تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۶۲۹۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طبیعت بکر تالاب هورالعظیم آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است
شهرستان دشت آزادگان با جاذبه های گردشگری طبیعی و یادمان های دفاع مقدس و تالاب بزرگ هورالعظیم ، در ایام نوروز پذیرای مهمانان و گردشگران بسیاری است.

شهرستان دشت آزادگان با پنج هزار و844 کیلومتر مربع مساحت در غرب استان خوزستان و کنار مرز ایران و عراق واقع شده و مرکز آن شهر دشت آزادگان ( سوسنگرد) است. 

ساکنان این منطقه را عشایر عرب زبان تشکیل می‌دهند، این شهرستان تا سال هزار و سیصد و بیست و سه شمسی جزء شهرستان اهواز بود و بعد از آن با پیوستن به بخش بستان به شهرستان دشت میشان و دشت‌‌آزادگان تبدیل شد.

تالاب هورالعظیم

هور العظیم یا تالاب بزرگ هویزه (هور الهویزه)، بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های داخلی ایران است که در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان قرار دارد.

این تالاب از آب‌های مازاد رود‌های کرخه، دویرچ و اروندرود تشکیل شده است. مساحت این تالاب که توسط اداره کل محیط زیست خوزستان مشخص شده حدود 118 هزار هکتار است که حدود یک سوم آن در ایران و مابقی آن در کشور عراق است. عمق این تالاب در سواحل کم ولی به تدریج در وسط آن به چند متر می‌رسد.

هور العظیم یکی از زیستگاه‌های حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزی و بومی منطقه از جمله اردک‌ها، غار خاکستری، چنگر، انواع آبچلیک است. از گونه‌های کمیاب تالاب نیز می‌توان به مرغ میوه‌خوار، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمری اشاره نمود. در مجموع بیش از 12 گونه ماهی در هور زیست می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از بنی، عنزه، گطان، حمری، شلج، آمور، برزم، بیاح، کپور نقره‌ای.

وجود تالاب‌ در منطقه سبب می‌شود که میزان رطوبت در آن ناحیه افزایش یابد از این رو یکی از کارکردهای مهم هور العظیم، جلوگیری از اثرات مخرب طوفان شن و گرد و خاک است به طوری که تخریب گسترده این هور در ایران و عراق، سبب شده میزان وقوع طوفان‌های شن در سال‌های اخیر افزایش یابد.

مکان های دیدنی و تاریخی 

از آثار موجود در دشت آزادگان می‌توان سلطان داور، قدمگاه زین العابدین، مولا فاضل، ابراهیم خلیل، ابولفضل العباس و امیر المومنین را نام برد. 

منطقه حفاظت شده میشداغ

این منطقه با وسعت 59301 هکتار در سطح (به استثنای ناهمواری‌ها) بین شهرهای بستان و عبدالخان و در غرب استان خوزستان واقع است.

میشداغ در فصول پاییز و زمستان از هوای معتدل و مطلوب برخوردار است که این امر تا اواسط فروردین با رویشی کامل گونه‌های گیاهی ادامه دارد و این خود مناسب‌ترین عامل برای اکوتوریسم است. زیستگاه ام دبس ـ میشداغ در حال حاضر تنها منطقه‌ای است که می‌توان تعداد محدودی از آهوان استان خوزستان را در آن دید. از جمله جانوران میشداغ می‌توان قوچ وحشی، آهو، خرگوش، تشی، خارپشت، گرگ، روباه، شغال، کفتار، سمور، گربه وحشی، گراز، انواع موش، جربیل و دوپا، و انواع خفاش را نام برد. ‏

یادمان شهدای دفاع مقدس

شهرستان دشت آزادگان با داشتن چهار یادمان شهید سبحانی ،شهید چمران ،شهدای چذابه و شهید آوینی هر ساله میزبان شماری از زایران یادمان های دفاع مقدس است. 

آیین قهوه خوری عربی در خوزستان

مراسم قهوه خوری از روزگار دیرین مورد احترام مردم عرب و دارای رسومات خاص خود بوده است که در این میان میهمانان نوروزی که به مضیف های عربی وارد می شوند تا حدودی با آن آشنا می شوند. قهوه اولین نوشیدنی است که عرب ها پس از سلام و خوش آمدگویی با آن از میهمانان خود پذیرایی می کنند. قهوه به منظور پذیرایی از همه افراد قوم و میهمانان فقیر و غنی استفاده می شود، در مضیف بردیه سوسنگرد نیز که یکی از جاذبه های گردشگری است بدین شیوه از مهمانان نوروزی پذیرایی می شود.

کشاورزی و دام داری

شهرستان دشت آزادگان دارای آب و هوای گرمسیری است و محصولات گرمسیری در این شهرستان به عمل می آید. از مهم ترین محصولات کشاورزی این منطقه می توان گندم، جو، ‌برنج، حبوبات، صیفی جات، جالیز، نباتات علوفه ای و خرما که مهم ترین محصول می باشد را نام برد. محصولات باغی شامل انواع میوه نیز در این شهرستان به عمل می آید. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار