معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به برخی راهکارهای آموزش و پرورش برای جبران عقبماندگیهای آموزشی ناشی از تعطیلات مدارس به دلیل وقوع پدیده ریزگردها، گفت: میزان تعطیلیها در شهرهای مختلف متفاوت است، به همین دلیل تصمیمگیری برای انتخاب راهکارها برعهده مناطق قرار داده شده است.
جمشید کمایی اظهار کرد: پیش از اینکه پدیده ریزگردها و آلودگی هوا در خوزستان مطرح شود، به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی و گرما و کمبود امکانات سرمایشی، دانشآموزان عمدتا با مشکلاتی مواجه میشدند. به همین دلیل براساس قانون، مناطق گرمسیر میتوانند امتحانات پایان سال تحصیلی را زودتر برگزار کرده و سال تحصیلی را زودتر به اتمام برسانند.
وی افزود: علاوه بر این اخیرا مساله ریزگردها، تعطیلات ناخواستهای را به آموزش و پرورش تحمیل کرده است. مثلا از ابتدای سال تا کنون برخی مدارس به دلیل پدیده ریزگردها با 16 روز تعطیلی در 30 منطقه از 40 منطقه آموزشی مواجه شدهاند. میزان تعطیلی در شهرهای مختلف از یک یا دو روز تا 16 روز متفاوت بوده است.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: برای جبران عقبماندگیهای آموزشی ناشی از این تعطیلیها، آموزش و پرورش یک مجموعه شامل 34 راهکار و پیشنهاد را تنظیم کرده و به مناطق و بخشهای مخلتف ارسال کرد. از روسای آموزش و پرورش مناطق خواسته شد متناسب با شرایط خود، راهکارهایی را که قابلیت اجرا شدن دارند، برای جبران این عقبماندگیها به کار گیرند.
کمایی خاطرنشانکرد: باید محور تصمیمگیری درباره بکارگیری این راهکارها، خود مدارس باشند. چرا که برنامه آموزشی مدارس با یکدیگر یکسان نیست و ممکن است مدارس در دروس مختلفی نیاز به کلاسهای تقویتی یا جبرانی داشته باشند. به همین دلیل تصمیمگیری برای جبران عقبماندگی ناشی از ریزگردها باید توسط شورای دبیران و... به شکل مدرسهای گرفته شود.
وی افزود: یکی دیگر از راهکارهای آموزش و پرورش این بود که از روزهای تعطیل برای آموزش دانشآموزان استفاده شود. همچنین اضافه کردن ساعتهایی به ساعتهای عادی آموزش در مدارس و استفاده از فضای مجازی، از جمله پیشنهادات مطرح شده بودند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: سال گذشته با همکاری صدا و سیما توانستیم 80 جلسه آموزشی را ضبط کرده و در قالب برنامههایی برای دانشآموزان پخش کنیم. در حال حاضر نیز متقاضی اجرای دوباره این طرح هستیم تا این برنامهها در فروردین و اردیبهشتماه برای دانشآموزان پخش شوند.
کمایی ادامه داد: آموزش و پرورش نیز به صورت مستقل در حال طراحی و راهاندازی یک سایت است تا با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز دانشآموزان، آنها را در این سایت در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
وی تصریح کرد: استفاده از چکیدهها و خلاصههای درسها، یکی دیگر از راهکارها برای جبران عقبماندگیهای آموزشی است. همچنین با توجه به اینکه در ایام نوروز اغلب شرایط درس خواندن در خانه برای دانشآموزان وجود ندارد، مدارس باید برای دانشآموزان کنکوری فضاهای مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرند تا دانشآموزان در طول ایام نوروز بتوانند با مراجعه به این فضاها، مطالعه خود را انجام دهند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: در شورای آموزش و پرورش نیز اعلام کردیم که بخشی از اعتبارات ملی که برای ریزگردها اختصاص پیدا میکند، باید برای جبران عقبماندگیهای آموزشی و خسارتهای وارده، به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند. چرا که برای ایمنسازی مدارس در برابر گردوخاک و تامین تجهیزاتی مانند پنجرههای دو جداره و ... به اعتبارات خاصی نیاز داریم.