد که حتی یک مترمربع از آن واگذار شود. در صورت بازگرداندن مالکیت این تالاب به منابع طبیعی، اجازه نخواهیم داد که حتی یک مترمربع از آن، چه در عرصه قدیم و چه عرصه جدید واگذار شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه یادآور شد: البته تنها بازپس‌گیری مالکیت تالاب بندون برای احیای این تالاب نابود شده کافی نیست و باید حق‌آبه این تالاب تعریف، چاه‌های اطراف این تالاب به نوعی پلمب و همچنین مسیرهای تالابی منحرف شده، دوباره به سمت تالاب هدایت شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار