تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۶۳۶۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر مرز شلمچه:
نبود وحدت رویه صادرات کالا را در شلمچه کاهش داد
مدیر مرز تجاری شلمچه گفت: نبود وحدت رویه بین ارگان ها در مرز تجاری شلمچه علاوه بر بیکار شدن یکهزار و 200 کارگر شرکت های حمل و نقل، صادرات کالا را در این مرز کاهش داده است.

سید احمد اوالی اظهارکرد: بارانداز تجاری مرز شلمچه به وسعت 20 هکتار زمین و با ظرفیت 2هزار کامیون در سال 1386 توسط سازمان منطقه آزاد اروند احداث و 10 شرکت پشتیبانی عملیات تخلیه و بارگیری کالا را در این نقطه صفر مرزی آغاز کردند. 

وی شمار کارگران شرکت های حمل و نقل در شلمچه را در پارسال یکهزار و 500 کارگر عنوان کرد و گفت: اقداماتی که امسال برای تامین امنیت، بازرسی و ورود کامیون های عراقی در بارانداز شلمچه توسط هنگ مرزی صورت می گیرد منجر به کند شدن روند کنترل و درنهایت کاهش صادرات کالا و تخلیه و بارگیری شده است. 

اوالی افزود: پارسال با توجه به رونق صادرات در مرز شلمچه روزانه بیش از یکهزار کامیون عراقی وارد بارانداز شلمچه شده و کالا به کشور عراق صادر می شد این درحالی است که امسال به دلیل سختگیری هنگ مرزی، آمار ورود کامیون های عراقی به 100 تا 150کامیون در روز رسیده است. 

اوالی، گفت: همانگونه که در بحث اربعین حسینی وحدت رویه و تفکر ارزشی در این مرز حاکم است و با هماهنگی نهادها بیش از 650 هزار نفر به سهولت از مرز شلمچه تردد می کنند، چرا در بحث اقتصاد این تفکر و وحدت رویه به کار گرفته نشود تا شاهد کاهش صادرات و بیکاری یکهزار و 200 کارگر حمل و نقل در شلمچه نشویم. 

وی افزود: برای افزایش صادرات و حفظ اشتغال در مرز شلمچه، باید ارگان های مرتبط حمیات کنند در غیر این صورت باید پاسخگوی تبعات اجتماعی ناشی از بیکاری جوانان باشیم. 

مدیر مرز تجاری شلمچه با بیان اینکه از یک سو می خواهیم امنیت مرزی را حفظ کنیم و از سوی دیگر موجبات بیکاری کارگران در مرز شلمچه به وجود آمده، گفت: بیکاری کارگران شرکت های حمل و نقل در مرز شلمچه تبعات اجتماعی را به دنبال دارد به عنوان نمونه برخی از آنها اقدام به سرقت از کامیون های حامل تره بار کرده و یا با تهدید اسلحه سرد از رانندگان و تجار اخاذی کنند. 

اوالی ادامه داد: ما با فرآیند بازرسی و تدابیر هنگ مرزی در مرز شلمچه مخالف نیستیم ولی باید به مساله معیشت مردم و رونق اقتصادی و تقویت صادرات در این مرز نیز توجه شود.

وی اظهارکرد: کارشکنی هایی که در بحث صادرات خودروی سایپا از سوی هنگ مرزی انجام شده باعث شد که صادرات خودرو در مرز شلمچه متوقف شود و هم اکنون فقط اتاقک و وسایل یدکی خودرو پراید صادر شود.

اوالی افزود: پارسال خودروهای صادراتی شرکت سایپا در بارانداز شلمچه تخلیه می شد و روزانه رانندگان عراقی با در دست داشتن مدارک شناسایی خودروها را از بارانداز مرز شلمچه تحویل گرفته و هیچ مشکلی در این خصوص وجود نداشت اما امسال به دلیل مخالفت هنگ مرزی صادرات خودرو پراید متوقف شده است. 

وی گفت: سازمان منطقه آزاد اروند یک دستگاه ایکس ری خودرویی با 130 میلیارد ریال خریداری کرده و محل نصب این دستگاه جانمایی شده و به زودی راه اندازی می شود.

راه اندازی دستگاه ایکس ری خودرو مکشل صادرات را کاهش می دهد

فرمانده هنگ مرزی خرمشهر نیز گفت: روند ورود و خروج کامیون های عراقی به بارانداز شلمچه با سهولت انجام می شود ولی نبود دستگاه ایکس ری کامیونی باعث شده که ثبت ورود و خروج خودروها به صورت سنتی و بازرسی دستی انجام شود و این امر باعث کندی تردد خودروها در بارانداز شلمچه شده است.

سرهنگ منصور رضا عزیزی، با بیان اینکه نصب دستگاه ایکس ری کامیونی در حفظ امنیت تاثیر بسزایی دارد، افزود: در صورتی که دستگاه ایکس ری خودرویی در مبادی ورودی خودروهای صادراتی در مرز شلمچه نصب شود، کلیه مشکلات موجود برطرف می شود.

وی گفت:تعداد ورود کامیون های عراقی به درخواست مدیران گمرکی و تجاری منطقه آزاد به طرف عراقی انجام می شود و ما طبق درخواست آنها کامیون عراقی را وارد بارانداز شلمچه می کنیم.

سرهنگ عزیزی در خصوص سرقت اموال عمومی تجار و کامیون داران در بارانداز شلمچه، افزود: مسئولیت امنیت بارانداز با حراست منطقه آزاد اروند است و آنها می توانند ورود و خروج کارگرانی را که مجوز ندارند کنترل کنند.

وی اظهار کرد: ما اجازه استفاده از هیچ نیروی انتظامی را در بارانداز نداریم و حراست منطقه آزاد اروند باید بتواند امنیت بارانداز را تامین و حفظ کند.

کند شدن فعالیت تجاری در مرز شلمچه، موجب سرگردانی و زیان بازرگانان و کامیون های حمل کالا در این مرز بین المللی شده است. 

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است. 

بنا به این گزارش به طور متوسط روزانه 400 تا 500 دستگاه کامیون حامل محصولاتی همچون تره بار، مواد غذایی و لبنی، مصالح ساختمانی، شیلات، انواع روغن های صنعتی از مرز شلمچه در 15کیلومتری خرمشهر، به عراق صادر می شود. 

پایانه مرزی شلمچه از مبادی تردد زائران عتبات و عالیات نیز هست. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار