تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۶۳۲۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چگونه از بروز سرطان کبد پیشگیری کنیم؟
رییس شبکه هپاتیت کشور راه‌های پیشگیری از سرطان کبد را تشریح کرد و گفت: یکی از علل مهم سرطان کبد ابتلا به هپاتیت سی است.

دکتر سیدموید علویان با بیان اینکه محققین دریافته‌اند یکی از علل مهم سرطان کبد ابتلا به هپاتیت «سی» است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که حدود پنج درصد مبتلایان به هپاتیت سی که دچار تنبلی کبد شده‌اند، دچار سرطان کبد خواهند شد و این حالت معمولا سال‌ها طول می‌کشد. باید توجه کرد که برای بروز سرطان کبد، بروز سیروز (تنبلی کبد) ضروری است. البته واضح است که همه افراد مبتلا به هپاتیت سی دچار سرطان کبد نمی‌شوند، بلکه افراد مسن‌تر، آقایانی که به مصرف مشروبات الکلی ادامه می‌دهند و یا هم زمان به هپاتیت بی نیز مبتلا هستند، بیشتر دچار سرطان کبد می‌شوند.

وی با بیان اینکه علائم و نشانه‌های سرطان کبد در مراحل اولیه غیر اختصاصی است و ضعف، لاغری و بی‌اشتهایی را شامل می‌شود، افزود: البته در مراحل پیشرفته، زردی و آب آوردن شکم نیز بروز می‌کند. برای تشخیص سریع‌تر سرطان کبد، انجام آزمایش خونی آلفافتوپروتئین (aFP) به صورت روده‌ای طبق نظر پزشک و سونوگرافی شکم ضروری است.

علویان ادامه داد: برای پیشگیری از بروز این نوع سرطان باید به برخی نکات توجه کنیم:

- عدم استعمال دخانیات؛ چراکه استعمال دخانیات عامل مساعدکننده بروز سرطان است.

- عدم مصرف مشروبات الکلی: مصرف مشروبات الکلی خطر بروز سرطان کبد را بیشتر می‌کند.

- از مصرف بادام زمینی و پسته انبار شده که احتمال آلودگی با آفلاتوکسین در آنها وجود دارد، خوداری کنید.

- حذف ویروس و کاهش شدت ضایعات کبدی می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.

وی درباره نحوه درمان سرطان کبد نیز گفت: در حال حاضر درمان این سرطان شامل برداشتن تومور به روش جراحی، شیمی درمانی از راه شریان کبدی همراه با آمبولیزاسیون و یا انجام پیوند کبد است و لازمه آن کشف سرطان کبد در مراحل ابتدایی بیماری است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار