تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۱۶۳۶۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
200 میلیارد ریال صرف سامانه آبیاری مزارع دزفول شد
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت:200 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض از سوی دولت برای اجرای سامانه نوین آبیاری در مزارع این شهرستان هزینه شد.

احمد زارعی روز چهارشنبه در نشست کارگروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی این شهرستان در سالن جلسات فرمانداری افزود:در راستای استفاده بهینه از منابع آب اجرای سامانه نوین آبیاری در بخش کشاورزی دزفول هدف قرار گرفته و پارسال این طرح در سطح 2 هزار و 500 هکتار از مزارع این شهرستان اجرا شد.

وی با بیان اینکه این اعتبار 45 درصد کل اعتبار تخصیص یافته به بخش آبیاری تحت فشار استان خوزستان بوده گفت:اجرای این سامانه نوین آبیاری در مزارع دزفول در مدت 2 سال در حالی است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 1394 فقط یکهزار هکتار از مزارع این شهرستان به سامانه نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول ادامه داد:طبق برنامه ریزی انجام شده در نظر داریم سامانه نوین آبیاری را در حدود 600 هکتار از مزارع کشاورزی دزفول اجرا کنیم که دولت برای هر هکتار 70 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

وی در ادامه به وضعیت خشکسالی در استان خوزستان و دزفول اشاره کرد و گفت: سال زراعی 96-97 سال سختی برای کشاورزان بوده و بخش کشاورزی خسارت های زیادی از ریزگردها و خشکسالی متحمل شد.

وی با بیان اینکه کم آبی و خشکسالی شدیدی بر استان و بخش عظیمی از کشور حاکم است گفت:علاوه بر خسارتهایی که بر اثر خشکسالی به کشاورزی وارد می شود نبود بازار فروش نیز مشکلات بخش کشاورزی را تشدید کرده لذا انتظار می رود تجار و بازرگانان با صادرات محصولات کشاورزی تولید شمال خوزستان به کمک بخش کشاورزی بشتابند .

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت:96 درصد استان خوزستان دچار خشکسالی بسیار شدید و چهار درصد درگیر خشکسالی شدید است لذا از دستگاه های اجرایی تقاضا می شود در حالی که کشاورزان دچار خسارت های زیادی شده اند در دریافت مطالبات خود از کشاورزان قدری صبوری به خرج دهند.

عبدالحسین پوررکنی معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری دزفول نیز گفت:در حال حاضر سطح ذخیره آب سد دز حدود 324 میلیون متر مکعب است که نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری دارد.

سیدمحمد سجادیان مدیر امور آب شمالغرب خوزستان نیز گفت:کل حجم آب مفید پشت سد دز کمتر از 600 میلیون مترمکعب است که در خوشبینانه ترین حالت ،حداقل آن که یک میلیارد متر مکعب است تامین نخواهد شد.

وی گفت:در بارندگی اخیر،دبی رودخانه دز از 100 به 130 مترمکعب در ثانیه رسید که تغییری در شرایط ایجاد نکرد و در واقع باید برای سازگاری با کم آبی برنامه ریزی کرد.

سجادیان اضافه کرد:طبق آخرین محاسبات اعلام شده در 50 سال گذشته 2 درجه به دمای کشور افزوده شده که این امر به معنای تبخیر بالاو مصرف بیشتر آب است و با توجه به اینکه هر دهه 11 میلیمتر بارندگی در کشور کاهش می یابد زنگ خطری است که ایران را به سمت تغییر اقلیم پیش می برد و چاره ای جز سازگاری با محیط نداریم.

وی به وضعیت باغ های دزفول و حفر چاه غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت:دستگاه های اجرایی همکاری لازم در شناسایی عاملان حفر چاه و استفاده غیرمجاز از آب زیرزمینی را داشته باشند تا برخورد قاطعی متخلفان انجام شود.

محمد اسلامی مدیر شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز گفت:ارتفاع سد دز نسبت به سال گذشته 17 متر کاهش یافته و میزان خروجی سد مخزنی دز یک سوم سال گذشته است.

وی افزود:میزان ورودی آب به سد دز 20 درصد سال گذشته شده و اکنون به 109 متر مکعب رسیده است در حالی که پارسال میزان ورودی آب سد دز 388 مترمکعب بر ثانیه بوده است.

اسلامی افزود:از ابتدای فروردین ماه تا کنون بطور متوسط پنج درجه دمای دزفول گرمتر شده که با تبخیر آب بیشتر همراه است و شرایط خوبی پیش بینی نمی شود.

وی ادامه داد:با وجود محدودیت های اعلام شده برخی کشاورزان اخیرا بدون قرارداد اقدام به کشت ذرت بهاره کرده اند که آبی برای کشت آنها وجود ندارد.

علی کرمی رئیس هواشناسی صفی آباد دزفول نیز گفت:سامانه بارشی از چهارشنبه شب وارد منطقه شده که پس از وقفه مجددا عصر پنجشنبه فعال خواهد شد ضمن اینکه بارندگی تا اواخر جمعه ادامه خواهد داشت.

وی افزود:این بارندگی با آبگرفتگی معابر،وزش باد و خوابیدگی مزارع همراه خواهد بود و حجم بارندگی بین 20 تا 30 میلیمتر پیش بینی شده است.

کرمی ادامه داد:از اول مهرماه تاکنون فقط سه بارندگی قابل ملاحظه در دزفول ثبت شده و فاصله بارندگی ها نیز به گونه ای بوده که بعد از اول آذرماه بارندگی در اسفندماه در این منطقه رخ داده که این آمار نشانه خشکسالی شدید است و مردم را باید از این امر آگاه کرد.

کشاورزی شاخص اقتصادی شهرستان دزفول در شمال خوزستان است که بیش از 300 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش امرار معاش می کنند.

سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می شود.

بعد از خشکسالی ،ضعف صادرات بخش کشاورزی شمال خوزستان را با تهدید جدی مواجه کرده است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار