تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۶۲۶۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سه هزار و 500 دکل و پست برق درخوزستان شسته شد
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: بعد از بحران 95 تاکنون سه هزار و 197 دکل و 329 پست در شبکه انتقال و فوق توزیع این شرکت برای مقابله با بحران ریزگردها شستشو شده است.

محمود دشت بزرگ روز شنبه اظهار کرد: 2 هزار 363 دکل و 117 پست بعد از حوادث 95 و 834 دکل و 212 پست از ابتدای سال تاکنون شستشو شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان افزود: برای مقابله با آلودگی و گرد و غبار ، خرید ماشین آلات و دستگاه های مقره شوی با ارزش سرمایه گذاری 263میلیارد و 500 میلیون ریال در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: 15 دستگاه کامیون مقره شوی سنگین به ارزش 173 میلیارد ریال در مرحله نصب تجهیزات بوده، 30 دستگاه وانت دو کابین مقره شوی سبک به ارزش 58 میلیارد و 500 میلیون ریال به زودی تحویل می شود و هشت دستگاه تجهیزات ثابت مقره شو با ارزش 32 میلیارد ریال در مرحله جانمایی است. 

دشت بزرگ با تاکید بر ضرورت شستشوی مداوم مقره ها گفت: ممکن است بخشی که امروز شستشو شده، فردا به دلیل گرد و خاک شدید نیازمند شستشوی دوباره باشد به همین دلیل شستشوی دوره ای مقره ها و تجهیزات با توجه به نوع آلایندگی های استان و بحران ریزگرد و گرد خاک و با تاکید بر نقاط آسیب پذیر و حساس انجام می شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان این که بزرگ ترین و پیشرفته ترین مقره شو و بالا بر ایران در اختیار این شرکت است، تصریح کرد: با کمک این تجهیزات مدرن، به جای تحمیل خاموشی به شبکه و استفاده از آب معمولی در هنگام شستشو، شستشو ها با آب مقطر و با امنیت کامل در حالت گرم و برقدار انجام می شوند.

وی گفت: یک تا سه بار شستشوی خطوط در سال نیاز به نقدینگی سالانه معادل 120 میلیارد ریال دارد که امیدوارم همچنان نقدینگی لازم برای شستشوی خطوط، پست ها و خرید تجهیزات لازم برای شرکت فراهم شود. 

مقره ها نقش عایقی مهمی در شبکه انتقال و فوق توزیع بر عهده داشته و باید از استقامت الکتریکی کافی برخوردار باشند تا بتوانند بین فازهای شبکه و دکل ها که متصل به زمین هستند ایزولاسیون کافی برای تحمل ولتاژ فازها را داشته باشند.

در بهمن ماه سال 95 بارش گرد و غبار و ترکیب آن با رطوبت در مقره ها رسوب ایجاد کرده و با تبدیل این عایق ها به رسانا، موجب بروز خاموشی برق در بسیاری نقاط استان شد. 

به دنبال آن خاموشی های گسترده، بحث شستشوی مقره های خطوط انتقال و فوق توزیع به عنوان اقدام ضربتی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون بیشتر مقره های استان شتسشو یا تعویض شده اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار