تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۶۳۲۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردم نوروز ۹۷ را چگونه گذراندند؟/ استقبال از مقاصد تازه گردشگری
نوروز ۹۷ نیز تمام شد و مردم از سفرهای خود برگشتند اما اکنون زمان آن رسیده تا سفرهای نوروزی مورد بررسی قرار گیرد تا ضعف‌ها و نقاط قوت آن برای مسئولان مرتبط با گردشگری مشخص شود
نوروز ۹۷ نیز تمام شد و مردم از سفرهای خود برگشتند در این مدت افراد زیادی از موزه‌ها بازدید کردند و در هتل‌ها اقامت داشتند و به شهرهایی رفتند که کمتر شناخته شده بود.

مردم نوروز ۹۷ را چگونه گذراندند؟/ استقبال از مقاصد تازه گردشگری

سال ۹۷ سالی است که تعطیلات در آن زیاد است و مردم فرصت سفرهای بیشتری را دارند از تعطیلات آخر هفته گرفته تا تعطیلاتی که در وسط هفته وجود دارد و می‌توان آن را به تعطیلات پایانی سال متصل کرد و از آن فرصت برای رفتن به سفر استفاده کرد. در این شرایط نوروز امسال نیز روزهای زیادی را برای آن‌هایی می‌خواستند به مدت طولانی سفر کنند، داشت. برخی از افراد از ۲۴ اسفند ۹۶ که چهارشنبه بود به سفر رفتند تا ۱۳ فروردین برخی هم چهاردهم و پانزدهم را مرخصی می‌گیرند تا ۲۳ روز تعطیلات داشته باشند.

امسال هم مانند سال‌های گذشته استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان گردشگران زیادی داشتند و استان‌های کمتر گردشگرپذیری مانند چهارمحال و بختیاری، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان نیز جزو استان‌های پرمسافر بوده‌اند آنطور که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد سفرهای نوروزی تا ۱۱ فروردین نسبت به سال قبل با ۲۱ درصد رشد مواجه بوده است و از روز ۲۷ اسفند ۹۶ تا ۱۱ فروردین ۹۷ بیش از ۵۸ میلیون و ۴۳۳ هزار نفر شب اقامت در کشور ثبت شده و در این مدت ۹۰میلیون و ۲۳۰هزار و ۳۲۰ بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور با رشد ۳۲ درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است.

هتل‌ها با افزایش میزان اقامت مواجه شدند

هتلداران در نوروز ۹۷ با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شدند و در بیشتر استان‌ها هتل‌ها تقریبا پر بود شاید به این علت که برخی از استان‌ها تخفیف داده بودند و همه آن‌ها تصمیم گرفتند که افزایش نرخ در تعطیلات عید نداشته باشند. در این باره جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: امسال بیش از ۷۰ درصد استان‌های کشور با افزایش اقامت نوروزی در هتل‌ها مواجه بودند این آمار نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشت.

آنطور که حمزه‌زاده گفته؛ بیشترین اقامت در هتل‌ها مربوط به استان‌های گیلان و اردبیل بوده است و آمار اقامت در هتل‌های استان‌های هرمزگان، قم، کرمانشاه و خوزستان نیز با کاهش رو به رو شده است.

هتلداران همیشه از اینکه مسافران به جای هتل به مدارس برای اقامت می‌روند ناراضی بودند چون چند سالی است که علاوه‌بر مراکز اقامتی در ایام عید مدارس نیز اقدام به پذیرش مسافر می‌کنند اما اواخر سال ۹۶  در نشستی با ستاد خدمات سفر اعضای این ستاد گفتند که در مدارس، غیر فرهنگیان پذیرش نشوند و وزارت آموزش و پرورش نیز قبول کرد اما در نهایت گفته شد که استانداران در این زمینه تصمیم بگیرند تا هتل‌ها نیز از وجود مدارسی که برای اقامت تجهیز می‌شوند،   متضرر نشوند. پس از آن در پایان تعطیلات،  علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت که مراکز آموزشی رفاهی وزارت آموزش و پرورش،  تا پایان دوازدهم فروردین ماه ۱۳۹۷ توانسته‌اند تعداد ۹۷۱ هزار و ۱۸۹ خانوار را در قالب سه میلیون و ۴۹۶ هزار و ۲۷۹ نفر و پوشش ۹ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۳۲ نفر روز، خدمات رفاهی و اسکان مسافرین را ساماندهی کند.

اما در این خبر نیامد که دقیقا چه تعداد افراد فقط در مدارس اسکان داده شدند، ترکمن در این خبرتنها اعلام کرد که تا پایان روز دوازدهم فروردین ماه ۹۷، تعداد مسافران فرهنگی از مرز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذشت.  

بررسی سفرهای خارجی مردم در نوروز 

نوروز امسال اما سفرهای خارجی کمتر از سالهای گذشته بود. گرانی نرخ ارز و محدودیت در خرید ارز باعث شد تا برخی از افراد از سفر به خارج از کشور انصراف دهند.  نرخ تورهای خارجی اگرچه در روزهای قبل از سال افزایش زیادی داشت و حتی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی تا جایی که می‌توانستند این نرخ‌ها را افزایش دادند اما در دور دوم سفرهای نوروزی این نرخ‌ها افت کرد. این موضوع را حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز تایید کرد و گفت: قیمت تورهای خارجی که تا ۲۰ روز مانده به آغاز تعطیلات نوروز، چند برابر شده بود، به شدت کاهش پیدا کرد و در برخی مسیرها به کمتر از نصف قیمت رسید.

مردم نوروز ۹۷ را چگونه گذراندند؟/ استقبال از مقاصد تازه گردشگری

رفیعی همچنین گفته است که بیشتر پروازها نوروز امسال صندلی خالی داشتند یا در برخی مسیرها کنسل شدند، بیشتر تورهای خارجی به ویژه در مسیرهای دور و غرب اروپا کمتر فروش رفتند و در هفته دوم تعطیلات فروش بلیت قطار از حالت فوق‌العاده خارج شد.

سالی که بر حمایت از کالای ایرانی تاکید شد

سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد و هر یک از دستگاه‌های کشور موظف شدند که در این راستا فعالیت کنند.

علی اصغر مونسان در راستای تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» افزود: طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی را که در سال ۹۶ شروع کردیم در سال ۹۷ ادامه خواهیم داد. در این طرح کمک می‌کنیم که در بخش صنایع‌دستی بازاریابی ایجاد شود تا فروش و صادرات افزایش یابد. در طرح تجاری‌سازی تلاش می‌شود گروه‌های طراح به استادکاران اضافه شوند و طرح‌ها مطابق سلیقه روز مشتریان باشد، به‌علاوه برندسازی و کاهش قیمت تمام‌شده نیز دو بخش مهم تجاری‌سازی در این حوزه هستند.

مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در ایام عید از اهدای جوایز ویژه سفر به خریداران کالاهای ایرانی خبر داد و گفت: «از ابتدای اردیبهشت‌ماه با همکاری جامعه هتلداران ایران، خریداران کالاهای ایرانی می‌توانند با ثبت کد کالای خریداری‌شده در سامانه‌های ۰۹۶۲۹.ir و visitiran.ir برنده سفر رایگان به استان‌های مختلف کشور شوند. «   گفته مونسان درحالی بود که سامانه ۰۹۶۲۹ به درستی کار نمی‌کرد و مردم نمی‌توانستند شکایت و یا کالای خود را ثبت کنند.

در ایام نوروز مسئولان مرتبط با حوزه گردشگری از اماکن مرتبط با خدمات سفر بازدید می‌کردند از جمله محمد محب‌خدایی رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی که به استان‌های مختلف کشور سفر کرد در این بازدیدها از نوروزگاه‌ها و ایستگاه‌های سیار خدمات سفر و سیاه‌چادرهای احداث‌شده در مسیرهای تهران ـ مازندران در شهرستان فیروزکوه بازدید کرد و گفت: بیش از ۳هزار مسافر نوروزی به مقصد شمال کشور در فیروزکوه اسکان یافته‌اند.

فیروزکوه یکی از مسیرهای پرتردد بود که در این بازدید سرهنگ حجت‌الله ‌پورنجفی جانشین فرمانده انتظامی‌فیروزکوه نیز با اعلام اینکه امسال تعداد تصادفات جاده‌ای در مسیر فیروزکوه کاهش داشت گفت: ترافیک جاده‌ای نیز کاهش یافته بود و تنها در یک روز از نوروز که تونل کندوان بسته شد ترافیک جاده‌ای در مسیر شمال ایجاد شد.

کاخ موزه‌های تهران پر از گردشگر بود

همه بناهای تاریخی در ایام نوروز با آمار بازدیدکنندگان زیادی مواجه بود حتی تهران نیز از این قاعده مستثنی نبود و با وجود اینکه تهرانی‌های زیادی به سفر رفته بودند اما کاخ موزه‌های تهران پر از بازدیدکننده بود. به نحوی که کاخ نیاوران در روز چهارم عید اعلام کرد که   با ورود ۸ هزار و ۱۴۲ گردشگر به مجموعه نیاوران در روز سوم فروردین ماه سال جاری و ثبت ۲۸ هزار و ۳۱۸ نفر- بازدید از موزه‌های این مجموعه، رکورد بازدیدهای نوروزی این مجموعه طی ۴ روز نخست سال جاری شکست و شاهد افزایش ۲۰ درصدی آمار بازدید از موزه‌های این مجموعه نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته بوده ایم. مجموعه نیاوران در اولین روز سال دارای ۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر-بازدید، در روز دوم ۲۴ هزار و ۸۶۴ نفر-بازدید و در روز چهارم ۲۸ هزار و ۳۱۹ نفر-بازدید بوده است.   

رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز از این موزه بازدید کرد و دستور داد که ساعت کاری کاخ موزه‌های تهران تا پایان نوروز تا ساعت ۲۱ افزایش پیدا کند. این افزایش ساعت به دلیل استقبال بازدیدکنندگان بود.  

علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین در ایام نوروز اعلام کرد که در توافق با جامعه هتلداران ایران نوروزبانان بی‌نوروز که همراه با اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر به خدمت‌رسانی به گردشگران نوروزی مشغول بودند می‌توانند از روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین تا روز یکشنبه ۲۶ فروردین جاری از تخفیف ۸۰درصدی هتل‌ها در سراسر کشور بهره‌مند شوند. چون این افراد در ایام نوروز در کنار خانواده‌های خود نبوده اند و مشغول خدمت رسانی بودند.

دراین باره جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران گفت که از تاریخ ۲۱ فروردین تا ۲۸ فروردین ماه به کسانی که در طول ایام نوروز خدمت کرده اند و نتوانسته اند از فرصت تعطیلات استفاده کنند و سازمان میراث فرهنگی به آن‌ها نوروز بانان بی نوروز می‌گوید تخفیف ۸۰  درصد برای اقامت در هتل‌ها داده خواهد شد. منتها لزوما نه همه هتل‌ها بلکه هتل‌هایی که اسامی‌ آن‌ها به سازمان میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.

موزه ملی ایران نیز از حضور گردشگران خالی نبود. این موزه به واسطه اینکه نمایشگاه موزه لوور در آن برپا شده بود، افراد زیادی برای ماندن در صف بازدید از این نمایشگاه حضور داشتند در این میان شخصیت‌ها و افراد مشهور دیگر نیز به همراه مردم از این موزه و نمایشگاه آن بازدید کردند این نمایشگاه آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌های موزه ملی را شکست.

در ایام نوروز همچنین ساعت کاری موزه‌ها نیز در روز ۵ فروردین افزایش یافت  و برخی از موزه‌ها تا ساعت ۲۳ باز بودند این طرح با عنوان شبی با موزه‌ها اجرا شد. برخی از موزه‌ها نیز در این ساعت رایگان بودند.

نوروز ۹۷ نیز تمام شد و مردم از سفرهای خود برگشتند اما اکنون زمان آن رسیده تا سفرهای نوروزی مورد بررسی قرار گیرد تا ضعف‌ها و نقاط قوت آن برای مسئولان مرتبط با گردشگری مشخص شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار