تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۶۳۳۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر جهاد کشاورزی آبادان:
عملیات گرده افشانی ۱۳ هکتار از نخیلات در آبادان آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبادان گفت: نخلداران این شهرستان عملیات گرده افشانی نخیلات خود در سطح بیش از۱۳ هزار هکتار را آغاز کردند. 

ناجی شهیب زاده افزود: عملیات گرده افشانی نخیلات به طور عمده به شکل سنتی وتوسط افراد مجرب انجام می شود. 

وی با اشاره به اینکه عملیات گرده افشانی از اسفندماه سال گذشته آغاز و تا اواخر فروردین ماه جاری ادامه دارد، اظهار کرد: به طور میانگین، هر نفر روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ اصله درخت خرما را در بهترین زمان ممکن یعنی ساعت ۱۰ تا ۱۴ گرده افشانی می کنند. 

به گفته وی، برحی، استعمران، زاهدی، لیلویی، پیارم، گنطار و غیره از جمله رقم های مختلف کشت شده در آبادان است.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز کار مبارزه با کرم میوه‌خوار خرما در این شهرستان گفت: کرم میوه خوار خرما که به زبان محلی «حمیره» گفته می شود از جمله آفات موجود در نخلستان های جنوب کشور است که هر ساله این مدیریت در قالب شبکه مراقبت نخیلات و ناظران گیاه پزشکی به همراه مسئولان پهنه ها به بررسی باغات پرداخته و توصیه های لازم را به باغداران ارائه می کنند. 

شهیب زاده با بیان اینکه در چند سال اخیر این آفت خسارت جدی به نخلستانهای آبادان وارد نکرده است، افزود: در ریزش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نیز هیچ مبارزه شیمیایی انجام نمی شود. 

وی اظهار کرد: سعی بر این است که در مبارزه با آفات و بیماریهای نخیلات، مبارزه شیمیایی در مرحله آخر باشد و بر این اساس در ابتدا از روش های مکانیکی، زراعی و بیولوژیکی استفاده شود، لذا خرمای تولید شده در آبادان به لحاظ سلامت و عاری بودن از باقی مانده سموم شیمیایی بسیار مطمئن و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار