تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۱۶۲۸۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان گردی در نوروز؛
شهر باستانی شوش با 2 اثر ثبت جهانی
شهر باستانی شوش با داشتن 2 اثر ثبت جهانی و آثار تاریخی متعدد از چند تمدن ، مورد هدف گردشگری بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است.

شهر باستانی شوش با 2 اثر ثبت جهانی

2 اثر معبد چغازنبیل و محوطه باستانی شوش که شامل (شامل کاخ شائور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه های آکروپول و قلعه فرانسوی ها) است در این شهرستان ثبت جهانی هستند.

شهرستان باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان بوده که در دوره ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می رفت.

اطلاعات تاریخی موجود نشان می‌دهد عیلامیان در این شهرستان 2 هزار سال به مرکزیت شهر شوش پادشاهی داشته‌اند.

برخی آثار مهم این شهرستان که این روزها مورد استقبال مسافران نوروزی و کاروان های راهیان نور قرار گرفته به شرح زیر است:

** معبد چغازنبیل 
معبد چغازنبیل در زمان «اونتاش گال»، پادشاه ایلامی، ساخته شده است. این بنا که در فهرست سازمان فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) ثبت جهانی شده، در پنج طبقه ساخته شده بود که هر کدام مخصوص یک طبقه خاص بوده و اکنون تنها دو طبقه از آن باقی مانده است. این بنا در حدود 30 کیلومتری شهر شوش واقع است. محل عبادت و برگزاری آیین های ویژه نیایش در این معبد هنوز مشهود است.

** آپادانا 
منطقه باستانی شوش، محوطه وسیعی را از کل شهر شوش در برمی‌گیرد که بناها و سازه‌های معماری بسیار متنوعی پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است. آپادانا به دستور داریوش پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های 521 تا 515 پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای تمدن عیلامی بنا شد. 

** حرم دانیال نبی (ع) 
حضرت دانیال (ع) که از پیامبران قوم بنی اسراییل است در حدود قرن هفت پیش از میلاد به همراه یهودیانی که توسط بابلی‌ها به اسارت گرفته شده بودند به بین النهرین و از آنجا به شوش وارد شد. 
آرامگاه دانیال نبی (ع) در کنار رودخانه شاوور در شهر شوش، همه ساله شاهد حضور زائرانی از سراسر ایران و جهان است. 

**هفت تپه 
محوطه باستانی هفت تپه حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش واقع شده و همان‌طور که از نام آن پیداست از تپه‌های متعددی تشکیل شده است. نخستین عملیات کاوش در این منطقه در سال 1344 در این محل آغاز و تا سال 1357 ادامه یافت. موزه هفت تپه و مرکز مرمت چغازنبیل در جوار محوطه باستانی هفت تپه احداث شده است. آرامگاه ایلامی که دارای نخستین طاق هلالی جهان است، قدمتی حدود 2 قرن پیش از احداث معبد چغازنبیل دارد.

** ایوان کرخه 
شاپور دوم ساسانی در 25 کیلومتری غرب شوش بر ساحل راست رودخانه کرخه یک شهر جدید شاهی بنا کرده بود که در متن پهلوی شهرستان‌های ایران از این شهر بنام «کردشاپور» نام برده است، یعنی شهری که شاپور ساخته است و امروزه آن را «ایوان کرخه» گویند. 
بنای ایوان کرخه به شماره 47 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در جریان تجاوز متجاوزان بعثی از بین رفته است. 

** موزه شوش 
موزه شوش در سال 1345 در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های اشیای ایران باستان است و آثار با ارزشی از دوره های مختلف تاریخی دارد. برخی از آثار این موزه در جریان تجاوز رژیم بعث عراق به ایران، برای در امان ماندن از آسیب، به موزه تهران منتقل شد.

** قلعه شوش 
در سال 1987 میلادی «ژان ماری ژاک دو مورگان» فرانسوی برای تحقیق و اکتشاف به شوش آمد و به منظور اسکان خود و همراهانش و نگهداری آثار باستانی مکشوفه، عملیات ساخت قلعه شوش ساخته شد. برای این کار بلندترین نقطه تپه‌های شوش یعنی آکروپل انتخاب و قلعه‌ای به شکل قلعه‌های قرون وسطا و ذوزنقه‌ای شکل روی آن ساخته شد. 

از این قلعه اکنون نیز به عنوان مرکز نگهداری، تحقیق و پژوهش آثار باستانی استفاده می‌شود. 

**منطقه حفاطت شده کرخه 
پارک ملی و منطقه حفاظت شده کرخه از یک قسمت تپه ماهوری در شمال و یک بخش دشتی در جنوب تشکیل شده است و رودخانه کرخه از میان آن عبور کرده و با پیچ و خم زیاد به طرف جنوب و غرب خوزستان راه می پیماید. در 2 طرف منطقه جنگل‌های گرمسیری رشد یافته و رودخانه را محاصره کرده‌اند؛ 

در این منطقه جنگل‌های زیبایی نظیر جنگل «قلعه نصیر» وجود دارد که از چشم‌انداز بسیار زیبایی برخوردار است. از محل‌های دیدنی دیگر سرچشمه رودخانه شاوور را می‌توان ذکر کرد.

**آرامگاه دعبل خزاعی شاعر اهل بیت(ع)
دعبل خزاعی که در زمان حکومت عباسیان می زیست شاعر معروف شیعه و مداح اهل بیت(ع) است. آرامگاه این شاعر معروف عرب در مرکز شهر واقعشده و درکنار آن مجتمع فرهنگی دعبل خزاعی احداث شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار