تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۶۳۵۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت تطبیق با شرایط خشکسالی در خوزستان
خوزنیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در اولین جلسه محیط زیست ستاد استانی آب و خشکسالی در سال ۹۷ بر ضرورت تطبیق با شرایط خشکسالی در استان تاکید کرد.

به گزارش خوزنیوز؛ نخستین جلسه محیط زیست ستاد استانی آب وخشکسالی در سال ۹۷ روز یکشنبه ۱۹ فروردین ماه در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد.

در این جلسه احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، خشکسالی را یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و بلایای طبیعی جهان دانست و گفت:  پیامد های ایجاد شده  در خشکسالی حدود ۱۶۸ مشکل خواهد بود، در حالی که بلایی چون زلزله 20پیامد دارد.

وی به میزان بارش  در سال  آبی سال 96_ 97 اشاره کرد و گفت:خشکسالی ایجاد شده از شدیدترین خشکسالی ها دهه اخیر بوده و باید  ما خود را با این وضعیت   تطبیق دهیم چرا که از میانگین سالانه بارش در سال آبی جاری تنهای یک سوم اتفاق افتاده است.

 لاهیجان‌زاده بر اثرات خشکسالی بر محیط زیست اشاره کرد و گفت: پیام این خشکسالی و کم آبی تالاب های استان را تهدید می کند، خصوصاً بر تالاب شادگان اثر خواهد داشت و همچنین جنگل های ما نیز از این پیامد بی نصیب نخواهند بود و باعث خشک  شدن جنگل و افزایش آتش‌سوزی در فصل‌های گرم سال خواهد بود و از همه مسئولان خواست تا در این گونه حوادث محیط زیست را یاری نمایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت سبز اشاره کرد و گفت: صرفه جویی در مصرف برق و آب یکی از مهمترین آیتم های مدیریت سبز خواهد بود و استفاده کمتر از برق می‌تواند در کاهش آب نیز تاثیر داشته باشد، چرا که برای تولید برق نیازمند استفاده از آب سدها و یا تبخیر  آبی در نیروگاه ها هستیم. 

 وی از  مسئولان سازمان آب و برق و استان خواست تا توجه ویژه‌ای به اولویت های تعیین شده از سوی دولت در شرایط خشکسالی داشته باشند و  اولویت هایی که در آن  حقابه زیست محیطی بعد از آب شرب قرار دارد،توجه نمایند.

لاهیجان‌زاده از مسئولان کشاورزی استان نیز خواست تا بازنگری در کشت  محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند را با محصولاتی که آب کمتر مصرف می شود، جایگزین نمایند.

 در این جلسه احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی استان نیز بر تغییر اقلیم و توجه به تغییر رفتار با منابع آبی در شرایط خشکسالی تاکید نمود و خواستار حفاظت از منابع طبیعی در این فصل شد.

هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان نیز از اولویت بندی بر اساس دستورالعمل دولتی خبر داد و گفت: بعد از آب شرب، تامین حقابه زیست محیطی ، کشاورزی و صنعت در برنامه کاری قرار دارد و همچنین آماری از میزان ذخایر آب سدها ارائه نمود. 

لازم به ذکر است، ۸ کمیته ستاد خشکسالی از سوی مدیریت بحران استان برای گذر از شرایط خشکسالی پیش‌بینی شده است که یکی از این کمیته‌ها کمیته محیط زیست و مدیریت آن با محیط زیست استان می باشد که اولین جلسه آن در سال ۹۷ تشکیل شد.
:
:
:
آخرین اخبار