تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۱۶۳۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کانال کمیل در دشت آزادگان ثبت ملی شد
محوطه یادمانی کانال کمیل و حنظله در محدوده شهرستان دشت آزادگان پس از انجام مراحل قانونی از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در فهرست ملی میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسید.

این دومین اثر یادمانی دفاع مقدس پس از یادمان شهید سیدمحمدرضا سبحانی در دشت آزادگان است که در هفته جاری در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت ملی می شود.

این اثر در چهارم بهمن 1396 به شماره 37 به صورت قانونی به ثبت رسید و طبق قانون هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی ، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب، و مرتکب، مشمول مجازات خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر تنها با تایید و نظارت این سازمان امکانپذیر است. حفاظت این اثر زیر نظر ستاد مرکزی راهیان نور و نظارت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.

پادگان دوکوهه در چهار کیلومتری شمال اندیمشک نیز روز دوشنبه از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در فهرست ملی میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسید.

علی اصغر مونسان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در هفته دوم تعطیلات نوروزی سال 1397 از برخی یادمان های دفاع مقدس ، موزه ها و آثار فرهنگی و جاذبه های گردشگری خوزستان دیدن کرد.

در پنج سال اخیر 25 اثر و یادمان دفاع مقدس توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در فهرست ملی میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسیده است.

یادمان های دفاع مقدس در استان خوزستان در طول سال میزبان میلیون ها هموطن، گردشگر و کاروان های راهیان نور از سراسر کشور است.

محوطه یادمانی کانال کمیل و حنظله واقع در بخش بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان ، کیلومتر18 جاده پایانه مرزی چذابه به پاسگاه مرزی فکه رو به روی پاسگاه رشیدیه و محل شهادت سیدمرتضی آوینی است.

شهید آوینی در 20فروردین 1372 در حال تهیه مستندی با عنوان 'شهری در آسمان' بر اثر برخورد با مین به جا مانده از جنگ تحمیلی شربت شهادت نوشید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار