تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۶۲۵۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:
سرانه هر دانش‌آموز خوزستانی در سال گذشته، 1200 تومان!
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در خوزستان یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز و 70 هزار کارمند وجود دارد که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود، گفت: در سال تحصیلی گذشته وزارت‌خانه یک میلیارد و 200 میلیون تومان،  یعنی به ازای هر دانش‌آموز حدود هزار و 200 تومان در اختیار ما قرار داد. 

محمد تقی‌زاده در چهارمین جشنواره تجلیل از معلمان تلاشگر ابتدایی که امروز (چهارشنبه، 23 اسفند) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروزه ضرورت واقعی حضور ما در این جامعه چیزی جز پاسخگویی به نیاز فکری و فرهنگی جامعه نیست. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که یک جامعه پرگو، کم‌خوان و اندک‌نویس است. ایران در طول تاریخ سرزمین کتاب و کتاب‌خانه بوده اما امروز ما فرصتی برای مطالعه نداریم و اقدامات ما هیچ پشتوانه علمی و پژوهشی ندارد.

وی افزود: تصمیمات امروز ما بسیار شتابزده و آستانه تحمل ما بسیار پایین است که این‌ها دغدغه‌های فکری جامعه است. دانش‌آموز امروز درحالی تحصیلات خود را به پایان می‌رساند که هیچ اعتمادی به آینده خود ندارد. باید سعی کنیم ذهن دانش‌آموز را از چهارچوب بسته کتاب و مدرسه خارج کنیم و به مطالعه وصل کنیم؛ آنچه شخصیت او را شکل می‌دهد مطالعه خارج از این چهارچوب است. عامل بسیاری از ناکامی‌ها به دوره آموزش ابتدایی بازمی‌گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه چهار هزار و 500 نفر از جوانان علاقه‌مند جذب شدند تا هم از افسردگی جوانان جلوگیری و هم مشکل آموزش و پرورش حل شود، تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها ما را تحت فشار قرار دادند و گفتند که با این کار بار مالی بر دولت گذاشته‌ایم. اگر کلاس را به یک معلم رسمی بدهیم ماهیانه یک میلیون و 700 تومان باید پرداخت شود اما جوان علاقه‌مند حق‌التدریس تنها 700 هزار تومان در ماه دریافت می‌کند. بنابراین هیچ بار مالی برای دولت ایجاد نشده است.

تقی‌زاده عنوان کرد: سالیانه هفت‌هزار نفر متقاضی انتقال از خوزستان هستند و امکانات رفاهی و خدماتی و شرایط اقلیمی اجازه نمی‌دهد معلم را در استان حفظ کنیم. برای نگه‌داشتن معلمان گفتیم که معلم از پرداخت شهریه فرزند خود در مدارس خاص معاف باشد که به این کار اعتراضاتی شد و پنج تذکر از وزارت‌خانه دریافت کردم، درحالی که من مسوول این استان هستم و به این نتیجه رسیده‌ام.

وی با اشاره به اجباری شدن دوره پیش‌دبستانی گفت: این کار به این علت انجام شد که مانعی بر راه بی‌سوادی باشد؛ خوزستان یک استان چندزبانه با محرومیت‌های فرهنگی و اقتصادی بسیار بالا است. از دستاوردهای پیش‌دبستانی این بود که موجب شد به این بهانه 11 هزار جوان در استان به طور حق‌التدریس به کار گرفته شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: اولویت اول ما پیش‌دبستانی بود که از رتبه 18 به رتبه اول و اولویت آخر کنکور بود که از رتبه 27 به رتبه 19 در کشور رسید. اما برخی افراد مغرض به جای اینکه به ما کمک کنند این جایگاه را زیر سوال می‌برند.

تقی‌زاده با بیان اینکه در خوزستان یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز و 70 هزار کارمند وجود دارد که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود، اظهار داشت: در سال تحصیلی گذشته، وزارت‌خانه برای حفظ حدود یک میلیون دانش‌آموز در استان، یک میلیارد و 200 میلیون تومان در اختیار ما قرار داد؛ یعنی به ازای هر دانش‌آموز هزار و 200 تومان! در حالی که آموزش و پرورش خوزستان از سال 71 تا امروز قریب به 200 میلیارد تومان از نفت، پتروشیمی، شهرداری و فولاد خوزستان طلب داشته که پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که ذهن مسوولان استان درگیر مساله آموزش و پرورش نبوده است. با پیگیری‌ها و کمک استاندار موفق شدیم مقداری از این پول را دریافت کنیم. اگر این مطالبات احیا شود دیگر نیازی به یک میلیارد 200 میلیون تومان وزارت‌خانه نداریم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار