تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۱۶۲۸۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان:
سال گذشته 34 هزار نفر در خوزستان تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خوزستان گفت: در سال 96، 34 هزار نفر تحت پوشش دوره‌های آموزشی سوادآموزی قرار گرفته‌اند و 29 هزار و 566 نفر نیز از فعالیت‌های آموزشی مکمل برخوردار شده‌اند.

موسی شیخی اظهار کرد: سوادآموزی یکی از اولویت‌های اداره‌کل آموزش و پرورش است. تمام ساز و کارهای لازم برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان در نظر گرفته شده‌اند. سوادآموزی می‌تواند موجب تقویت وحدت ملی، انسجام فرهنگی و انضباط اجتماعی و ایجاد عدالت آموزشی شود. همچنین ظهور استعدادها و قابلیت‌های بزرگسالان و تقویت مشارکت موثر و آگاهانه در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از دیگر مزایای سوادآموزی هستند.

وی افزود: ماموریت سوادآموزی؛ شناسایی، جذب و آموزش بزرگسالان بی‌سواد و کم‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال است. راهبرد اصلی ما افزایش دقت در ثبت‌نام، ارتقا کیفیت سوادآموزی و کسب اطمینان از نتایج با سوادی است، اما هنوز عواملی مانند عوامل فردی (تمام عواملی که به ویژگی‌های ذهنی و جسمی فرد محدود می‌شود مانند وضعیت جسمانی، توان هوشی و اختلالات رفتاری) و عواملی که به بافت فرهنگی، باورها و نگرش‌های نادرست در خانواده‌ها بازمی‌گردد در بروز، ظهور و تولید بی‌سوادی نقش دارند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: همچنین عوامل اقتصادی شامل عواملی که ناشی از وضعیت اقتصادی خانواده‌ها می‌شوند؛ مانند مهاجرت، اشتغال به کار، عدم اشتغال دائم سرپرست خانواده، فقر مالی، کم بودن درآمد خانواده، تعداد زیاد فرزندان در مناطق محروم، عوامل اجتماعی شامل عواملی که از ارتباطات اجتماعی، آسیب‌ها و مشکلات ناشی می‌شود و عواملی مانند کودکان طلاق، کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست، اعتیاد والدین و عدم وجود قوانین الزام‌آور برای سوادآموزی، در تولید بی‌سوادی موثر هستند.

شیخی درخصوص مهم‌ترین اقدامات سوادآموزی در استان در سال 96، گفت: تغییر محتوای آموزشی و ایجاد محتوای مناسب برای کشاورزان، بانوان، کارگران، زندانیان و اتباع خارجی، جذب و آموزش اولیا بی‌سواد دانش‌آموزان در مدارس، جذب و آموزش کودکان و نوجوانان 10 تا 20 ساله، توانمندسازی شش هزار مربی و آموزش‌دهنده در قالب برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی با هدف آموزش سواد پایه، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و حقوق شهروندی از جمله اقدامات انجام شده در سال 96 هستند.

وی ادامه داد: آموزش سواد از طریق تبلت با هدف استفاده از وسایل الکترونیکی در برنامه‌های آموزش سوادآموزی، آموزش مهارت‌های رایانه یا ICDL با هدف گسترش استفاده از آن در برنامه‌های سوادآموزی، استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و برون‌سپاری فعالیت‌ها، انجام کارهای پژوهشی با موضوع سوادآموزی مانند بررسی رابطه سواد با برخی آسیب‌های اجتماعی، نیازسنجی آموزش سوادآموزان و... از دیگر اقدامات انجام شده در سال 96 هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان‌کرد: سوادآموزی عشایر با هدف جذب، آموزش و ارتقا سطح سواد جامعه عشایری، اجرای طرح آموزش از طریق کتاب و کتاب‌خوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی، طرح آموزش خواندن با خانواده، سوادآموزی اتباع بیگانه (پوشش اتباع بی‌سواد افغانی و عراقی مقیم استان)، سوادآموزی در زندان‌ها، سوادآموزی نیروهای مسلح با هدف آموزش سربازان بی‌سواد در پادگان‌ها و برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و انشانویسی با در نظر گرفتن شعار سال از برنامه‌های دنبال شده در سال گذشته بودند.

شیخی تصریح کرد: در نهایت براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95، در گروه سنی 10 تا 49 سال 92.5درصد از مردم استان باسواد هستند. همچنین رشد سواد در استان از سال 91 تا 95 نیز 2.8 درصد اعلام شده است. در سال 96، 34 هزار نفر تحت پوشش دوره‌های آموزشی سوادآموزی قرار گرفته‌اند و 29 هزار و 566 نفر نیز از فعالیت‌های آموزشی مکمل برخوردار شده‌اند.

وی ادامه داد: تمام راهکارهای لازم برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استان در نظر گرفته شده اما عواملی مانند عدم استقبال بی‌سوادان از کلاس‌ها و برنامه‌های سوادآموزی، رجعت به بی‌سوادی به دلیل عدم استمرار آموزش سواد، نداشتن لیست اسمی و آدرس دقیق بی‌سوادان به دلیل مهاجرت، ازدواج، عدم مشارکت دستگاه‌های اجرایی در راستای جذب بی‌سوادان و ... موجب می‌شوند بی‌سوادی در استان ریشه‌کن نشود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار