تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۶۳۵۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایران جزو 13 کشور دارنده چرخه سوخت هسته ای است
یکی از دانشمندان هسته ای کشور گفت: ایران در دنیا جزو 13 کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته ای است که اکتشاف اورانیوم، استخراج، تولید کیک زرد و تبدیل آن به گاز UF6 در حوزه تولید سوخت و مجتمع های سوخت در آن صورت می گیرد.

پژمان شیرمردی سه شنبه در همایش روز ملی فناوری هسته ای در سرسرای اداری دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع دانشجویان با بیان اینکه در حوزه هسته ای، یک کشور مقتدر در دنیا هستیم ،اظهار کرد: در دهه گذشته، جبهه و خط مقدم مبارزه با نظام سلطه و مقابله با تهدیدات آن، مساله هسته ای بود که به عنوان مساله استراتژیک باعث فشار غرب در کشور شد.

وی افزود: در مساله هسته ای و نظامی موفق شدیم الگوسازی کنیم و برای حوزه های دیگر به عنوان یک چراغ باشیم که در این ماسله مدیریت جهادی و اعتقاد به شعار 'ما می توانیم' و اراده و عزم ملی در آن وجود داشت. 

وی در خصوص کاربردهای فناوری هسته ای گفت: حوزه هسته ای به 2 قسمت تولید برق و پشتیبانی از آن و حوزه غیر برقی تقسیم می شود.

این دانشمند هسته ای کشور با اشاره به اینکه حوزه تولید برق به معنای استفاده از نیروگاه های هسته ای است ادامه داد: ما اکنون در این حوزه با روش شکافت هسته ای و استفاده از مواد شکافت پذیر، برق تولید می کنیم.

** پیش بینی بحران در حوزه تولید انرژی در آینده 

وی اضافه کرد: در حوزه تولید انرژی و به ویژه تولید برق در آینده، بحران پیش بینی می شود و کشوری قدرتمند است که منابع انرژی متنوع داشته باشد که یکی از منابع ارزشمند، انرژِی هسته ای است. 

شیرمردی ادامه داد: تنوع در سبد انرژی یک کشور از شاخص های توسعه یافتگی است. 

این دانشمند هسته ای کشور اظهار کرد: در حوزه تولید غیر برق، یکی از کارهای ارزشمند در کشور ساخت سامانه های پرتودهی برای استریل محصولات، کالاهای پزشکی و افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی بود.

وی گفت: هم اکنون در دنیا سالانه 350 میلیارد دلار گردش مالی پرتودهی محصولات مختلف است و به جرات می توان گفت حوزه هسته ای در بیشتر موارد الگوی تمام عیار اقتصاد مقاومتی است. 

این دانشمند هسته ای اظهار کرد: کشورمان موفق به تولید محصولات کشاورزی مقاوم در برابر شوره زار و خشکی،و در حوزه آبزیان تولید ماهی تک جنسی شده است. 

وی با اشاره به اینکه معضل کم آبی در سازمان انرژی اتمی به عنوان یک اولویت بررسی شد گفت: در این راستا سوپر جاذبه های نوین کشاورزی تولید شد که 700 برابر وزن خود آب، جذب می کند و به دلیل استفاده از روش های هسته ای دوستدار محیط زیست است.

این دانشمند هسته ای کشور اظهار کرد: با توجه به وضعیت کم آبی در کشور با پرتودهی پساب ها می توانیم پساب های شهری را به حوزه کشاورزی برگردانیم.

تحلیلگر مسایل بین الملل و سیاست خارجی نیز در این آیین اظهار کرد:نا آرامی های دی ماه پارسال، انواع گسل های قومی، نژادی، مذهبی و مسایل کارگری، معیشتی و اختلالات بانکی از سوی آمریکایی ها و صهیونیست ها به این دلیل است که در این وضعیت نابسامان دلار و ارز، جنگ روانی ایجاد کرده و ذهن مردم را آشفته کنند و بی ثباتی اقتصادی در کشور بیش از پیش شود.

سید مصطفی خوش چشم گفت: الان وضعیت حساسی در کشور وجود دارد و اگر روزی بازدارندگی ها را از دست دهیم حتما گزینه نظامی از طرف دشمنان که تا الان غیرممکن بوده روی میز آنهاست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار