تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۶۳۳۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
300 تجمع کارگری تا کمک 200 میلیارد ریالی خوزستانی‌ها به زلزله زدگان کرمانشاه
مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی خوزستان در سالی که گذشت
زندگی اقوام مختلف، فعالیت کارخانجات و شرکت‌های بزرگ، جمعیت یک میلیونی دانش آموزان و پدیده‌های زیست محیطی مختلف در خوزستان سبب شده که سال گذشته رویدادهای اجتماعی مختلفی در خوزستان رقم بخورد.

در سال گذشته استان حوادث مختلفی  ازجمله تجمعات کارگری و صنفی ، تعطیلی مکرر مدارس به دلیل پدیده گرد و خاک، پایین آمدن رتبه استان در کنکور 96 و حادثه کوی منبع آب اهواز را تجربه کرد.

حوادث طبیعی همان‌طوری که از نامشان پیدا است ممکن است تا مدتی ناخودآگاه سلامت روانی جامعه هدف را تحت تأثیر خود قرار دهد، حادثه اجتماعی اما  به دلیل گستردگی جامعه هدف ممکن است تبعات ناخوشایندی را برای جامعه به دنبال داشته باشد.

خوزستان رتبه دوم غرق‌شدگی در کشور

با بالا رفتن دما و شدت گرفتن گرمای هوا در نخستین ماه‌های سال رودخانه‌های خوزستان باوجود کم آب بودن اما به دلیل عدم‌تشخیص مناطق امن رودخانه‌ها برای شناگران توسط دستگاه‌های مربوطه ازجمله شهرداری‌ها رودخانه‌ها سالانه قربانیان زیادی را گرفته‌اند و نه‌تنها خانواده قربانیان بلکه اطرافیان را  نیز داغدار کرده است.

به گفته مدیر پزشکی قانونی استان خوزستان، خوزستان پس از مازندران بیشترین آمار غرق‌شدگی در رودخانه‌ها را دارد، به همین دلیل استان خوزستان در طول ماه‌های بهار و تابستان شاهد حوادث غرق‌شدگی متعددی در شهرهای مختلف است.

بر همین اساس بدترین فاجعه این جریان مربوط به غرق شدن 21گردشگر حادثه چال کندی دزفول است که 6 قربانی گرفت.

اعلام ورشکستگی مؤسسات اعتباری

  باگذشت یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و دادن وعده وعیدهای مختلف از سوی دولت در حوزه اجتماعی و اقتصادی در خردادماه 96 شاهد ورشکستگی موسسه مالی و اعتباری آرمان و موج اعتراضات سپرده‌گذاران این موسسه  در استان‌های مختلف کشور ازجمله خوزستان بودیم که به دلیل حل نشدن مشکل سپرده گذران در شهرهای بهبهان، شوش، اندیمشک اعتراض به مرکز استان و تجمع سپرده‌گذاران در مقابل استانداری شد.

درگیری طایفه‌ای پتک جلالی رامهرمز

درگیری طایفه‌ای در پتک جلالی رامهرمز که از سال 95 آغازشده بود  باوجود گذشت یک و گوش‌به‌زنگ از آن امنیت را در بخشی از مناطق رامهرمز و باغملک به کم‌ترین سطح ممکن کاهش داد.

 تا آنجایی که دستگاه‌های امنیتی استان ترجیح دادند حل این مشکل را به مرکز ارجاع دهند، این مسئله نیز  ازجمله مسائلی بود که تا مدت‌ها دستگاه امنیتی استان را درگیر خود کرد  و درنهایت با ورود مسئولان دستگاه‌های امنیتی و دستگیری تعدادی از عاملان درگیری این وضعیت به پایان رسید.

تجمع‌های کارگری

در طول سال 96 استان خوزستان شاهد تجمعات کارگری شرکت‌ها، ادارات و ارگان‌های مختلفی ازجمله کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه، گروه ملی فولاد خوزستان، کارگران شهرداری‌های شهرهای مختلف استان، کارگران شرکتی دانشگاه علوم پزشکی، کارگران شرکت مخابرات، کارگران شرکت‌های نفتی آزادگان و هویزه و دانشجویان دانشگاه نفت بود که نقطه مشترک اغلب این تجمعات به تعویق افتادن حقوق و مزایای کارکنان و در درجه دوم  تصمیم به تعدیل نیروی کار توسط شرکت‌ها و بیکار شدن برخی کارکنان بود.

گفته می‌شود در طول سال 96 بالغ‌بر 300تجمع کارگری در استان رخ‌داده است که باوجود اتمام سال بخش بزرگی از مطالبات کارگری به دلیل قراردادهای موقت و شاید ناامن بر زمین‌مانده است.

اربعین حسینی

تقریباً 20 روز مانده به اربعین حسینی نه‌تنها مرزهای استان بلکه کل استان و کشور درگیر خدمات‌رسانی به زائران و پیادگان اربعین حسینی در شهرها و در طول مسیرهای منتهی به مرزهای خروج از کشور هستند به گفته استاندار خوزستان در سال 96 بیش از 800 هزار زائر از مرزهای خوزستان عبور کردند و به  پایگاه خبری پلیس، بالغ‌بر 80 هزار زائر تبعه خارجی از 93 کشور جهان  به‌منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی از مرز شلمچه عبور کردند.

زلزله کرمانشاه

به دنبال وقوع زلزله کرمانشاه در آبان ماه 96  که نه‌تنها مردم خوزستان بلکه کل کشور را تحت تأثیر قرارداد شهروندان خوزستانی در یک حرکت انسان دوستانه کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را با همکاری جمعیت هلال‌احمر استان جمع‌آوری کرده و به استان کرمانشاه ارسال کردند. گفته می‌شود درمجموع مبلغ 201میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیر نقدی خوزستان  به زلزله کرمانشاه بود.

اعتراضات خیابانی

در دی‌ماه سال گذشته کشور شاهد اعتراض طبقه‌ای از شهروندان بود که باوجود برخورداری از تحصیلات عالیه فرصت‌های خود را در آینده محدود دیده  و از فرصت شغلی مناسب در بازار کار بازمانده بود.

زنجیره همین اعتراضات نیز به خوزستان رسید و جمعیت غالب این اعتراضات جوانانی بودند که به وضیعت شغلی، به‌کارگیری نیروهای غیربومی در استان، شرایط محیط‌زیست استان، انتقال آب و... اعتراض داشتند.

تعطیلی‌ بی‌برنامه مدارس

با توجه به اینکه استان خوزستان در سال 96 به دلیل وقوع پدیده گردو خاک تعداد روزهای آلوده بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرد همین عامل سبب شد مدیریت ستاد بحران استان بیش از 12 بار تصمیم به تعطیلی مدارس و ایجاد نارضایتی در بین خانواده‌های دانش آموزان شد.

از طرفی تعطیلی‌های مکرر مدارس، و مراکز آموزشی سبب شد مصوبه دولت مبنی بر تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه در هفته‌های آخر سال به‌منظور جبران عقب‌ماندگی دانش آموزان لغو شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار