تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۶۲۶۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی‌توجهی مسئولان به مشکلات صیادان هندیجان ادامه دارد
بی‌توجهی‌ها نسبت به مشکلات صیادان و صیدگاه صیادی در خور موسی هندیجان توسط مسئولان ادامه دارد نیاز است مسئولان ملی و استانی با ورود به مشکلات این قشر زحمت‌کش اقدامات اساسی را بردارند.

صیادان قشر زحمت‌کش هستند که مشکلات متعددی دارند لازم است مسئولان و متولیان به فکر اصلاح و حل مشکلات این قشر عظیم و زحمت‌کش باشند.

مهم‌ترین بخش مشکلات صیادان بیمه تأمین اجتماعی است که متأسفانه با قوانین پیچ‌درپیچ سازمان تأمین اجتماعی بر مشکلات و دغدغه‌های این عزیزان افزوده، تأمین اجتماعی به خیال خود همه‌چیز را برای صیادان فراهم کرده اما نمی‌داند این بدترین شکل قوانین برای صیادان است.

چرا تأمین اجتماعی صاحبان لنج ها و قایق‌های صیادی را کارفرما حساب می‌کند و از بیمه کردن آن‌ها خودداری می‌کند. اگر صیادان کارفرما هستند پیمانکاران و صاحبان کمپانی‌های نفتی چه جایگاهی در تأمین اجتماعی دارند. نباید قشر صیاد را با کارفرمای نفتی مقایسه کرد.

صیدگاه هندیجان در حال نابودی است، منطقه صیادی خور موسی هندیجان توسط صیادان غیره بومی در حال تخریب است. صیدهای غیره قانونی مهاجرین در هندیجان سبب نابودی آبزیان کوچک و بزرگ‌شده است.

متأسفانه نظارت و حراست از آبزیان به‌درستی صورت نمی‌گیرد هجوم صیادان غیره هندیجانی در حوزه دریایی هندیجان، وجود آلات صید خطرناک و غیره قانونی سبب تلف شدن هزاران نوع ماهی و میگو در دریایی زیبای خلیج‌ فارس شده است.

عده‌ای متخلف مقابل چشمان مسئولان در حال نابود کردن صیدگاه هندیجان هستند

صیادان هندیجانی از نابودی زیستگاه دریایی هندیجان، وجود صیادان غیره مجاز، آلات صیادی غیرقانونی، بسیار نگران و خشمگین هستند. انتظار است مسئولان حراست دریایی ضمن برخورد با افرادی که به حریم دریایی هندیجان تجاوزمی کنند و آلات غیره قانونی دارند، از نابودی صیدگاه طبیعی جلوگیری کند.

یوسف اعتلای نماینده صیادان هندیجان اظهار داشت: مشکل دفترچه‌های تردد بالغ‌بر 200 قایق برطرف نشده است. این مشکل سبب شده 600 خانواده و در کل اگر هر خانواده‌ای 4 نفر باشند، 2400 نفر از جمعیت هندیجان درگیر این موضوع حساس هستند.

وی افزود: متأسفانه سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی، دریانوردی در سامانه‌های تأمین اجتماعی لحاظ نشده است. در هندیجان بالغ‌بر 400 فروند قایق و 200 لنج صیادی وجود دارد. صیادانی که گول (پروانه بهره‌برداری) دارند خودشان نمی‌توانند بیمه پرداخت کنند چون کارفرما به‌حساب می‌آیند.

نماینده صیادان هندیجان بیان کرد: این دسته از صیادانی که کارفرما حساب می‌شوند و پروانه بهره‌برداری خود را به نام دیگری ثبت می‌کنند تا خود را به‌عنوان ملوان بیمه پرداخت کنند، این موضوع سبب ایجاد مشکل دیگری برای صاحب گول دارد چرا که ممکن است آن شخص دوم گول را تصاحب و بدبختی دیگری برای صیاد رقم زند.

وی گفت: صیدگاه هندیجان در حال از بین رفتن است، افراد غیربومی و سودجو اقدام به نصب آلات لنگری غیرقانونی، ممنوعه در صیدگاه هندیجان نموده‌اند که صیدگاه بحرانی هندیجان را با مخاطره روبرو کرده، متأسفانه حراست آبزیان هندیجان هیچ اقدامی تاکنون انجام نداده است.

جاده‌های بنادر بحرکان و سجافی بسیار خطرناک و قاتل هستند

اعتلایی عنوان کرد: جاده بحرکان بسیار باریک و دارای پیچ‌های بسیار تند و خطرناک است که تاکنون علاوه بر خسارت، تصادف منجر به نقص عضو و حتی مرگ هم شده است. جاده سجافی با توجه به اهمیت بندر سجافی احتیاج به تعمیر، تعریض و حذف پیچ‌های خطرناک دارد.

وی افزود: این مشکلات در حال حاضر صیادان بندر هندیجان است که تاکنون باوجود پیگیری‌های فراوان و مطلع کردن مسئولان تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. از خبرگزاری تسنیم که پیگیر مشکلات مردم محروم و مستضعف است تشکر و قدردانی داریم.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار