تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۱۶۳۴۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان مینوشهر نگران پیامدهای افزایش شوری آب اروند هستند
برخی کشاورزان مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر با ابراز نگرانی از خطر نابودی نخیلات خود در اثر بالا رفتن شوری آب رودخانه اروند، خواستار عملی شدن تعهدات موسسه جهاد نصر و سازمان آب و برق خوزستان در قبال کشاورزان شدند.

بالا رفتن شوری آب رودخانه اروند ، تعداد زیادی از نخل ها و محصولات کشاورزی مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر را از بین برده است به طوری که برداشت محصول خرما در سال جاری به حداقل رسیده است.

به گفته کشاورزان مینوشهری شوری آب رودخانه اروند بین 10 هزار تا 15 هزار میکروموس نوسان دارد و این امر کار کشاورزی در این منطقه را با مشکل مواجه کرده است. 

جمال نباتی یکی از کشاورزان مینوشهری با بیان اینکه مسئولان امور آب جنوب به تعهدات خود عمل نکردند، گفت: در 6سال گذشته سازمان آب و برق خوزستان به منظور تامین و آبیاری نخیلات جزیره مینو خط انتقال آب از رودخانه بهمنشیر به جزیره مینو را احداث کرد.

وی افزود: قرار بود در مواقعی که شوری آب رودخانه اروند به 10 هزار میکروموس برسد ، آب شیرین از رودخانه بهمنشیر در این کانال پمپاژ شود ولی به رغم شور شدن آب رودخانه اروند در هفته های اخیر مسئولان امور آب جنوب حاضر نیستند آب را در داخل این کانال پمپاژ کنند.

نباتی با بیان اینکه برای پمپاژ کردن آب در کانال آبرسانی جزیره مینو به اداره امور آب جنوب درخواست داده ایم ، گفت: متاسفانه به رغم مراجعه مکرر به امور آب جنوب نتیجه ای حاصل نشد.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل به نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، استانداری مراجعه کرده ایم ولی تاکنون مجوز پمپاژ آب از سوی امور آب جنوب صادر نشد.

نباتی با بیان اینکه شوری آب بالای 15 هزارمیکروموس خطر جدی برای کشاورزی در جزیره مینو است، گفت: اگر شوری آب از 10 هزار میکروموس بیشتر شود محصولات کشاورزی ما از بین می رود.

'یاسر حسانی دریس' یکی دیگر از اهالی روستای 'جرف علیا' مینوشهر شوری بالای 15 هزار میکروموس آب رودخانه اروند را یکی از عمده ترین مشکلات این منطقه دانست و گفت: در منطقه جرف علیا، 38 کشاورز بین نخیلات خود انواع سبزیجات، کاهو، کلم، علوفه دام و حتی گندم کاشته اند که به دلیل شوری بالای آب با مشکل تامین آب کشاورزی مواجه اند. 

حسانی دریس' ادامه داد: سه سال است که موسسه جهادنصر برای تسطیح و زهکشی اراضی کشاورزی منطقه جرف را تحویل گرفته ولی تاکنون اراضی را تحویل نداده و به دلیل ناقص بودن کار علاوه بر خشک شدن 400 اصله نخل برحی، نتوانستم هیچگونه کشتی در این اراضی انجام دهیم.

حسانی با بیان ظرفیت های بخش کشاورزی این منطقه، گفت: در زمین کشاورزی بیش از سه هزار اصله درخت انگور و 300 اصله درخت زردآلو کاشته بودم و محصول خوبی نیز از آن برداشت می کردم ولی بخش زیادی از این محصولات به دلیل بالا بودن شوری آب از بین رفت. 

عباس شعبانی دیگر کشاورز جزیره مینو نیز می گوید: از اداره امور آب جنوب درخواست پمپاژ آب رودخانه بهمنشیر در کانال آبرسانی جزیره مینو را کردیم ولی این کار عملی نشد. 

بخشدار مینوشهر نیز عمده ترین مشکل کشاورزان را بالا بودن شوری آب عنوان کرد و گفت: شور شدن آب رودخانه کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است. 

مهدی طبری هماهنگ نبودن مشاوره موسسه جهاد نصر با کشاورزان را از دیگر مشکلات بخش کشاورزی جزیره مینو عنوان کرد و گفت: موسسه جهاد نصر پس از مکانیزه کردن زمین های کشاورزی مینوشهر از کشاورزان مشاوره خواستند و این امر باعث اختلال در کار شد.

طبری گفت: تمام معارضین که با آزادسازی زمین های خود با موسسه مخالف بودند آنها را راضی کردیم و دیگر مشکل معارض برای موسسه جهاد نصر وجود ندارد. 

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر هم گفت: کشاورزان برای بهره برداری از کانال آبیاری فیاضیه بهمنشیر باید تامل کنند و پیش بینی می شود تا اردیبهشت ماه سال 97 آب در این کانال جاری شود. 

محمد مطرودی گفت: در حال حاضر 100 هکتار از اراضی کشاورزی جزیره مینو توسط موسسه جهاد نصر در حال آب شویی است. 

وی در ادامه گفت: از بهره برداران منطقه جزیره مینو انتظار می رود در جهت تعیین حریم ها با موسسه جهاد نصر همکاری کنند. 

مطرودی افزود: به منظور تعیین مالکیت و توزیع اراضی جزیره مینو کمیته ای متشکل ازمعتمدین محل، بخشداری و شورای جزیره مینو برای نظارت بر نحوه توزیع و تقسیم اراضی جزیره مینو تشکیل شد. 

وی بیان کرد: 95 درصد اراضی کشاورزی جزیره مینو به عنوان کاربری کشاورزی تعریف شده و یکهزار و 900 هکتار از اراضی کشاورزی مینوشهر در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری تا نیمه دوم سال 97 قرار گرفت.

مطرودی ادامه داد: با توجه به اینکه شوری آب به دلیل کاهش دبی رودخانه اروند افزایش می یابد انتظار می رود سازمان آب و برق خوزستان در این رابطه چاره اندیشی کنند. 

نماینده مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پروژه های جزیره مینو و جرف نیز سهم جزیره مینو و جرف از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری را دوهزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 250 هکتار مثلثات شهری، جاده ها و خانه باغ ها بوده و یکهزار و 750 هکتار قابلیت تبدیل به زمین های زراعی و باغی را دارد. 

محمود چناری افزود: در این طرح قرار بر این شد که آبیاری اراضی کشاورزی، باغات و نخیلات منطقه جرف و جزیره مینو از کانال آبرسانی بهمنشیر به جزیره مینو انجام شود و در حال حاضر عملیات احداث شبکه اصلی این کانال اجرا شده و تنها تکمیل شبکه های فرعی و احداث چهار ایستگاه پمپاژ آبیاری در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری ادامه دارد. 

وی گفت: پیش بینی می شود با راه اندازی و تکمیل شبکه های فرعی و احداث ایستگاههای پمپاژ آبیاری ، ظرف چهار ماه آینده آب در کانال زمین های کشاورزی جاری شود و کشاورزان متناسب با قراردادی که با سازمان آب و برق خوزستان منعقد می کنند، مجوز آب برای آنها صادر شود. 

وی پیشرفت فیزیکی طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری در جزیره مینو و جرف را 50 درصد عنوان کرد و گفت: برای اجرای پروژه های تجهیز و نوسازی اراضی، شبکه های آبیاری فرعی و احداث ایستگاه های پمپاژ و جاده سازی 460 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده که از این میزان 180 میلیارد ریال هزینه شده است. 

چناری با بیان اینکه طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در جزیره مینو به سه بلوک تقسیم شده است گفت: پیش بینی می شود ایستگاه زهکش و ایستگاه پمپاژ آبیاری بلوک سه ، تا چهار ماه آینده حدود 550 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه به بهره برداری برسد.
 
نماینده مدیرعامل موسسه جهاد نصر، افزود: در حال حاضر کار تجهیز و نوسازی و شبکه ای بلوک 3 انجام شده و تا دو ماه آینده به پایان می رسد و کشت و کار برای کشاورزان فراهم می شود. 

چناری افزود: در بخش بلوک 1و 2 به دلیل وجود مناطق شهری و پراکندگی خانه باغ ها و همچنین ذهنیتی که منطقه آزاد اروند برای کشاورزان این منطقه در بحث توریستی، تجاری و صنعتی جزیره مینو ایجاد کرده، مشکلات آزادسازی و استملاک اراضی کشاورزی برای اجرای طرح را دشوار کرده است. 

وی در ادامه گفت: به رغم اینکه سازمان امور اراضی کشور جزیره مینو و جرف را به عنوان منطقه سبز اعلام کرده و هیچ منافاتی برای گردشگری بودن منطقه آزاد اروند نخواهد داشت بنا بر این کشاورزان باید بپذیرند که موسسه جهاد نصر کارهای تجهیز و نوسازی را برای اراضی بین مناطق شهری تکمیل کند و منطقه آزاد اروند بنا به دستورالعمل خود روش تبدیل جزیره مینو به منطقه گردشگری را می تواند اعمال کند. 

چناری، وجود معارض را از مشکلات عمده در زمین های بلوک 1 و 2 بیان کرد و گفت: وجود معارض به خصوص در روستای ام العجاج باعث توقف پروژه تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی شده است.
وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی بلوک 1 و 2 جزیره مینو بیشترین معارض را دارد، گفت: به منظور آزادسازی یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی بلوک 1 و 2 جزیره مینو مکاتباتی با جهاد کشاورزی ، نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و در این زمینه قول های مساعدی برای همکاری داده شد. 

چناری با اشاره به کور کردن انهار سنتی گفت: وقتی شبکه آبیاری کامل و آب شیرین از طریق کانال و ایستگاههای پمپاژ با سیستم کم فشار وارد اراضی شد بنا بر این با کور کردن انهار سنتی از ورود آب شور رودخانه اروند جلوگیری می شود. 

تلاش خبرنگار ایرنا برای برقراری ارتباط با سازمان آب و برق خوزستان و مسئول امور آب جنوب بی نتیجه ماند. 

به گزارش ایرنا شهرستان خرمشهر40 هزار هکتار اراضی قابل کشت ، سه هزار و 700 هکتار شامل نخیلات می باشد که از این میزان دو هزار و 100 هکتار از آن بارور و یکهزار و 600هکتار به صورت نهال یا غیر بارور بوده است. 

عمده نخیلات بارور را استعمران تشکیل می دهد که عمدتا رقم تجاری بوده اما عده ای از کشاورزان به صورت رطب همزمان با سایر ارقام برداشت می کنند که مصرف داخلی دارد. 
در تابستان امسال 6 هزار تن خرما از نوع استعمران تولید و پس از بسته بندی در پنج کارگاه بسته بندی خرما در خرمشهر صادر شد. 

جزیره مینو، جزیرهٔ کوچکی از جزیره های استان خوزستان می باشد که دارای مرز آبی مشترک با کشور عراق است و به دلیل سرسبزی، وجود نخلستان ها و آبراه ها برای مردم آبادان و خرمشهر بیشتر کاربرد تفریحی دارد و مینوشهر، شهر کوچکی که در این جزیره قرار دارد جمعیتی بالغ بر 12 هزار نفر در آن زندگی می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار