تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۶۳۷۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز مین‌زدایی خوزستان هشدار داد:
فروش مین ضدتانک به‌عنوان قالپاق خودروی جنگی
 رئیس مرکز مین‌زدایی خوزستان گفت: برخی روستائیان مناطق مرزی خوزستان اقدام به فروش مین ضدتانک به‌عنوان قالپاق خودروی جنگی می‌کنند که بسیار خطرناک است.

یحیی صالح نژاد عصر یکشنبه در نشست هماهنگی پاک‌سازی اراضی آلوده به مین خوزستان اظهار کرد: در بخشی از خرمشهر، ۱۴۵ هکتار زمین آلوده به مین داریم که از این میزان ۱۲۹ هکتار پاک‌سازی شده است. یکی دیگر از مشکلات شهرستان شوش نیز همین زمین‌های آلوده است که حتی چندی قبل یک وانت روی مین رفته بود ولی تلفات جانی نداشت.

وی افزود: در روستای مالحه شوش وسعت اراضی آلوده به مین، ۴۲ هکتار هست که در این بین چهار تیر و یک گلوله هم کشف شده است. در حال حاضر آمار خسارت‌های ناشی از گلوله بیشتر از مین است. از نیروی انتظامی، هنگ مرزی و مرزبانی تقاضا داریم که موقع نوشتن گزارش نوع مین یا گلوله را مشخص نکنند.

صالح نژاد با اشاره به جمع‌آوری شدن بالای ۴۰۰ گلوله طی هفته گذشته بیان کرد: یکی دیگر از معضلات این است که مهمات، ادوات جنگی و سلاح‌ها از سوی روستاییان برداشته می‌شود؛ به‌عنوان نمونه مهمات آرپی‌جی را جابجا می‌کنند یا چاشنی نارنجک هست ولی مهمات آن موجود نیست؛ مثلاً برخی روستاییان مین ضدتانک را به‌عنوان قالپاق خودروی جنگی برای فروش می‌برند، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی مردم را با عواقب بد این کار آشنا کنیم.

رئیس مرکز مین‌زدایی خوزستان اظهار کرد: ۶۵۰ هکتار اراضی کشاورزی آلوده به مین در حمیدیه، هویزه، سوسنگرد و اهواز داریم که قرارداد آنها را انجام دادیم. در خرمشهر نیز تاکنون برای سال جاری سه هزار هکتار قرارداد منعقد کردیم. یکی دیگر از مشکلات هم جابجایی ضایعات است که حتی در دزفول هم تلفات داشتیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار