تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۶۳۶۵۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون رییس جمهوری:
دیوان عدالت اداری مخالف اولویت بومی‌ها در استخدام است
از نظر ما در نظر گرفتن اولویت در استخدام برای افراد بومی درست است اما دیوان عدالت اداری با این موضوع مخالف است / از آن جایی که صنعت نفت مقررات استخدامی خاصی دارد خودش مسئول استخدام و برگزاری آزمون استخدامی مربوط به این مجموعه است
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: از نظر ما در نظر گرفتن اولویت در استخدام برای افراد بومی درست است اما دیوان عدالت اداری با این موضوع مخالف است.

دیوان عدالت اداری مخالف اولویت بومی‌ها در استخدام است

جمشید انصاری پنجشنبه در نشست خبری در استانداری خوزستان اظهار کرد: براساس رویه پیشین ما نیروهای بومی در اولویت اشتغال و استخدام قرار داشتند که اخیرا دیوان عدالت اداری طی حکمی رویه ما را ابطال و به ما اعلام کرده براساس قانون اساسی نمی‌توانید با تصمیم خودتان به کسی اولویت دهید.

وی افزود: از آنجایی که دیوان عدالت اداری اختیار دارد این مساله را به عنوان خلاف قانون لغو کند، آن را لغو کرده است درحالی که در استخدام ها همیشه ما بومی ها را در اولویت قرار می دادیم.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور بیان کرد: در حال حاضر نیز در اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری که در مجلس در دست بررسی است قرار است موضوع اولویت بومی ها برای استخدام به صورت قانون در نظر گرفته شود که باید منتظر به نتیجه رسیدن آن ماند. 

وی ادامه داد: استخدام با اولویت بومی، فقط مطالبه خوزستانی ها نیست بلکه در استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان نیز این مسایل وجود دارد.

انصاری با اشاره به آزمون استخدامی شرکت نفت گفت: دستگاه هایی که مقررات خاص دارند استخدامشان را خودشان انجام می دهند و ما فقط مجوز کلی می‌دهیم.

وی افزود: از آن جایی که صنعت نفت مقررات استخدامی خاصی دارد خودش مسئول استخدام و برگزاری آزمون استخدامی مربوط به این مجموعه است.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: در اطلاعیه استخدامی وزارت نفت برای کارکنان قراردادی شرکت‌های تابعه وزارت نفت و فرزندان کارکنان نفت امتیازاتی درنظرگرفته بودند که براساس شکایت برخی شرکت‌کنندگان، دیوان عدالت اداری آن شرایط را لغو کرد در نتیجه وزارت نفت باید به سمتی برود که مجددا آگهی استخدام متناسب با شرایطی که دیوان عدالت اداری ارایه کرده، بدهد.

وی یادآور شد: قبلا کسانی که در دانشگاه صنعت نفت پذیرفته می‌شدند متعهد به خدمت می شدند اما الان مدتی است که وزارت نفت تعهد خدمت نمی پذیرد مثلا در دانشگاه فرهنگیان هنوز تعهد خدمت گرفته می‌شود اما ممکن است 2 سال دیگر هم این دانشگاه تعهد خدمت را لغو کند.
انصاری ادامه داد: همه کارکنانی که در مناطق بد آب و هوا هستند متناسب با شرایطی که در آن هستند فوق العاده بدی آب و هوا را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: مطالعاتی از سوی سازمان هواشناسی برای تغییرات آب و هوایی در دست انجام است که به محض به نتیجه رسیدن مطالعات، درجه‌بندی جدید جایگزین درجه‌بندی گذشته می‌شود.

معاون رییس جمهوری با اشاره به موضوع شایسته سالاری و عدالت در استخدامی ادامه داد: روش استخدامی کشور همان روش رایج استخدام از طریق آزمون است، چندین سال است استخدام موردی و بدون آزمون را متوقف کرده‌ایم و اگر کسی بخواهد در دستگاه های اجرایی استخدام شود باید متناسب با مجوزهای استخدامی در آزمون شرکت کند.

وی با اشاره به مشوق هایی برای ماندگاری نیروهای نخبه و شایسته در استان خوزستان توضیح داد: مدیران در استان در این رابطه پیشنهاداتی را ارایه دهند تا بعد از بررسی در تهران نتیجه نهایی را اعلام کنیم.

انصاری در پاسخ به این سوال که کسانی که در آزمون استخدامی پذیرفته شدند اما هنوز مشغول به کار نشده اند چه تعدادی هستند بیان کرد: هیچ آماری از این افراد نداریم چراکه ما فقط آزمون می‌گیریم و قبول شدگان آزمون را به دستگاه های اجرایی ارجاع می دهیم در نتیجه هسته گزینش دستگاه اجرایی مسئول این کار است.

وی ادامه داد: آخرین آزمون در شهریور ماه گرفته شد که تا پایان خرداد ماه سال جاری همه مراحل آن به پایان می رسد، همچنین به تازگی نتایج آزمون استخدامی بهمن ماه وزارت بهداشت و درمان آمده است و پذیرفته شدگان باید مراحل را طی کنند.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور اظهار کرد: در استان‌های بزرگ نسبت کارکنان دولت به نسبت جمعیت کل کشور را بررسی می کنیم ،نسبت کارکنان دولت در استان خوزستان نسبت به کل کارکنان دولت، بالاتر از نسبت جمعیت استان خوزستان نسبت به کل جمعیت کشور است بدین معنا که با وجود این که 5.89 درصد جمعیت کشور در استان خوزستان است اما 6.72 درصد کارکنان دولت در استان خوزستان وجود دارد در حالی که در دیگر کشورهای نسبت کارکنان دولت از جمعیت پایین تر است.

