تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۶۳۰۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم اهواز:
برگشت آب خلیج فارس نخلستان‌ها را خشک می‌کند
آب خلیج فارس به دلیل کاهش میزان آب رودخانه کارون در حال برگشتن به نخلستان‌ها است و همین مسئله موجب خشک شدن نخل‌ها می‌شود
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: آب خلیج فارس به دلیل کاهش میزان آب رودخانه کارون در حال برگشتن به نخلستان‌ها است و همین مسئله موجب خشک شدن نخل‌ها می‌شود.

جواد کاظم نسب در خصوص موانع پیش روی صادرات و تولید خرما در کشور، اظهار داشت: در استان خوزستان بیشترین نخلستان‌ها و تولید خرما وجود دارد، عوامل زیادی در زمینه تولید و صادرات محصول خرما تاثیر گذار است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در زمینه تولید و صادرات محصول خرما آب است و متاسفانه این میزان آب روز به روز در حال کم شدن است، گفت: آب خلیج فارس به دلیل کاهش میزان آب رودخانه کارون در حال برگشتن به نخلستان‌ها است و همین مسئله موجب خشک شدن نخل‌ها می‌شود.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عامل دیگر از بین رفتن بسیاری از نخلستان‌ها جنگ تحمیلی است که دیگر این نخلستان‌ها تجدید نشدند، ادامه داد: همچنین مشکل دیگر در زمینه تولید خرما در کشور ریزگردها هستند که مشکلات اساسی به علت نبود آب است، ریزگردها باعث می‌شوند محصول خرما از حال اصلی خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه نبود صنایع جانبی و تبدیلی در کنار تولیدات خرما مانعی برای صادرات است، عنوان کرد: عدم خرید تضمینی خرما نیز یکی دیگر از مانع پیش روی صادرات است که دلالان با استفاده از ضعف کشاورزان به آن ورود و سوء استفاده می‌کنند و محصولی را که کشاورز با زحمت فراوان کسب کرده را با قیمت پایین از او می‌خرند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید وقت ویژه‌ای را برای توجه بیشتر به تولید خرما داشته باشد تا با کشاورزان با اطمینان خاطر به این بخش ورود کنند، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به وجود کشورهای همسایه ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس وحتی روسیه صادرات خرما را داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی در پایان با تاکید بر اینکه متاسفانه کشاورزان در خود مزارع خفه می‌شوند ومحصولی را با قیمت پایین در اختیار دلالان قرار می‌دهند زیرا جایگاهی برای تحویل خرما، خرید تضمینی و صنایع تبدیلی وجود ندارند،خاطر نشان کرد: انتظار از وزارت جهاد کشاورزی این است که زمان بیشتری را برای توجه به کشاورزان حوزه تولید خرما در نظر بگیرد.
:
:
:
آخرین اخبار