انصاری با اشاره به استخدام شهرداری‌ها توضیح داد: شهرداری ها در کل کشور تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند و الزام به استخدام از طریق آزمون در قانون مدیریت خدمات کشوری تنها برای دستگاه های دولتی است. 

وی ادامه داد: از آنجایی که شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است و دستگاه دولتی محسوب نمی شود در نتیجه سازمان شهرداری ها و شورای عالی استان ها که مقررات آن را تدوین می کنند به این نکته توجه کنند و الزامهایی مانند آزمون استخدامی را برقرار کنند.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به تعریف وزرات کار از شغل پایدار گفت: بر اساس این تعریف شغل پایدار شغلی است که بیمه شده تامین اجتماعی باشد ، معنای آن از نظر اقتصادی این نیست که اگر کسی بیمه شده نباشد پس شغل او پایدار نیست.

وی افزود: از چهار و نیم میلیون نفر بهره بردار بخش کشاورزی هیچ کدام بیمه تامین اجتماعی نیستند اما شغلشان پایدارتر از شغل کسانی است که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

انصاری افزود: شاغلینی که زیر 16 ساعت کار می‌کنند 3.2 درصد شاغلان کشور محسوب می شوند یعنی 97.8 درصد شاغلان کشور بالای 16 ساعت کار می کنند.

54درصد نیروی کار بیش از 44ساعت کار می کنند

وی توضیح داد: مشکل اصلی بازار کار امروز افرادی نیست که کم کار می‌کنند بلکه کسانی هستند که بیشتر از 44 ساعت کار می‌کنند، بالای 54 درصد نیروی کار کشور بیشتر از 44 ساعت کار می‌کنند و با کار بیشتر جلوی اشتغال دیگران را گرفته‌اند.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور ا اشاره به استخدام فرزندان شهدا و جانبازان توضیح داد: بر اساس قوانین موجود 25 درصد هر سهمیه استخدامی که در دولت باشد متعلق به فرزندان شهدا، جانبازان و فرزندان جانبازان و آزادگان و پنج درصد متعلق به ایثارگران و فرزندان آنان است یعنی 30 درصد کل استخدام‌های دولتی به ایثارگران اختصاص داده می‌شود.

استاندار خوزستان نیز در این نشست در خصوص آمار اشتغال استان اظهار کرد: در سال گذشته نزدیک به 54 هزار شغل بیمه شده تامین اجتماعی و چهار هزار مشاغل خانگی در استان ثبت شده است و مرکزآمارایران نیز آن را اعلام خواهد کرد.

غلامرضا شریعتی ادامه داد: علاوه بر اشتغال استان در حوزه مشاغل روستایی و اشتغال فراگیر نیز نشستهای روزانه برگزار شده و از 350 میلیارد تومانی که به ما ابلاغ شده 210 میلیارد تومان تایید شده و در بانکها است و بقیه آن نیز روزانه بررسی می شود.

استاندار خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال فراگیر نیز رقم قابل ملاحظه‌ای به بانک‌ها ارسال کرده‌ایم که امیدواریم این مساله در اشتغال سال 97 تاثیرگذار باشد و بتوان یک میلیون شغل ایجاد کرد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
منصور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
ای کاش این در استان اصفهان بود ،تا این وقت این معتون ربس جمهور جوابش را میگرفت،افسوس از مدیران خوزستان.
محمود دزفولی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
1
اینی که دیوان عدالت اداری مطرح کرده چرا فقط برای خوزستان مصداق دارد.آیا یه خوزستانی می تواند براحتی در استانی دیگر استخدام شود.در درصد شرکت فولاد مبارکه غیر بومی هستند و چند درصد فولاد خوزستان.چند نفر در پتروشیمی اصفهان غیر بومی هستند و چند نفر در پتروشیمی بندر امام
حسن
|
-
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
از شفاف مطرح کردن موضوع استخدامی بومیان توسط معاون محترم رئیس جمهوری سپاسگزاریم.ای کاش شرکت نفت دلسوز عمل میکرد وبا آموزش نیروهای بومی و ارزان آنها را بکارگیری می کرد،چرا برای انتقال غیر بومیها به آنهاحقوق نجومی و منزل و ویلا واگذار میکنند.خوزستان حتی در موارد استخدامی خیری از شرکت نفت عایدش نشده است.و باز باید درد فقر و تبعیض طبقاتی را به دوش بکشد.در این بین سخن بعضی از نمایندگان در خصوص دیدمنفی دولت نسبت به مردم خوزستان جای تامل دارد. از مسولین و خدمتگزاران به مردم متشکریم.
عبود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
تف به کسانی که میتونن کاری بکنن و نمیکنن
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
بومی و غیر بومی ایرادی نداره ولی فقط برای اینجا نباشه اگه اهواز ی ها و خوزستانی ها هم برن بقیه شهرها اونجا هم اگه غیر بومی بپذیرن خیلی هم خوبه و عادلانه
په چطوره که میری اصفهان هیشکی بین خودشون راه نمیدن
یا میری مثلا مشهد ه مهمینطوره یا قم و ...
اینه که بد میشه
کیانوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
من نمیدونم چرا برخی چیزا فقط برا خوزستانه
خو مگه اینجا فرزند ناخلف ایرانه که ایطوری باهاش رفتار میکنن
اینجا خو گل سرسبد ای کشوره
یعنی چون عربهای ایران تو خوزستان ساکنن باید بهشون اجحاف بشه
این حقه؟؟
:
:
:
آخرین اخبار